V pořadí již 53. ročník Mezinárodního aerosalonu Paris Air Show svolal na letiště v Le Bourget všechny globální hráče z odvětví, včetně kompletní sestavy světového dodavatelského řetězce v leteckém a kosmickém průmyslu. Českou republiku na letošní Paris Air Show reprezentovala oficiální účast organizovaná Ministerstvem průmyslu a obchodu.
„Jednání, která jsem spolu s kolegy z CzechInvestu vedl se zahraničními partnery, mě utvrdila v přesvědčení, že český letecký průmysl získává ve světě čím dál lepší pověst. Každý povedený projekt otevírá dveře těm dalším a jsem upřímně rád, že MPO se svými agenturami tomuto procesu účinně pomáhá,“ uvedl náměstek ministra Vladimír Bärtl, který rezort na nejstarší a největší letecké přehlídce na světě zastupoval.
Hostitelská Francie, která aerokosmický salon v Le Bourget pořádá každý lichý rok, je domovinou Airbusu a evropským tahounem leteckého průmyslu. Pro Českou republiku je druhým největším odběratelem leteckých dodávek na světě. „Český letecký vývoz do Francie loni přesáhl 3,5 miliardy korun. Francie je po USA naším druhým největším obchodním partnerem v oboru,“ upřesnil Vítězslav Blažek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Paříži. Tuzemské firmy mají na tamním trhu dobré renomé a expozici České republiky na prestižní Paris Air Show využily k další expanzi.
„Výsledkem našich jednání s francouzským Safranem je zásadní posun u stávajících dodávek a uplatnění v nových projektech koncernu, o které jsme usilovali čtyři roky. Po návratu z Paříže jsem se proto rozhodl o nákupu dalšího pozemku pro naši novou výrobní halu v Olomouci. Cílem je do dvou let dostat dodávky pro Safran do výše 1 milionů EUR měsíčně,“ sdělil Vlastimil Sedláček, ředitel a majitel společnosti SEKO Aerospace, která přes dvacet let vyrábí komponenty pro letecké motory a pomocné energetické jednotky (APU).
Firma dodává díly pro francouzský Safran, americký Honeywell, GE Aviation či Pratt&Whitney. „Výhodou airshow v Le Bourget je, že se na jedné adrese sejde vrcholový management světových leteckých jedniček. Jednání u jednoho stolu s nákupčími, obchodem a technickým oddělením je úplně jiná liga proti setkáním s jednotlivými divizemi. Přitom svolat stejnou reprezentaci na půdě firmy je téměř nemožné, jsem proto rád, že jsme využili zázemí českého stánku na Paris Air Show a domu se vracíme s hmatatelnými výsledky,“ dodal Sedláček.
Světová špička na jedné adrese
Paris Air Show je bránou do celého světa, dveře k novým zakázkám se proto rozrazily na všechny světové strany. Obchodní úspěchy si na arishow v Le Bourget připsala společnost Ray Service, výrobce speciální kabeláže a subsystémů pro letectví i pozemní techniku. „Na výstavě jsme vedli úspěšná jednání se společnostmi MBDA a Bell Helicopters a dohodli jsme se, že se zapojíme do jejich globálního dodavatelského řetězce. Už nyní pracujeme na splnění podmínek, po kterých přijdou reálné zakázky s vysokou přidanou hodnotou,“ řekl Pavel Trubačík, ředitel pro obchodní rozvoj a marketing společnosti Ray Service sídlící ve Starém Městě u Uherského Hradiště, která mimo jiné dodává pro Boeing či Airbus.
Mezinárodní spolupráce a zapojení do dodavatelských řetězců světových špiček má pro české firmy strategický význam. Generuje zisky a díky transferu know-how posiluje vlastní vývojové a výrobní kapacity, čímž zvyšuje přidanou hodnotu českých dodávek. Respektované postavení na světovém trhu tak řadí letecký průmysl mezi inovativní odvětví domácí průmyslové základny s více než stoletou tradicí. Sté výročí letos slaví také jihočeský Jihostroj, jehož letecká divize vyrábí letecké systémy řízení pohonných jednotek, APU a palivové přístroje přes osmdesát let.
atmosféru české účasti na letošní Paris Air Show a nezbytnost zapojení zdůraznil Hynek Walner, ředitel pro strategii a rozvoj Jihostroje. „Kdo něco v letectví znamená, měl by na ‚Paříži‘ být,“ řekl Walner. „Letošní aerosalon byl akční, busy, plný jednání a setkání. Během několika dní jsme měli přes třicet jednání, některá i o velmi významných projektech. Jedním z hlavních přínosů Paris Air Show je totiž fakt, že na jednom místě se v jednu dobu zkoncentrují ‚hlavy‘ světového leteckého průmyslu, a lze tak zorganizovat seriál jednání. Například s naším dlouholetým americkým partnerem Parker Aerospace jsme na úrovni viceprezidentů a generálních ředitelů divizí projednávali další postup ve společném projektu na nový turbovrtulový motor GE Catalyst,“ upřesnil Hynek Walner.
Jihostroj se také podílí na zcela novém turbovrtulovém motoru francouzského Safranu TP-Tech, informace o jeho prvním běhu naplnily stránky oficiálních materiálů airshow na Le Bourget i světových oborových médií. Jihočeský podnik je přitom zapojen jako koordinátor projektu Propconel v rámci prestižního evropského programu CleanSky 2, kde je Jihostroj koordinátorem vývoje systému řízení vrtule.
Česká stopa
Česká expozice na Paris Air Show 2019 organizovaná MPO ČR představila deset českých firem. Letecký průmysl na českém stánku reprezentovala Asociace leteckých a kosmických výrobců ČR. Akce se zúčastnili zástupci státních agentur CzechInvest a CzechTrade. „Zástupci společností a profesních svazů se zúčastnili téměř 250 schůzek a jednání, během nichž se potvrdilo, že je o český letecký průmysl ve světě zájem,“ vypočetl Zbyněk Hruška, výkonný ředitel Asociace leteckého a kosmického průmyslu ČR. Dalších 10 jednání na téma investiční přitažlivosti a průmyslového zázemí domácího leteckého průmyslu vedla agentura CzechInvest, která na Paris Air Show prosazovala Česko jako adresu pro zahraniční investice.
Na společném stánku České republiky o ploše 98 m2 se podařilo představit průřez českého dodavatelského řetězce a služeb, větších i menších podniků. Hydrauliku od Jihlavanu, který ji vyrábí také pro Airbus. Mechanická těsnění leteckých motorů značky Stein Seal, která má v Česku první výrobní závod v Evropě. Dodavatele komponent pro letecké motory SEKO Aerospace a Jihostroj. Přesné hliníkové odlitky pro letecký průmysl od MESIT foundry, výrobu slévárny přesného lití předvedl také Prague Casting Services. Kabeláže a elektromechanické sestavy od společnosti Ray Service. Letecké přístroje firmy DevCom či strojírenské dodávky od SpoluWorks Perfecta. Nechyběla ani údržba letadel z nabídky Czech Airlines Technics.
Domácí letecký průmysl je exportním artiklem a většina výroby jde do zahraničí, proto mezi ústřední cíle firem patřilo navázat nové obchodní kontakty a posílit stávající vazby. „Společný stánek na nejprestižnějších světových akcích jako je Paris Air Show, dokládá podporu státu a pro firmy je prezentace v národním dresu výhodou, která pomáhá otevřít dveře k zakázkám. Zároveň společný stánek umožňuje zdůraznit naše postavení v kontextu evropského leteckého průmyslu a představit současný stav odvětví,“ hodnotí význam české účasti na Paris Air Show 2019 Zbyněk Hruška, výkonný ředitel Asociace leteckých a kosmických výrobců ČR, která je nejstarším oborovým sdružením v Česku
Paris Air Show 2019 v číslech
53. ročník Mezinárodního aerosalonu Paris Air Show proběhl ve dnech 17. až 23. června. Airshow v Paříži uvádí inovativní vyhlídky budoucnosti, mapuje technologické trendy a udává tempo světového obchodu v odvětví. Nejvíce objednávek se tradičně uskuteční na aerosalonech v Le Bourget a britském Farnborough, který jej střídá jednou za dva roky v každý sudý rok. Letošní Paris Air Show dostála svému významu, za kterým stojí impozantní čísla:
- Letošní ročník představil 2453 vystavovatelů ze 49 zemí.
- 276 oficiálních delegací přijelo z 98 zemí světa.
- Počet návštěvníků dosáhl 315 000 lidí.
- První čtyři dny patřily obchodním návštěvníkům, kteří dorazili v počtu 115 000 byznysmenů.
- Organizátoři odhadují, že se hodnota podepsaných kontraktů vyšplhala na 140 miliard dolaru.
- V ukázkových letech se předvedlo 141 typu letadel.
- Letecká přehlídka v Le Bourget odstartovala před 110 lety v roce 1909. Dodnes zůstává největší na světě co do počtu vystavovatelů a rozlohy výstavní plochy.
- Letošní ročník připomněl mimo jiné 50. výročí Airbusu. Dohoda o vytvoření evropského výrobce letadel byla podepsána před půl stoletím právě na Le Bourget.
- Před 50 lety v roce 1969 měl na aerosalonu světovou premiéru první prototyp českého legendárního letounu L 410, který letos oslavil půlstoletí ve vzduchu a v Kunovicích se vyrábí dodnes.
Převzato z webu AerospaceINCzech.com.