Cestovní ruch v Česku nabírá na síle. Turistů bylo loni stejně jako před covidem

V Česku se loni ubytovalo v hromadných ubytovacích zařízeních téměř 10 milionů zahraničních turistů (43,3 % z celkového počtu). Dalších bezmála 12,5 milionů hostů tvořili čeští občané, kteří se rozhodli strávit dovolenou v některém z tuzemských hotelů, kempů či penzionů.

Celkově tak loni počet turistů přesáhl 22 milionů, což je o 13,5 % více než v roce 2022. V celkových datech se tak cestovní ruch dostává opět na čísla před pandemií. Postupně se také obrací podíl českých a zahraničních turistů ve prospěch těch tuzemských.  

Pražský hrad

V průběhu celého loňského roku se pro Česko rozhodovali především Němci (2 307 282, meziročně o 25 % víc), Slováci (875 742, meziročně + 12 %) a Poláci (762 112, meziročně + 24 %).

Tchajwanci a Korejci skokany roku

Za skokany roku je pak možné označit obyvatele Tchaj-wanu, kterých přijelo do Česka ve srovnání s rokem 2022 o 931 procent více (celkem 142 136) a Jižní Koreje (meziroční nárůst o 250 procent, celkem 234 810 lidí).

Více než stoprocentní nárůst byl zaznamenán také v případě návštěvníků z Číny, Japonska, Thajska nebo Nového Zélandu či Austrálie. Nejčastějšími cíli turistů pak byly Praha, Jihočeský a Jihomoravský kraj.  

Cestovní ruch v roce 2023 oživuje, domácí turisté tráví nejvíce času v jižních Čechách

„Celkový počet turistů, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v Česku, meziročně vzrostl. Dostáváme se tak na předcovidová data. Co se ale změnilo – je poměr cizinců a našinců. Zatímco v roce 2019 tvořili domácí turisté 50,5 procenta z celkového počtu ubytovaných hostů, loni to bylo už 56,7 %. Přitom právě cizinci na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. V loňském roce zvolili Česko jako svou dovolenkovou destinaci nejčastěji občané Německa, Slovenska, Polska, USA a Velké Británie. Nejen na ně, ale i na další trhy vybírané exaktní metodou dle jejich bonity, zaměříme naši letošní největší kampaň. Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat k nám více cizinců,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Na cestovní ruch jde o desítky milionů víc

„Cestovní ruch nezanedbatelně pomáhá tuzemské ekonomice, před covidem se na HDP naší země podílel 3 %. Vyplatí se do něj tedy investovat. A v tomto ohledu je určitě na místě zmínit, že viditelnost Česka v zahraničí a na tuzemských eventech můžeme posílit i díky tomu, že se nám podařilo vyjednat oproti roku 2023 navýšení rozpočtu na cestovní ruch o 27 milionů korun. Aktuálně tak máme k dispozici na tyto aktivity 400 milionů korun,“ dodává Reismüller.

Ve čtvrtém čtvrtletí se v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo celkem 4 658 434 turistů, o osm procent více než ve stejném období roku 2022. Na složení se zahraniční (2 332 309 osob, 50,1 %) a domácí hosté (2 326 125 osob, 49,9 %) podíleli obdobnou měrou.  Ve srovnání s rokem 2019 cestovalo po Česku o 11 procent rezidentů víc, cizinců přijelo o deset procent méně.

Aktivní turismus: Trend dorazil i do Česka, CzechTourism chystá kampaň

Ve 4. čtvrtletí 2023 se nejvíc turistů ubytovalo v rámci všech typů ubytovacích zařízení v Praze, a to zhruba dva miliony. Následoval Jihomoravský kraj se zhruba 416 tisíci hosty a kraj Karlovarský, ve kterém přenocovalo celkem 318 tisíc cestovatelů. V posledně jmenovaném kraji také turisté ze zahraniční zůstávají nejdéle, stráví zde v průměru 4,84 dne, zatímco celorepublikový průměr za rok 2023 je 3,44 dne. 

Pokud jde čistě o hotely, jen během prosince loňského roku je v Česku navštívilo celkem 1 200 573 hostů. Z toho 37,4 % tvořili rezidenti (449 027) a 62,6 % cizinci (751 546). Největší část zahraničních turistů, kteří koncem loňského roku zvolili tento typ ubytování, přicestovala z Německa (174 616), Spojeného království (51 683), Slovenska (50 997) a Itálie (40 814).

Zásadní roli v cestovním ruchu přitom hrají přímá letecká spojení. CzechTourism na nich intenzivně pracuje s Letištěm Praha a dalšími subjekty. Loni se mimo jiné podařilo zprovoznit linky Praha – Soul či Praha – Tchaj-Pej, na dalších letech se pracuje.  

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme