„Unikátní technologie výroby našich triček se postará o to, že vaše ratolesti budou vypadat k světu i po náročném dni plném her. Není vidět pot, snižují zápach, odolají špíně,“ dočtete se na stránkách českého výrobce bavlněných oděvů CityZen.
„První, co vás napadne, je to, že jde o klamavou reklamu. Ta snese všechno,“ krčí rameny Petr Málek, otec osmileté Karolíny, která se v horkém srpnovém dni prohání v parku na kole v malinovém bavlněném tričku. Teplota ve stínu šplhá ke třiceti stupňům.
„Nevěřil jsem, ale nechali jsme si poradit od známých a vyzkoušeli nakoupit set pro celou rodinu. Zní to bizarně, ale tričko opravdu vypadá čistě a není propocené ani po tom, co v něm několik hodin řádí venku,“ směje se.
Speciální trička jsou podle výrobce prodyšná a zároveň voděodolná, tekutina po nich volně steče a nezanechává skvrny. Antibakteriální složka eliminuje nepříjemný zápach. „Nic není stoprocentní, ale i tady bych dal výrobci do značné míry za pravdu,“ dodává Málek.
Oblečení české firmy CityZen, za kterou stojí trojice čtyřicátníků – Pavel Hrstka, René Němeček a Martin Burkoň, se na trhu objevilo teprve před třemi lety. První trika se prodala před Vánocemi 2018 a už v roce 2019 přišlo prestižní ocenění Start-up roku. Unikátní technologii si nechali zakladatelé patentovat.
Dlouhá cesta od nápadu k realizaci
Nápad na speciální trička, která odolávají špíně a potu lépe než běžné oblečení, se zrodil v hlavě „textiláka“ Reného Němečka před mnoha lety. Idea na radikální vylepšení vlastností bavlněných oděvů se u něho stala doslova posedlostí, k realizaci ovšem vedla trnitá cesta.
Vznik trika se datuje ke konci 19. století. Od té doby mění lidstvo barvy a střihy a k přírodním materiálů jsme přidali plast. Nic zásadního se ale nestalo, a tak nastal čas posunout vlastnosti oděvů o kousek dál.
Pavel Hrstka, jednatel CityZen
Němeček nosil myšlenku v hlavě od studií na Textilní fakultě Technické univerzity v Liberci v 90. letech. V době, kdy zkoušel vyrobit první kousky, vznikla prý hromada zmetků, neboť „technologie není úplně jednoduchá.“
„Bavlna je přírodní produkt, každý rok je jiná a zajistit stálost naší technologie trvalo dlouho. Po několika letech vývoje se dostavily první výsledky, ale pořád to nebylo ono. Nakonec jsme párkrát zašli na pivo a dospěli jsme k rozhodnutí, že je čas s tím vyjít ven, a tak vznikl CityZen,“usmívá se obchodní ředitel a spoluzakladatel firmy Pavel Hrstka.
Jak Hrstka říká, každý z tria otců zakladatelů má úplně jinou povahu. Převažuje ale společná energie a síla, a právě ta jim pomohla překonat první kritické měsíce. „Firmu jsme rozjížděli z úspor, neboť jsme neměli žádnou historii a banka ji potřebuje, aby vám poskytla úvěr. Investice byla v řádech miliónů.“
Ještě loni v létě se tým CityZen skládal pouze z pěti statečných (kromě zmíněného tria ještě Hrstkovy manželky Mariany a jednoho brigádníka), dnes je v podniku 27 lidí a stále nabírají nové kolegy. O trička či košile je mimořádný zájem, firma raketově roste.
„První obchodní výsledky máme v roce 2019. Výsledky letošního roku znamenají zhruba pětadvacetinásobný růst za dva roky,“ doplňuje jednatel.
Máme světové ambice
A v čem je know-how CityZen unikátní? Vzhledem k výjimečné technologii, která je chráněna patentem, samozřejmě Pavel Hrstka nechce a nemůže prozradit detaily.
Všechna trička, košile i spodní prádlo jsou nicméně vyrobeny z čistě přírodního materiálu – jde výhradně o prémiovou bavlnu z Řecka či Egypta. Díky tomu tričko dýchá, je prodyšné a příjemné na dotek.
„Hned od počátku jsme věděli, že chceme vyrábět jen z přírodních materiálů, a nikoliv z umělé hmoty. Kompletní výroba je ve vysoce ekologickém režimu. Víme, že oblečení CityZen dokáže zlepšit život každému člověku a nejvíc nás žije ve městech. Máme světové ambice, a tak jsme potřebovali něco nadnárodního,“ prozrazuje jednatel.
ČMA udělila cenu mladým podnikatelům, vyhráli CityZen
Bylo by případně možné využívat stejnou technologii i pro jiné materiály jako polyester či elastan, ptáme se Pavla Hrstky? „Ano, teoreticky by šlo použít i na umělé materiály, ale savost umělého materiálu se blíží nule a komfort nošení není takový,“ upozorňuje.
Součástí příběhu značky CityZen je také národní hrdost a touha ukázat, že Češi dokážou nabízet světové výrobky s puncem kvality a jedinečnosti.
„Všichni tři se rádi touláme přírodou, lezeme po horách, Martin a já včelaříme, jezdíme v českých autech a jsme hrdí, že jsme Češi. I to patří ke stavebním kamenům, ze kterých se zrodil CityZen.“
„Zákazníci nechtějí triko sundat“
„Trička fungují tak, že vnitřní straně zachováváme savost, ale pot není zvenku vidět. Z vnější strany je triko hydrofobní, díky tomu se tolik nešpiní a ochrání Vás před drobnými nehodami, co nám servíruje život. Zákazníci jsou nadšeni a píšou nám, že si triko nechtějí sundat,“ usmívá se jednatel.
Firma uvádí, že jsou její výrobky stoprocentně recyklovatelné a vznikají nejmodernějšími postupy, které šetří vodu, energii a podléhají legislativě EU REACH. Alfou a omegou je tedy ekologičnost výroby.
„Málokdo ví, že polyesterové triko se v přírodě rozpadne za patnáct let a bavlna za pár měsíců. Každým praním oblečení z umělých materiálů se uvolňují mikroplasty. Čističky zachytí jen část a zbytek končí v řekách a mořích, a to se bavíme o stovkách kilogramů mikroplastů denně,“ upozorňuje jednatel.
Starší technologie barvení a zpracování bavlny navíc spotřebují téměř 100 litrů vody na 1 kilo bavlny (asi tři trička). CityZen prý používá technologie, kde se spotřebuje pouze 30 litrů vody na kilo.
Všechny produkty bez výjimky vyrábí firma v Čechách a na Slovensku, bavlnu dováží ze Středomoří. „I dříve jsme byli textilně soběstační a nevidíme důvod, proč vozit trička přes půl světa, když si je umíme vyrobit doma,“ doplňuje Pavel Hrstka.
Vzhůru ke hvězdám
Meziroční růst z roku 2019 na rok 2020 byl 600 procent. Rok 2021 bude podle odhadů Pavla Hrstky znamenat růst přes 400 %. K dvouletému výročí si v CityZen darovali televizní kampaň, které jim pomohla překonat letošní cíle. Tržby pro rok 2021 odhadují na 120 milionů bez DPH. „Covid nám zkomplikoval život a jako mnoho textilních firem jsme šili roušky, ale věřím, že to je už za námi,“ doplňuje Hrstka.
Spustit e-shop? Nebyla jiná cesta
Oblečení CityZen je možné nakoupit především na internetu. Hrstka ale vidí nemalé výhody prodeje v kamenných obchodech.
„Máme cca 40 partnerských prodejen a hledáme další, neboť je mnoho zákazníků, kteří si chtějí sáhnout na materiál a vyzkoušet velikost osobně. Covid nás v tomto trochu zbrzdil, ale věříme, že najdeme partnera v každém středně velkém městě,“ popisuje.
Na počátku ale bylo jedinou cestou k úspěchu spuštění e-shopu, díky kterému relativně rychle oslovili celou republiku. „Neměli jsme kapitál, abychom otevírali vlastní kamenné obchody se zaměstnanci a platili nájmy. Zkušenost z online prostředí byla určitě přínosem,“ potvrzuje jednatel.
Už první rok po vzniku vyhráli ocenění Startup roku v soutěži T-Mobile Rozjezdy. Největší přínos soutěže vidí podnikatelé ve zpětné vazbě od odborné poroty a ostatních soutěžících.
„Roky investujete energii, věříte ve svoji práci, ale pořád je tam velká míra „domněnkologie“ , protože nemáte finanční prostředky na průzkumy a testování. Nejbližší okolí navíc nemá odvahu vám říci, že to, co děláte je blbost, takže to byl velký střet s realitou a dopadl na výbornou,“ usmívá se Hrstka.
Na příští rok plánujeme asi třicet novinek. Bude to hodně nových barev, nové střihy, a hlavně úplně nové produkty. Ptáme se zákazníků, jaké další výrobky s efektem CityZen by uvítali a chceme jim vyjít vstříc. Věřím, že do konce roku stihneme několik novinek, neboť CityZen je skvělý dárek pod stromeček.
Pavel Hrstka, jednatel CityZen
A mladá progresivní firma sbírá vavříny dál. Letos vyhrála cenu zákaznické popularity Heuréka.cz, kdy se zařadila mezi skutečné giganty v odvětví e-commerce.
CityZen letos prodá zhruba 200 tisíc kusů oblečení, nejvíc jdou na odbyt trička. „Ta má v šatníku každý. Začali jsme pánským sortimentem, pak jsme přidali dámský a rok nás uhánějí maminky, že chtějí trika pro děti, tak jsme je vyrobili a jdou do prodeje,“ dodává ještě podnikatel.
Do budoucna chtějí určitě posílit export, aktuálně se ale přes 90 procent produkce prodá v České republice, zbytek míří zejména na Slovensko. „Zahraniční trhy nejsou jednoduché, ale ani složité, je to jen otázkou priorit a finančních prostředků. Věřím, že na konci příštího roku budeme v 15 zemích světa,“ neobává se budoucnosti Hrstka.
CityZen se jako začínající exportér učí využívat pomoci státu. Zajímají je služby, které pomáhají vývozcům dobýt zahraniční trhy a nabízí je agentura CzechTrade i další insitutuce v rámci české ekonomické diplomacie. „Důvod je jednoduchý. Každá zem má svoje specifika a ty musíme akceptovat, jinak jsme pro ně „divní“ a to je v byznysu zbytečná překážka,“ dodává Hrstka.
K budoucnosti české e-commerce a nákupnímu chování Čechů
„V roce 1998 jsme se smáli s Michalem Zámcem (zakladatel Notina), že chce prodávat parfémy po internetu. Když začaly úvahy o prodeji rohlíků a mléka po internetu, tak to též budilo úsměv a kde jsme teď. Rozhodně nakupování po internetu má svoje kouzlo, a to jak z pohledu pohodlí, tak z šíře nabídky, kterou jeden obchod nikdy nedokáže. Změna v chování způsobená covidovou pandemií zde určitě je, ale nepovažoval bych ji za nějak zásadní a spíš to považuji za pokračování trendu. Jako negativní trend vnímám výrazný růst cen reklamy na internetu, který plyne z toho, že na internetu chce být každý,“ říká Pavel Hrstka.