„Svět byznysu se skutečně radikálně mění. Svůj podíl na tom mají velcí globální hráči, kteří patří mezi inovační lídry. Jak jsou na tom ale české firmy ze segmentu malých a středních podniků? Zdá se, že rok 2025 jim situaci moc neulehčí. Klíčové výzvy z letoška naberou na naléhavosti,“ domnívá se Jiří Jemelka ze společnosti JPF Czech, která poskytuje českým firmám služby executive interim managementu.
Konec Česka jako e-shopové velmoci? Názory se různí
Česká e-commerce rostla po pandemii covid-19 přímo raketovým tempem. Boom ustal v roce 2022 a loni počet e-shopů v Česku poprvé po mnoha letech klesl (z 50 100 na 49 900). Důvodem byly mimo jiné vysoká inflace, snižující se spotřeba domácností a celkově horší podmínky pro tento typ byznysu. K propadu došlo zejména v prvním čtvrtletí roku 2023 (-13 procent). Na počátku letošního roku to ovšem vypadalo, že se tuzemská e-commerce opět nadechuje k růstu.
SPECIÁL: Změny pro podnikatele 2025
České e-shopy musejí nicméně čelit zásadní výzvě, která bude v roce 2025 ještě naléhavější než letos. A tou je vstup velkých hráčů (internetových tržišť) zejména z Asie na český trh.
Díky globálním online tržištím jako je Amazon sice mohou některé české podniky snadněji expandovat na světové trhy a oslovovat široké spektrum zákazníků. Produkty pak mohou online prodávat na trzích, kde dosud nepůsobí, a to s minimálními investicemi do vlastních e-shopů. Zároveň jsou ale tito velcí hráči pro menší internetové obchody výraznou konkurencí – a to zejména asijští giganti, kteří nabízejí extrémně levné zboží.
Podle zástupců společnosti Shoptet se přesto malé domácí e-shopy o své zákazníky obávat nemusejí. Dokazovat to mají čísla ze začátku letošního roku, kdy začalo českých internetových obchodů opět přibývat.
Proč se malým e-shopům může dařit i s nástupem online tržišť?
Asijské konkurenci nahrává ‚velkorysá cenová politika‘
„Z naší analýzy vyplývá, že českou e-commerce pohánějí vpřed ostřílení e-shopaři. Tedy ti, kteří už s internetovými obchody mají zkušenosti a zakládají další. Zároveň ale poměrně velkou část nových projektů mají na svědomí úplní nováčci, což je pro budoucnost online prodeje slibné,“ říkal tehdy Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
Podle Jiřího Jemelky ale vyhlídky tak optimistické nejsou. Čeští spotřebitelé jsou prý po nedávných zkušenostech s dvoucifernou roční inflací velmi citliví na ceny zboží.
„Časy se mění. Do oblasti e-commerce u nás vstupují noví hráči převážně z Asie. A není žádným tajemstvím, že český zákazník je na ceny velmi senzitivní a po letech vysoké inflace a kontinuálního zdražování veškerého spotřebního zboží vydává svoje těžce vydělané peníze s ještě větší opatrností,“ upozorňuje Jemelka.
To podle jeho slov nahrává právě asijské konkurenci se ‚vstřícnou a velkorysou cenovou politikou´. Čeští zákazníci navíc často hřeší na ochranu svých osobních údajů. Za snížení nákladů jim prý toto riziko stojí.
„Když k tomu přičteme ještě propracovaný marketing těchto hráčů, je to kombinace pro mnohé české menší a střední e-shopy smrtící. Řada z nich v letošním roce zanikla a v příštím roce trend podle mého soudu zesílí. V současné tržní situaci zkrátka ztrácejí domácí internetové obchody a tržiště konkurenční výhodu, pokud nejsou lovebrandem. Ale i lovebrand se může položit,“ krčí rameny Jiří Jemelka.
V letošním roce na asijských e-shopech, jako jsou Temu či Shein, nakupovala zhruba třetina Čechů. V rámci celé EU je to ještě o tři procenta spotřebitelů více. Problém je v tom, že má tato situace zásadní vliv na české výrobce.
Konkurence z východu má propracovaný systém, kterým zákazníky láká do svých osidel. Je technologicky napřed a ví, jak trh oslovit.
Jiří Jemelka, JPF Czech
„Vzhledem ke krachujícím e-shopům přicházejí o stabilní odbytiště. Musejí hledat nové partnery a snižující se konkurence na trhu e-commerce pro ně znamená zvyšující se náklady. Zkrátka je dražší nechat se zalistovat do českých stabilních a dobře známých e-shopů a tržišť,“ dodává Jemelka.
Malé české podniky v e-commerce nečekají jednoduché časy, nemusí to ale automaticky znamenat jejich ústup ze slávy. „Průřez e-shopů, které u nás vznikají, je velmi pestrý. Ukazuje to, že segment elektronického obchodování v sobě stále ukrývá velký potenciál,“ částečně uklidňuje Michal Benatzky z Upgates.
Majitele tuzemských internetových obchodů i jejich dodavatelů každopádně čeká rok těžkého rozhodování. Podle Jemelky si musejí odpovědět na dvě zásadní otázky: „Jsem ochoten investovat do budování lovebrandu? A vyplatí se mi v tomto odvětví ještě vůbec podnikat?“
Bude podniky bolet krize automotive?
Přes stále častější pesimistické scénáře o budoucím vývoji zaznamenává letos český automobilový průmysl rekordní rok. Za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily tuzemské podniky v oboru celkem 1 097 257 osobních vozidel, tedy o 7,8 procenta více než ve stejném období loňského roku. Podíl elektromobilů na celkové výrobě tvořil 9,7 procenta.
„Schopnost udržet rostoucí objem výroby vozidel, navzdory aktuálně složité situaci v plánování výroby, je úspěchem firem v autoprůmyslu a jednoznačně dobrou zprávou pro celou domácí ekonomiku. Nelze jej však brát za něco automatického,“ shrnuje Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. Sám také vyzývá ke zrušení plánovaných přísnějších emisních norem, které mohou automotive výrazně přibrzdit.
Staněk a Němeček: Elektromobily budou už v roce 2030 výrazně dominovat prodejům nových aut
Podle Jiřího Jemelky změnily tlaky Green Deal politiku evropských automobilek radikálně. Vydaly se ale výrobci vozidel na správnou cestu, ptá se zástupce JPF Czech.
„Záchrana planety ano, ale za jakou cenu? Odvětví prochází radikální transformací, aby vyhovělo požadavkům EU. Cesta fosilních paliv je zpečetěná a automobilky ve velkém chrlí drahé elektromobily a hybridy. Jen je tu drobný problém. Lidé jim moc nevěří, infrastruktura potřebuje investice a pořádné vylepšení. Tisíce těchto vozů stojí na odstavných parkovištích výrobců po celé Evropě,“ připomíná Jiří Jemelka.
Potíže hlásí mnoho koncernů, nejvíce se ale v poslední době mluví o Volkswagenu, jemuž hrozí uzavření několika továren a propouštění tisícovek zaměstnanců.
Českým dodavatelům bych v tuto chvíli radil začít zvažovat krizové scénáře a inovaci výrobních programů pro jiná, perspektivnější odvětví
Jiří Jemelka, JPF Czech
Potíže velkých automobilek jsou špatnou zprávou pro menší subdodavatele, kterých je v Česku celá řada. Právě oni nesou největší břímě snižování nákladů a čelí silnému tlaku na zvyšování produktivity a také na inovace, výzkum a vývoj.
„Problém automotive se šíří do celé ekonomiky, na automobilový průmysl je navázáno asi sedm procent evropského HDP. U nás je to pak devět procent. Nezní to tak zle? Pojďme si čísla rozšířit. Automotive tvoří v České republice asi 26 procent celkové výroby a 24 procent exportu. Jak to zní teď? Jako kardinální průšvih. Velkým automobilkám dodává komponenty a služby řada malých a středních českých podniků,“ glosuje Jiří Jemelka.
Krize bohužel jen tak neodezní, domnívá se manažer: „Českým dodavatelům bych v tuto chvíli radil začít zvažovat krizové scénáře a inovaci výrobních programů pro jiná, perspektivnější odvětví.“
Trh práce pro malé a střední firmy: Místo hororu příležitost?
Tuzemský trh práce (ČR má stále nejnižší nezaměstnanost v EU) se nadále potýká s nedostatkem kvalifikovaných lidí. Tento dlouhodobý problém se v posledních letech nevyřešil a trápit české podniky bude i roce 2025.
Firmy v Česku se stále přetahují o kvalifikované odborníky a je to nikdy nekončící boj. „To, co odlišuje úspěšné zaměstnavatele od neúspěšných, je firemní kultura. Do té běžně vkládají značné prostředky velké společnosti a nadnárodní korporace. Malé a střední podniky ale musejí tuto výzvu řešit se stejnou naléhavostí, jinak přijdou nejen o talentované lidi, ale dokonce i o ty průměrné,“ varuje Jiří Jemelka.
Pokud nebudou podniky investovat do kvalitní firemní kultury a smysluplné práce, čekají je podle Jiřího Jemelky prohlubující se potíže při obsazování klíčových pozic.
Přilákání mladých talentů a odborníků s cenným know-how je přitom pro rozvoj v segmentu malých a středních firem a budování stabilní tržní pozice nezbytné. Naše rada z JPF Czech zní: přestaňte na lidech šetřit a nemyslete přitom jen na částku na výplatnici, ta totiž není jediným rozhodujícím faktorem, dodává manažer.
Umělou inteligenci zatím používá jen asi čtvrtina českých firem
Co se mění s AI? Malé podniky si na ni zvykají pomalu
Poslední dva roky byly ve světě ve znamení razantního nástupu umělé inteligence. Ještě na počátku roku 2023 využívaly AI ve svém podnikání jen jednotky procent firem, a to zejména v souvisejících oborech jako IT, do konce letošního roku se situace výrazně změnila. Dnes jsou to desítky procent firem z různých odvětví. A rychlý rozvoj umělé inteligence bude pokračovat i v roce 2025.
AI v České republice nicméně zatím využívají primárně velké podniky. Její přínos podnikatelé spatřují především ve zrychlení administrativních procesů. Z nedávného šetření Komorový barometr, které v rámci své členské základny provedla Hospodářská komora ČR, vyplynulo, že téměř 70 procent tuzemských firem zatím umělou inteligenci ve svém podnikání nepoužívá. Více než třetina společností přesto plánuje její implementaci do své činnosti v horizontu nejbližších tří let.
„Nejvyšší podíl respondentů, které AI nevyužívají a bohužel to ani neplánují, vykazují nejmenší podniky – jde o téměř 48 procent mikro a 43 procent malých firem,“ potvrzuje ředitelka odboru legislativy, práva a analýz Hospodářské komory Lenka Janáková.
Nejvyšší podíl respondentů, které AI nevyužívají a bohužel to ani neplánují, vykazují nejmenší podniky
Lenka Janáková, HK ČR
Jiří Jemelka podnikatelům radí, aby se implementace AI do firemních procesů nebáli. „Když máte dobře zaplatit lidi, protože bez nich se jednoduše podnikání neobejde, musíte myslet na optimalizaci nákladů a procesů. Jednou z cest, jak si v tomto směru rozvázat budget a lépe alokovat zdroje, je důslednější využití nástrojů digitalizace a umělé inteligence,“ upozorňuje.
V Česku je ale podle jeho slov tempo zavádění těchto nástrojů – pomineme-li marketing a IT – většinou pomalé. „Využití těchto technologií přitom může pomoci zvyšovat efektivitu procesů, zlepšit plánování i obchodní výsledky. Je to vynikající analytický nástroj, můžete s ním být napřed a reagovat na řadu situací pružněji. A nakonec je umělá inteligence i katalyzátorem vzdělávání vašeho týmu, motivujte jej, ať se v práci s AI zdokonaluje. Bude to vaše konkurenční výhoda, která do vaší firmy přiláká také mladé uchazeče,“ dodává Jemelka.