Pozitivní příklad přístupu, kde iniciativa nemusí být vedena na vládní úrovni či akademické půdě, je dánský Pivovar Svaneke. Jako první a dosud jediný v zemi má ocenění „CO2 klimaticky neutrální“.
Dánské království je dlouhodobě známé pro svoji aktivní zelenou politiku. Dánové si před dvěma lety stanovili za cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 70 % a do roku 2050 být klimaticky zcela neutrální. V této souvislosti probíhá mnoho iniciativ na vládní úrovni, nicméně myšlenka zelené či ekologicky šetrné budoucnosti není zdaleka cizí ani soukromému či občanskému sektoru.
Jedním z příkladů úspěšného propojení odpovědného klimatického přístupu a chytrého marketingu je i Pivovar Svaneke (Svaneke Bryghus), ležící na západním cípu malebného ostrova Bornholm. Pivovar patří mezi jeden z prvních mikropivovarů založených v Dánsku a vyrábí 100% organické pivo, které je známé pro svou autentickou chuť, udržitelné výrobní metody i širokou škálu netradičních kousků.
Sám výrobce uvádí, že klíčem k jeho úspěchu je pouhých pět přísad: slad, chmel, voda, kvasnice a hlavně čas. Nicméně za šestou přísadu by bylo možné uvést i udržitelnost. Zástupci pivovaru uvádějí, že výrobní řešení šetrná k životnímu prostředí pro ně byla prioritou od samotného začátku, a to ať již s ohledem na udržitelné alternativy energie nebo obaly. Ale jak to celé vlastně funguje?
Pivovar pracuje s energií, která pochází z 35 % z vlastních solárních panelů, a dalších 65 % nakupuje jako certifikovanou větrnou a solární energii. Továrna rovněž disponuje zařízením na recyklaci oxidu uhličitého a je dokonce schopna vygenerovat i jeho přebytek. Ten je pak dále využitelný nejen pro zákazníky pivovaru, ale i ostrov Bornholm samotný, který si rovněž stanovil za cíl být do roku 2035 klimaticky neutrální.
Pivovar také disponuje biologicky rozložitelným jednorázovým sklem a minimalizuje používání nerozložitelných plastů. Všechny štítky a lepenka na kartony jsou označeny symbolem FSC. Letošní rok provedla poradenská společnost Force Technology v pivovaru analýzu, která ověřila, že veškeré vaření a stáčení piva je z hlediska CO2 neutrální.
Pivovar Svaneke se tak stal prvním, a zatím jediným, pivovarem v Dánsku, který je CO2 neutrální. Ocenění pivovaru uvítal i Niels Hald, ředitel Asociace dánských pivovarů, který připomněl, že ambicí všech dánských pivovarů je být do roku 2030 100% CO2 neutrální a Svaneke je první pozitivní vlaštovkou.
Skeptici mohou namítnout, že se Česká republika nachází ve zcela jiné výchozí pozici, ať již jde o klima či vnímání udržitelnosti. Nicméně i čeští spotřebitelé se v tomto směru globalizují a čím dále více přirozeně očekávají, že se firmy a společnosti budou chovat udržitelně a pro výrobu či možnou odpovědnost vůči životnímu prostředí udělají maximum.
Idea klimaticky neutrálního přístupu ve výrobním procesu představuje pro české firmy obrovský potenciál, mohou se v Dánsku v tomto směru prakticky inspirovat a klimaticky neutrální know-how importovat, což může v budoucnu vyústit v další, třeba i exportní bilaterální spolupráci.
Na druhou stranu, také české start-upy či již zavedené firmy mají na globálním exportním trhu s řešeními šetrnými k životnímu prostředí a klimatu své místo a nemusí nutně jít o zde zmiňovaný pivovarnický průmysl.
V Dánsku, které bohužel stále stojí tak trochu stranou zájmu českých exportérů, se rozhodně počítá se všemi inovativními technologiemi, výrobními postupy a produkty, jež pozitivně ovlivňují budoucí uhlíkový účet země. Pro české exportéry, kteří mají v tomto ohledu co nabídnout, by se tak Dánsko, jako exportní destinace, mělo logicky stát jednou z prvních voleb.