Pokud firma design správně používá a má jej odpovídajícím způsobem zařazený do své podnikové strategie, může jí výrazně pomoci při prodeji produktů. Upozorňuje Zuzana Sedmerová, vedoucí manažerka projektu „Design pro konkurenceschopnost” v agentuře CzechTrade. Průmyslový design vnímá nejen jako vlastní podobu výrobku, ale také jako správnou grafiku doprovodné dokumentace, stejně jako formu poskytovaných doprovodných služeb a způsob, jak nabízet daný produkt.
„Design není o tom, že autor něco navrhne a výrobce to následně vyrobí. Jde o proces, kdy designér ve firmě působí, snaží se poznat její procesy a myšlení. Nenavrhuje něco, co se líbí jemu, ale co je prospěšné pro firmu. Právě v tomto se design liší od umění,” upřesňuje Sedmerová.
Jak vypadá mistrovská židle? Přečtěte si o nábytkářské značce Master and Master
Pro CzechTrade je design jak důležitým kritériem pro úspěšný export českých výrobků a služeb do zahraničí, tak i službou. „Je to jistý druh zprostředkování, protože když se povede nastavit správná forma a postup, může jít o silnou konkurenční výhodu. Je důležité, abychom našeho klienta dobře připravili už v České republice. Aby detailně poznal trh, na který vstupuje, a aby si připravil potřebnou dokumentaci. A samozřejmě platí, že produkt musí být atraktivní a funkční. Čím více, tím samozřejmě lépe,” připomíná vedoucí marketingu v agentuře CzechTrade Hana Toclová.
CzechTrade nabízí zájemcům on-line Adresář designérů, který zahrnuje veškeré kreativní obory, od produktového designu po grafiku nebo digitální komunikaci. „Máme databázi, do které se mohou designéři hlásit a klienti si pak z nich vybrat. Současně je to platforma, již používáme k propagaci českého designu v zahraničí,” doplňuje Zuzana Sedmerová.
Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
Cílem je co nejlépe skloubit požadavky na design produktu a jeho komunikaci s efektivní marketingovou strategii. Ideálem je tzv. čistý marketing, spočívající v tom, že přijatá strategie je výsledkem konzultace agentury a jejích designových expertů s příslušnou firmou. Zapojeni jsou i exportní konzultanti a zahraniční kanceláře agentury. „Je nezbytné prověřit vývozní připravenost každého exportéra. V praxi to znamená, že firma dodá podklady a naši specialisté ve světě jí dají zpětnou vazbu, zda má šanci ve světě zaujmout a jak se vyvarovat chyb,” upřesňuje Toclová.
Design Centrum CzechTrade byl partnerem letošního Designbloku
CzechTrade byl aktivním účastníkem i Designbloku 2020
Příběhů, kdy se podařilo podnikům pomoci, je celá řada. „Jedna malá firma, která vyrábí pily na tabulové sklo, dovážela do Německa. Jejími zákazníky byli především kutilové a malé dílny. Vadilo jim, že na zahraničních veletrzích byli řazeni mezi rozvojové země, a tudíž vystavovali na málo atraktivních plochách. Po konzultacích s naším designérem provedla firma redesign svých výrobků včetně funkčních vylepšení, což zaujalo. Mohli pak zvýšit cenu strojů a dostali se do vyšší kategorie, protože byli schopni nabídnout zboží s vyšší přidanou hodnotu. Stánky na okrajových místech veletrhů se pro ně staly minulostí,” líčí Sedmerová.
Na konec letošního a začátek nového roku přichystal CzechTrade nové služby. „Patří mezi ně Exportní aliance, z nichž každá má svého gestora. Ten sestaví plán aktivit, jejichž součástí jsou rovněž marketing a grafika. V roce 2022 přibude Digitální marketing a e-commerce, jejímž smyslem je připravit firmy po strategické stránce. Aby pracovaly se svou značkou komplexně, aby měly dobře nastavené systémy a komunikační kanály,” popisuje Hana Tolcová.
Její kolegyně závěrem opětovně upozorňuje, že design není samospásný. „Firmy mívají mylnou představu, že si najmou designéra a on jim vše rozjede. Není sporu o tom, že designér může odvést velmi dobou práci, jenže pokud firma nezapojí vhodný marketing, pak to nestačí. Mezi designem a marketingem musí panovat synergie,” shrnuje Zuzana Sedmerová.