Cestovní ruch je zpátky na předcovidových číslech. Pomohou i chystané festivaly

Počet turistů přijíždějících na dovolenou do Česka i obsazenost tuzemských ubytovacích zařízení se vrací na úroveň, jaká byla před pandemií nemoci covid-19. Oživení pomohou i chystané kulturní akce a zpřístupnění nových turistických zajímavostí.

Turistický průmysl se letos dostal znovu do obrátek a v některých číslech dokonce překonává předpandemický rok 2019, kdy zájem o Českou republiku vrcholil. Podle agentury CzechTourism byla v létě největší obsazenost hotelů a dalších hromadných ubytovacích zařízení na jihu Čech a na jižní Moravě, kde dosahovala o prázdninových víkendech 70 až 80 procent. V České republice celkově dosáhly víkendové rezervace v průměru od 57 do 69 procent.

Nejdražší ubytování bylo v létě v Praze, kde se průměrná cena o víkendu pohybovala mezi 3900 až 4500 korun za dvoulůžkový pokoj.

A solidní počet rezervací bude zřejmě pokračovat i na podzim. Během zářijových a říjnových víkendů je zatím o čtyři až šest procent vyšší než loni. Na víkend od 29. září až 1. října, který navazuje na státní svátek, je už nyní zarezervováno přes 53 procent kapacit tuzemských hotelů a penzionů s průměrnou cenou za dvoulůžkový pokoj 2 669 korun.

I s končícím létem tak pokračuje trend, který naznačila už souhrnná čísla za druhé čtvrtletí. Během něho nocovalo v tuzemských ubytovacích zařízeních téměř 5,8 milionů hostů. Nárůst byl zřejmý zejména mezi cizinci, kterých přijelo v daném období 2,5 milionu, což bylo meziročně o 32 procent více.

Největší počet rezervací hlásí i i na začátku podzimu jihomoravský region.

Na Vysočině pomůže přehlídka dokumentů, na Ústecku Olympijský festival

Další impulzy by mohl tuzemský turistický průmysl dostat díky chystaným společenským, kulturním nebo sportovním akcím. Nejbližší takovou událostí bude Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava 2023, který se bude konat od 23. do 29. října. Akce zvedla už nyní obsazenost ubytovacích zařízení na Vysočině v době festivalu nad 90 procent. Průměrná cena dvoulůžkového pokoje se během inkriminovaného týdne pohybuje mezi čtyřmi až pěti tisíci korun za noc.

Jihlava už nyní hlásí v souvislosti s blížícím se festivalem filmových dokumentů obsazenost ubytovacích kapacit přes 90 procent.

V Ústeckém kraji by měl turistickému ruchu pomoci plánovaný Olympijský festival. Ten se bude konat příští rok u příležitosti Letních olympijských her v Paříži. Festival potrvá od 25. července do 11. srpna u jezera Most. „S vědomím významného přínosu kulturních i sportovních akcí pro cestovní ruch je CzechTourism partnerem Olympijského festivalu. Zařezává to i s faktem, že příští rok budeme mít jako hlavní téma aktivní turismus. V této souvislosti chystáme celou řadu aktivit na podporu cestovního ruchu v Češku a věříme, že už zmiňovaný Olympijský festival zásadně zvedne zájem o naši zemi a danou destinaci turistů nejen z Česka, ale z celého světa,“ doufá ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

„Hrad Hněvín, který je od jezera Most krásně vidět, by mohl mít šanci torpédovat čísla návštěvnosti nedalekého Českého Švýcarska ve stejném regionu. A pomoct tak s rozprostřením cestovního ruchu, o které se ve spolupráci s kraji průběžně snažíme třeba vydáváním informací o neobjevených skvostech, ale také o turistických novinkách z celého Česka,“ dodává Herget.

Jezero Most v kombinaci s hradem Hněvín na horizontu tvoří v dříve průmyslové krajině zajímavou turistickou dominantu.

Čeští i zahraniční turisté také mohou navštívit mnoho nově zprovozněných atrakcí a zajímavostí. Jde například o Automatické Gočárovy mlýny v Pardubicích, které upoutají originální architekturou a kde je umístěna umělecká galerie. K dalším nově otevřeným zajímavostem patří v Praze lávka HolKa přes Vltavu z Holešovic do Karlína nebo opravená Fantova kavárnu na pražském Hlavním nádraží. V Zooparku Chomutov zase čeká na návštěvníky atraktivní expozice Medúzárium.

Nejvíce utrácejí Američané, Britové či Skandinávci

Stejně jako loni jsou letos nejen pro hotely a penziony, ale také pro restaurace a další služby důležití domácí čeští návštěvníci, kteří tvoří dvě třetiny hostí. Utrácejí ovšem méně než cizinci. Důvodem je zjevně klesají kupní síla Čechů v důsledku inflace. Podnikatelé uvádějí, že čeští návštěvníci šetří především na doplňkových službách, jako jsou wellness centra nebo dražší kulinářské zážitky.

Češi si podle průzkumu agentury CzechTourism plánují na podzim vzít v průměru osm dní dovolené a během ní utratit 6 371 korunu za osobu.

Z cizinců jsou naopak relativně hodně ochotni otevřít svou peněženku například Britové – jejich denní útrata přesáhla hranici tří tisíc korun. Němci jakožto nejčastější zahraniční návštěvníci utratili v průměru za osobu a den v Česku 2 979 korun. U Slováků se jednalo o 1 538 korun a u Poláků o 1 954 korun, uvedla agentura CzechTourism.

Celkově stále více turistů využívá platební karty, naopak klesá podíl plateb v hotovosti. „V uplynulé letní sezóně jsme zaznamenali 25procentní meziroční nárůst počtu bezhotovostních transakcí zahraničních turistů na našem území. Naopak počet výběrů z bankomatů klesl o 10 procent. Podle očekávání zaznamenal největší nárůst segment gastronomie, kde cizinci utráceli oproti loňskému roku o 42 procent více, na druhém místě je doprava následovaná nákupy jídla a pití v kamenných obchodech. Z našich dat také vidíme, že u nás nejvíce utráceli Američané, Dánové a Norové,“ říká Country Manager společnosti Visa Petr Polák.

Co do počtu zahraničních turistů, z Německa jich ve 2. čtvrtletí přijelo 637 tisíc. Slováků přicestovalo v daném období 237 tisíc, Poláků 212 tisíc, Američanů 143 tisíc a Britů 113 tisíc.

V Praze bude více luxusních hotelů

Coby korunní klenot českého turistického průmyslu znovu vábí turisty i hotelové operátory především Praha. V nedávném průzkumu Hotel Operator Beat poradenské společnosti Cushman & Wakefield se Praha umístila jako druhý nejatraktivnější trh střední a východní Evropy hned za Budapeští. Na stupnici od 1 do 5, kde 5 znamená velmi velký zájem, dosáhla 4,2 bodu. Do první pětky trhů, na něž hoteloví operátoři cílí, se dostala také Varšava, Krakov a Bukurešť, připomíná studie.

Zájezdy do zahraničí letos výrazně podražily, přesto je Češi horečně nakupovali

„V několika minulých letech se Praha potýkala s omezeným nárůstem nabídky hotelů a slabší penetrací značek. Kvůli větším překážkám při vstupu měla také oproti srovnatelným trhům střední a východní Evropy nižší podíl nabídky luxusních hotelů – a tak je nyní připravena na růst výkonnosti,“ komentuje David Nath ze společnosti Cushman & Wakefield.

„Po nedávném otevření hotelů Andaz Prague a The Julius Prague se otevřou rekonstruované projekty W Prague Hotel a Fairmont Golden Prague Hotel – čímž se navýší pražské hotelové kapacity v luxusní kategorii. Jejich podíl však stále bude pozadu za srovnatelnými trhy, jako je Budapešť nebo Vídeň – a domnívám se, že bychom v tomto směru měli nabídnout víc, aby Praha naplnila svůj potenciál. Se svou krásou a jedinečným kulturním dědictvím by si zasloužila být hlavní špičkovou destinací Evropy,“ dodal David Nath.

(tos)

• Témata: Analýzy a statistiky
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme