Jako chladicí kanálky tepelného výměníku mohou sloužit miniaturní polymerní dutá vlákna. Ta, která jsou k vidění na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, mají vnější průměr pouhý jeden milimetr, a stěnu tlustou pouhých 0,1 milimetru.
„Na rozdíl od komerčně dostupných kovových výměníků je navrhovaná konstrukce lehčí, elektricky nevodivá, je vyrobena z levných materiálů a celkově je šetrnější k životnímu prostředí, protože extruze polymerních dutých vláken vyprodukuje pětkrát méně oxidu uhličitého než je tomu u běžně používaného hliníku,“ popsal technologii Jiří Hvožďa z Laboratoře přenosu tepla a proudění FSI.
Chladič je schopný udržet systém na přijatelných podmínkách i při extrémním odebírání energie z baterií. „Konkrétně při vybíjení takovém, že jsou baterie vybity už za 15 minut, dokáže výměník udržet maximální teplotu pod 30 °C a maximální teplotní rozdíl napříč bateriemi pod 3 °C, a to s tlakovými ztrátami do 400 Pa. Oproti dnes používaným technologiím je to skvělý výsledek,“ dodává Hvožďa s tím, že technologie by v budoucnu mohla najít uplatnění například v automobilovém průmyslu. Obor, který čím dál víc směřuje k elektromobilitě, se snaží mimo jiné vypořádat právě s otázkou efektivního chlazení baterií.