Zdroj: CzechTrade

Chorvatsko má problémy s infrastrukturou pro dobíjecí stanice pro elektromobily

Kvůli nepostačující energetické infrastruktuře Chorvatsko nedokáže plnit směrnici o budování infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR), která zavazuje členské země EU ke zvýšení počtu dobíjecích stanic.

AFIR zavazuje Chorvatsko, aby zajistilo dobíjecí stanice na TEN-T koridorech v ekvivalentu výkonu 1,3 kW na každé registrované bateriové vozidlo a výkonu 0,8 kW na každý plug-in hybrid a každoročně aktualizovat kapacity na základě počtu registrovaných elektromobilů. Chorvatská síť však není způsobilá přijímat a distribuovat požadované množství elektrické energie. 

Ilustrační fotografie

Na dálnicích na každých 50 kilometrů stojí dobíjecí stanice s průměrně dvěma místy pro rychlé dobíjení a dvěma až třemi pro běžné dobíjení, a to je nedostačující pro potřeby cestovního ruchu a vozidel v tranzitu. Účinná dobíjecí stanice pro desítku elektromobilů, osobních i nákladních, by měla mít instalovaný výkon 2 až 3 MW. 

ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva

Takové parametry vyžadují zajištění odpovídající přenosové soustavy a trafostanic, ale k některým místům na dálnicích se takové řešení nevyplácí. Aby mohly fungovat vzdálené velké dobíjecí stanice bude třeba místo stavby přenosové soustavy stavět malé místní elektrárny, například na plyn, což je opcí také pro vyrovnávání energetické špičky dobíjecích stanic napojených na přenosovou soustavu.

Podle chorvatského dopravního experta Željka Marušiće takové řešení vůbec nepřispěje ke snížení globálního znečištění. Prozatím Chorvatsko nemá strategii, jak se v budoucnosti postavit těmto problémům. 

Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chorvatsko.
Zdroj: Privredni.hr

• Teritorium: Evropa | Chorvatsko | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl | Energetika

Doporučujeme