Čeští vývojáři Tomáš Jelínek a Martin Douděra chtěli podnikat a zároveň pomáhat lidem se zdravotními omezeními. Hledali mezeru na trhu a k nápadu čtečky pro zrakově postižené je přivedl nevidomý kamarád. Vyvinuli mobilní aplikaci Cash Reader, která přečte měny z více než 100 zemí.
Ve světě nemá aplikace konkurenci a aktuálně je přeložena do 34 jazyků. Akcelerační program CzechInvestu pomohl zakladatelům aplikace proniknout až do jihovýchodní Asie.
![](https://storage.googleapis.com/businessinfo_cz/2021/03/ff967469-hayaku-cashreader-cs-e1614783220778-640x426.jpg)
Aplikace je uzpůsobená také hluchoslepým uživatelům, kteří nepoznají bankovku vizuálně ani pomocí hlasu, ale pouze hmatem. Cash Reader umí vyjádřit hodnotu a typ bankovky prostřednictvím vibrací, a to i když se telefon nachází v tichém režimu.
Pro zdravého člověka žádné téma, pro nevidomého velký problém
Čeští vývojáři Tomáš Jelínek a Martin Douděra se před dvěma lety rozhodli podnikat a založili startup Hayaku. Chtěli vyvíjet mobilní aplikace pro nevidomé a lidi s různými zdravotními omezeními. Začali zjišťovat, jakým způsobem tito lidé používají aplikace, a narazili na svého kamaráda, který je nevidomý a má problém s jemnou motorikou. Svěřil se jim, že mu z běžných činností velmi schází používání bankovek. Jelínek a Douděra nečekali a okamžitě začali aplikaci Cash Reader na čtení bankovek vyvíjet.
Ve světě v té době už čtečky bankovek byly, ale pouze na americké dolary nebo eura. „Z počátku jsme si mysleli, že to bude jednoduché, protože čtečky bankovek už existují a bude stačit je pouze převést na české koruny. Bylo to ale složitější, strávili jsme nad tím více času, než jsme původně plánovali, a nakonec jsme vyvinuli mobilní aplikaci, která je aplikovatelná i na další měny,“ popisuje Jelínek.
Zpracování obrazu funguje pomocí tzv. hlubokých neuronových sítí, které pomáhají rozpoznat a třídit vizuální podněty a vývojáři si je sami zkouší na vlastních obrázcích. „Na každou měnu potřebujeme více než deset tisíc fotek. Musíme počítat se všemi světelnými podmínkami, včetně tmy a úhlů, do kterých může nevidomý bankovku nastavit. Neobejdeme se proto bez reálné bankovky, kterou z některých zemí získáváme obtížně,“ vysvětluje Jelínek.
Dnes má aplikace Cash Reader 110 tisíc uživatelů z celého světa a dokáže číst měny z více než 100 zemí v 34 jazycích.
V Česku už lze aplikaci Cash Reader stáhnout zdarma, protože se zakladatelům startupu povedlo vyjednat partnerství s Hello bank, která českou korunu sponzoruje. Nyní se startup snaží, aby takového partnera získal i pro cizí měny. V tom jim pomáhají ambasadoři z různých zemí, jako je Argentina, Keňa nebo Čína. Jedná se o lidi z místní komunity, kteří vyhledávají marketingové příležitosti a partnery. „S komunitou neustále komunikujeme a máme v hlavě i další aplikace, o kterých víme, že by se jim hodily. Chce to ale čas a také dostatek peněz,“ vysvětluje Jelínek.
Technologii Cash Reader využila například i švýcarská firma SICPA, která vyrábí inkoust a speciální prvky na bankovky z většiny zemí světa. Při zabezpečení bankovek pro centrální banku Spojených arabských emirátů se SICPA rozhodla jít digitální cestou a oslovila právě společnost Hayaku, aby jí s ochranou pomohla. Vytvořili dvojče aplikace Cash Reader, přičemž její jádro doplnili o arabštinu a design centrální banky. Do budoucna se chce Hayaku více zaměřit na business-to-business, tedy integrovat jejich technologii čtení bankovek do zařízení třetích stran. Například do specializovaných telefonů pro nevidomé nebo starší uživatele.
Hayaku & CzechInvest
Globálního potenciálu aplikace Cash Reader si všimla i agentura CzechInvest, která zakladatele startupu Hayaku v roce 2019 sama oslovila s nabídkou startup programů. Ti si vybrali týdenní akcelerační program CzechMatch v Singapuru. „Nešlo nám primárně o to, zúčastnit se konference, kde budeme moci představit svůj produkt. Chtěli jsme v cílové destinaci najít konkrétního partnera pro náš byznys a napojit se na organizace, které se věnují nevidomým lidem. K tomu je CzechMatch, pomocí kterého získáte mnoho užitečných kontaktů, ideální,“ říká Jelínek.
Před odjezdem do jihovýchodní Asie absolvovali Jelínek a Douděra několik hodin mentoringu, během kterých se věnovali průzkumu trhu nebo prezentačním dovednostem. „Myslel jsem si, že je naše prezentování dobré, ale opak byl pravdou. S mentory CzechInvestu jsme to ale velice dobře natrénovali. Na asijský trh, který byl pro nás od začátku zajímavý, protože je to oblast s obrovským množstvím zemí s různými měnami, jsme byli skvěle připraveni,“ popisuje Jelínek a dodává: „Program splnil naše očekávání. Vedle společných setkání pro všechny přítomné startupy nám zástupci CzechInvestu zařídili spoustu schůzek, které nám byly šité přímo na míru. To bylo velice užitečné. S lokálním partnerem jsme řešili specifika trhu, ale třeba i cenotvorbu a potenciální konkurenci.“
![](https://storage.googleapis.com/businessinfo_cz/2021/03/d8091a5c-hayaku-cash-reader-tym-e1614783532748-640x427.jpg)
Startup se po úspěšném absolvování programu CzechMatch představil i v soutěži CzechInvest Startup Challenge 2019 a o rok později se stal jedním z devíti finalistů, kteří bojovali o titul nejkreativnějšího startupu roku 2020 v soutěži Creative Business Cup. Rok 2020 byl pro startup úspěšný. V konkurenci dalších 15 startupů vyhrál mezinárodní soutěž AI for Accessibility Hackathon, která je pod záštitou Microsoftu, a získal 250 tisíc korun na další rozvoj aplikace. Díky tomuto úspěchu byl nominován na prestižní cenu Nadace Vodafone Rafael, kde také zvítězil a získal dalších 200 tisíc korun.
Přečtěte si také další případové studie úspěšných českých startupů a firem, které podpořila agentura CzechInvest. Příběhy startupů InsightART, Hybrid Company, Miomove, Langino, Retailys.com, Motionlab, Actijoy, Pikto Digital, FaceUp.com, Hardwario, Hayaku, CashReader, Stavario, Roletik, Mebster, EV Expert, VisionCraft nebo Sharry.