„Je důležité, abychom se začali pomalu odpoutávat od Evropy,” řekl Doležal. Přiznal, že přístup na mimoevropská teritoria je pro české firmy komplikovanější, CzechTrade je podle něj připraven exportérům asistovat při vstupu na perspektivní trhy. Vývoz do zemí Evropské unie podle Českého statistického úřadu dlouhodobě tvoří 80 procent celkového českého exportu.
Podle Doležala je podpora exportu důležitá, protože zhruba třetina veškeré produkce českých firem je určena na vývoz. „Tento objem nelze alokovat na českém trhu a naším cílem je minimálně tento objem udržet, ještě lépe ho navyšovat,” řekl.
Ředitel CzechTrade připomněl, že podpora zahraničního obchodu se v posledních letech změnila s ohledem na pandemii covidu-19 nebo ruskou agresi vůči Ukrajině. Turbulence na světových trzích zpřetrhaly dodavatelsko-odběratelské vztahy a CzechTrade v uplynulých letech například zajišťoval i podporu dovozu strategických dodávek pro české firmy, které by bez těchto dílů nemohly vyrábět své výrobky určené pro export.
Doležal v rozhovoru pro ČTK Protext konstatoval, že důvody pro pořádání této akce s prestižním obsazením byly dva. „Za prvé CzechTrade slaví 25 let své existence, blížíme se ke konci roku a máme za to, že bychom měli bilancovat formou většího setkání s exportní veřejnosti, tedy s lidmi, kteří se zabývají zahraničně obchodními vztahy. Druhý důvod je pragmatičtější. V dnešní době čelí čeští vývozci řadě kumulovaných výzev, ať už to jsou covidové, nebo nově konflikt na Ukrajině. To vše ovlivňuje denní život exportérů, investorů a dalších z této komunity a vyžaduje nějaká řečení. Tento summit nabídl řadu diskusních fór, které mohly přijít s alternativními scénáři, jež by si firmy mohly osvojit pro začátek příštího roku,” uvedl Doležal.
Sestřih jeho vystoupení, stejně jako dalších řečníků, si můžete prohlédnout v tomto videu:
Zuzana Ceralová Petrofová, majitelka společnosti Petrof, připomněla, že krize jsou součástí hospodářského cyklu, s nimiž je nutné počítat. „Jenom je potřeba je dobře rozlišit a včas naskočit do toho správného módu. U nás, když krize přijde, se snažíme vytěžit prvovýrobu – když nejdou piana, děláme luxusní nábytek nebo jiné designové věci. Anebo jdeme vedlejší cestou, jako je kultura či vzdělávání. V covidu jsme točili streamy na podporu umělců,” řekla Ceralová Petrofová. „Bé spočívalo v tom, že jsme otevřeli projekt Efektivní Petrof, čili udělali revizi napříč všemi našimi procesy. Museli jsme spoustu věcí digitalizovat, přehodnotit logistiku, najít úspory a posun k vyšší produktivitě práce,” shrnula majitelka. S agenturou CzechTrade má podnik dlouholeté pouto. „Navázali jsme spolupráci s kanceláří na Šanghaji, protože když se nemůže cestovat, je udržení byznysu v Číně velmi obtížné,” zdůraznila Ceralová Petrofová.
Severní Evropa, třetí z dotčených témat výběru ČTK Protext, představuje pro tuzemské vývozce relativně tradiční region, třebaže objemy obchodní výměny nejsou tak velké jako v Německu nebo Francii. Tuto skutečnost připomněl Tomáš Rousek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Švédsku s další působností pro Dánsko, Norsko a Finsko. „Když se naučíte dělat byznys v Německu a Nizozemsku, budete umět dělat byznys také tady. Kromě Norska jsou tyto ekonomiky v EU, mluví se v nich anglicky a jsou blízko kulturně a geograficky,” řekl Rousek. Hlavní obory, v nichž se poptávka a nabídka potkávají, jsou strojírenství, stavebnictví a ICT. „Ve strojírenství byli Švédové zvyklí na kvalitu, lepší ceny než v Německu a zajímala je výroba dílů. Novým trendem je obrat k Evropě poté, co seveřané přestali nakupovat v Číně, odkud se nevyplatí zboží vozit,” popsal Rousek.
CzechTrade může na severu pomoci ve dvou případech. „Konkrétně tehdy, jde-li o novu společnost, nebo o firmu, která je sice zavedená, ale přichází na tamní trh nově. Můžeme jim dát zpětnou vazbu, proč Švédové uvažují právě takto, hovoříme jejich jazykem, a jako stát dáváme garanci a referenci, na něž Skandinávci slyší,” uzavřel Rousek.
Na akci dále vystoupili odborníci s tématem udržitelnosti, dodavatelských řetězců, digitalizace nebo úspěšných byznysových interakcí, kteří předali své „know-how“ z konkrétních teritorií o rozvoji podnikání, investicích ze zahraničí a další. Celé diskusní odpoledne nabídlo pestrý mix zástupců renomovaných společností, působících na blízkých a vzdálených zahraničních trzích s bohatými zkušenostmi nebo ambicemi dále růst a exportovat.
CzechTrade loni obsloužil 1512 klientů, zhruba o pětinu více než v předpandemickém roce 2019. Agentura vyřídila 2723 zakázek, proti roku 2019 to byl nárůst o osm procent. CzechTrade působí na pěti kontinentech, zahraniční kanceláře má v 50 zemích. Největší zájem je o služby z kanceláří v Německu, Francii, Itálii, Velké Británii, Maďarku či Polsku. Ze vzdálených zemí se české firmy nejvíce zajímají o vstup na trh ve Spojených státech, Spojených arabských emirátech nebo Izraeli.