Shelly Firemenová, newyorská restauratérka, která provozuje několik podniků, označila v rozhovoru pro The Atlantic následky korovinarové pandemie za příšerné. „Je to dnes horší ve srovnání s tím, co se dělo po 11. září.“
Zhasnuté ulice
Američané v posledních době utráceli v restaurantech více než v obchodech s potravinami. To se nikdy před rokem 2015 nestalo. Z firem provozujících stravovací zařízení se stal jeden z nejdůležitějších zaměstnavatelů v zemi. V roce 1990 bylo ve výrobě v závodech zaměstnáno téměř třikrát více lidí než ve službách poskytujících jídlo. Dnes jsou počty téměř srovnané.
Restauranty jsou nové „továrny“ USA. Bez nich hrozí, že se ekonomika států výrazně propadne. Přípravě jídel a obsluze v podnicích se nyní věnuje například více než deset procent všech zaměstnanců v Nevadě, na Havaji a Floridě.
A hrozba pandemie má ve Spojených státech i další konsekvence. Z měst postupně během poslední doby mizelo stále více menších kamenných obchodů. Restauranty, kavárny a bary tak zůstávaly večer často jedněmi z mála osvětlených míst. V roce 2019 restauranty a bary například na Manhattanu představovaly téměř polovinu nových pronájmů.
3 miliony číšníků a číšnic mohou přijít o práci.
Sraženi v rozletu
Analytici předpovídají, že nová nařízení zakazující podávat jídlo v restauracích způsobí, že zhruba tři miliony číšníků a číšnic ztratí práci. „Naše příjmy se propadly o polovinu. Dnes nás drží nad vodou jen rozvážky do domácností a kanceláří,“ řekl Steve Salis, podnikatel z Washingtonu, vlastnící mimo jiné restaurant Federalist Pig a knihkupectví s kavárnou Kramerbooks & Afterwoods Cafe.
Podobně postupují i velké řetězce. McDonalds, Starbucks a další provozovny rychlého občerstvení prodávají v USA pokrmy pouze „z okénka“.
Dnešní situace tak paradoxně nahrává příklonu k novému trendu. Už před několika měsíci analytici předpovídali, že letos Američané utratí poprvé více peněz za „take away“ a doručení než za jídlo v restaurantech.
Pizza Hut: 30 000 pozic
Řetězec Pizza Hut je připraven okamžitě zaměstnat 30 tisíc lidí, kteří by se podíleli na rozvozu jídel do firem a domácností v čase pandemie koronaviru. V současnosti shání mimo jiné kuchaře, manažery, šéfy směn, píše MarketWatch. Společnost, která je součástí konsorcia Yum Brands, také urychluje trénink nových řidičů. Cílem je, aby po pěti hodinách výcviku byli schopni rozvážet oblíbené pizzy. Největší poptávka je nyní ve Spojených státech po velké pizze Big Dipper (průměr 60 centimetrů, nakrájená na 24 kusů). Je to samozřejmě dáno tím, že rodiny nyní tráví více času než kdy dříve pospolu.
Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jaroslav Matějka.