Cestovní ruch je na tom už lépe než před pandemií. Ve druhém čtvrtletí pomohl hokej

V tuzemských hotelech a penzionech se ve druhém čtvrtletí ubytovalo bezmála šest milionů hostů. Je to dokonce lepší výsledek turistického odvětví, než jaký byl ve stejném období roku 2019 před příchodem pandemie. Rychle roste také zájem Čechů o zájezdy do zahraničí.

Turistický průmysl v České republice zažívá skvělou sezonu, která dává definitivně zapomenout na problémy z doby pandemie. Platí to jak co se týče množství cizinců, kteří přijíždějí do Česka, tak i pro zájezdy Čechů do zahraničí.

V návštěvnosti stále vede Praha, kam míří šest z deseti zahraničních hostů.

Incomingové turistice pomohlo výrazně mistrovství světa v hokeji, které hostily v květnu Praha a Ostrava. Nejen to ukázala čerstvá data Českého statistického úřadu (ČSÚ). „Do hromadných ubytovacích zařízení ve 2. čtvrtletí letošního roku přijelo šest milionů hostů,“ uvedl Roman Mikula, vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ. Podle něj to představuje meziroční růst o 3,3 procenta. Hlavní zásluhu na růstu měl větší počet zahraničních hostí. Naopak Čechů v tuzemských hotelech oproti loňsku nepatrně ubylo.

„Cestovní ruch se již vypořádal s následky po pandemii a v mnoha ohledech dosahuje rekordních výsledků. Růstu počtu hostů nebrání ani významné zvýšení cenové hladiny, které ve službách přetrvává i v letošním roce,“ komentoval statistiku hlavní ekonom společnosti BHS Štěpán Křeček.

„Plusem je také to, že tuzemsko objevují turisté ze vzdálených destinací. Vypovídá o tom vysoký počet cestovatelů z USA, ale také meziroční nárůst počtu turistů z Koreje, Tchaj-wanu či ČLR. Velkým dílem se na tomto faktu podepisují i přímé linky z těchto destinací,“ komentuje pozitivní výsledky turistického odvětví ředitel agentury CzechTourism František Reismüller.

Čínští turisté se vracejí, oproti loňsku jich je víc než dvojnásobek

Nejčastějšími návštěvníky jsou tradičně Němci. Z Německa přijelo podle ČSÚ více než 600 tisíc osob. Víc než 100 tisíc turistů dorazilo také z Polska, Slovenska, Spojených států amerických, Velké Británie nebo Rakouska.

Vyšší počty hostí oproti loňsku se týkaly také dalších národů, jejichž týmy se účastnily hokejového šampionátu v hokeji, a které v jiných letech v tak velkých počtech Česko nenavštěvují. To platilo v květnu především pro Finy, Švýcary a Kanaďany.

Turisty lákají do Česka i místa spojená s počítačovými hrami nebo filmy

Absolutně nejvyšší procentuální meziroční nárůst počtu návštěvníků se ovšem týkal turistů z Číny. Těch přijelo oproti loňsku o 125 procent víc.

Vedle měst vnímají určitý nárůst zájmu také české hory. „Ceny ubytování a služeb v českých horských střediscích zůstaly oproti loňsku v drtivé většině míst nezměněny. Pokud došlo k nárůstu cen, byl meziročně minimální. I přesto jejich provozovatelé služeb jako jsou například půjčovny kol, doprava lanovkami, lanové parky a další atrakce, stále vylepšují a ze strany turistů je o ně zájem. Celkově do letošních letních novinek investovaly areály vyšší desítky milionů korun,“ informoval ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot.

Češi rekordně utrácejí za dovolené, místo drahého Chorvatska volí Itálii či Rakousko

První údaje za léto také potvrzují, že i Češi daleko víc utrácejí za dovolené v tuzemsku i ve světě a chtějí se zahojit po době pandemického cestovatelského půstu.

Například zážitkový portál Slevomat hlásí za červenec rekordní prodeje last minute zájezdů. Češi utratili na této platformě za první měsíc prázdnin víc než 202 milionů korun a koupili přes 22 tisíc zájezdů.

Na dovolenou ledoborcem do Antarktidy? Bohatší klienti testují luxusní cestování

Hodnota zakoupených zahraničních pobytů na Slevomatu vzrostla meziročně v průměru o 19 procent, což podle portálu ukazuje na rostoucí chuť Čechů po cestování a ochotu investovat do delších pobytů a extra služeb.

Jeden z letošních trendů je větší zájem o Polsko a pobyt u Baltu, když začíná být jižní Evropa kvůli globálnímu oteplování v létě až příliš horká.

Největší zájem je o dovolené v tuzemsku, meziročně pak roste poptávka například i po Polsku, Bulharsku a dalších evropských zemí. „Vzhledem k tomu, že Chorvatsko výrazně zdražilo, začali Češi upřednostňovat dříve dražší destinace jako Itálii nebo Rakousko. Dnes už poměr ceny vychází podobně, a tak mnoho lidí zamíří právě tam,“ vysvětlil generální ředitel Slevomatu Tomáš Braverman.

Tomáš Stingl

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme