Čínští spotřebitelé se naučili dbát o zdraví a bezpečnost produktů a měli k tomu dobrý důvod. Od problémů s dětským mlékem přes recyklaci prošlých výrobků a falšování kuchyňských olejů až po falešná léčiva prodávaná online. Díky práci médií stačí málo, aby byli uživatelé nedůvěřiví k výrobkům neznámého původu.
Společnosti se zaměřily na to, aby jejich značka správně komunikovala atributy potřebné v dnešním světě. Jde hlavně o upevnění důvěry z hlediska zdraví, hygieny a celkové bezpečnosti. Kupříkladu u jídla či léků se dá očekávat, že touha po vědění odkud produkty pocházejí a jak je s nimi v rámci dodavatelského řetězce zacházeno, bude nabývat na důležitosti.
Změny přinesly příležitost v různých odvětvích. Klíčovými se stávají smart cities nové generace, které kromě klasických městských funkcí budou systematicky posilovat veřejnou správu integrací dodavatelských řetězců, řízením dopravy, varováním v nouzových situacích nebo před katastrofami. Big data budou více využívána pro veřejné blaho, zejména pro sledování, analýzu a podporu včasného veřejného rozhodování.
Dochází ke vzniku nových obchodních modelů, spousta podniků se začíná přesouvat do online prostoru. Hodnotový řetězec zdravotní péče bude rozšířen tak, aby zahrnoval včasné odhalení a prevenci. Budoucí aplikační scénáře budou zahrnovat více účastníků a budou propagovat komplexní ekosystém pro programy veřejného zdraví.
V oblasti sociálních médií už nepůjde jen o kanály mezi jednotlivci a firmami, ale také mezi veřejností a vládou. Začátkem února začali místní úředníci spolupracovat s mobilní platební službou Alipay a sociální sítí WeChat na vytvoření nového druhu virtuálního pasu, takzvaných barevných kódů. Mobilní aplikace obecně tvrdí, že je schopna vyhodnotit riziko, které daný uživatel pro veřejné zdraví představuje, a to z dat o zdravotním stavu v konkrétních situacích, který každý uživatel sám hlásí.
Poté je uživatelům přidělen odpovídající QR kód a barva. Zelená znamená, že je vše v pořádku, žlutá barva signalizuje sedmidenní nebo kratší karanténu, červená značí čtrnáctidenní karanténu. Využití zdravotních kódů během období prevence a kontroly epidemie pomáhá oddělit životní prostor nakažených a zdravých lidí. Jedná se o způsob chytré karantény, který pomáhá zrychlit znovunastartování ekonomiky.
Ač je Čína komplikovaný a v určitém ohledu soběstačný trh, pořád se nacházejí možnosti pro české společnosti, kde se na trhu prosadit. Každá krize vytváří nové příležitosti.
Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Michal Dúbrava, CzechTrade Chengdu.
Rubrika časopisu na euro.cz