Deficit rozpočtu se do konce února vyšplhal na 102 miliardy, je nižší než loni

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února deficitem ve výši 102,5 miliardy. Tento výsledek je lepší než za první dva měsíce loňského roku. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů je schodek o 200 milionů nižší.

K meziročnímu zlepšení salda o 17,2 miliardy přispěl růst příjmů (o 11 procent), zatímco výdaje se zvýšily pouze o 2,5 procenta. Za leden a únor 2023 byl schodek bezmála 120 miliard korun.

Ilustrační fotografie

„Tradiční únorový propad v hospodaření státního rozpočtu byl letos výrazně nižší než v loňském roce, což považuji za dobrou zprávu. Toto zlepšení souvisí s tím, že stát už nemusí pomáhat domácnostem a firmám s vysokými cenami energií,“ popsal ministr financí Zbyněk Stanjura.

Vláda: Za lepší vývoj může konsolidační balík

Podle Stanjury se na příjmové straně začínají pozitivně projevovat opatření ozdravného balíčku, a to vyšším výběrem DPH, daně z příjmů fyzických osob nebo sociálního pojištění.

Příjmy státního rozpočtu byly na konci února o 26,5 miliardy vyšší než před rokem. Stát vybral více na daních (o 12 miliard) a na povinném pojistném (téměř 8,5 o miliardy). Navýšeny byly také prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů (+5,6 mld.).

Výběr daně z příjmů fyzických osob pozitivně ovlivnil růst mezd. Kladný vliv na inkaso mají podle ministerstva financí také změny přijaté v rámci konsolidačního balíčku. Jedná se například o snížení limitu pro druhou sazbu daně či změnu zdanění vybraných nepeněžních benefitů. Ty nejdůležitější změny z konsolidačního balíku se nicméně projeví až při ročním zúčtování daně, tedy v následujícím roce.

Upravený konsolidační balíček platí od ledna 2024. Jaké změny přináší?

U daně z příjmů právnických osob (meziročně nárůst o 0,6 miliardy), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (+0,2 mld.), je plnění v prvních měsících roku vždy nižší. Souvisí to s termíny pro podání daňových přiznání a se splatností záloh.

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení jsou v tomto roce zvýšeny znovuzavedením nemocenského pojištění zaměstnanců ve výši 0,6 %, kterým by mělo dojít k vyrovnání schodku nemocenského pojištění. Pozitivní dopad na příjmy rozpočtu bude mít i zvýšení minimálního vyměřovacího základu pojistného na sociální pojištění osob samostatně výdělečně činných. Objem pojistného meziročně vzrostl o 7,6 %.

Zvyšuje se také příjem z DPH a spotřebních a energetických daní. Více si přečtěte v podrobné zprávě Ministerstva financí ČR

Výdaje narostly jen nepatrně

Celkové výdaje přes vysokou inflaci meziročně vzrostly jen o 9,3 miliardy korun (+2,5 %). Pro jejich tempo byl určující vývoj běžných výdajů, tažený dávkami důchodového pojištění, předfinancováním oblasti výzkumu, vývoje a inovací, výdaji na společné programy Evropské unie a ČR a také nákupy Ministerstva obrany. Na obranu vynaložil stát o 3,5 miliardy korun více než loni v lednu a únoru.

Běžné nákupy bez obsluhy státního dluhu, které meziročně vzrostly téměř o polovinu (o 4,6 miliardy), byly nejvíce ovlivněny výdaji souvisejícími s pořízením nadzvukových letounů F-35. Zde šlo o částku 3,7 miliardy korun. Dynamiku výdajů naopak snižovala podpora poskytovaná v oblasti energií (-8,7 miliardy) a obsluha státního dluhu (-6,2 miliardy).

Vyšší výdaje než loni ve stejném období měl stát i kvůli vyplácení valorizovaných důchodů a sociálních dávek. Na zvýšení se nejvíce podílely výplaty penzí (+8,7 miliardy). Do jejich inkasa se kromě loňského mimořádného navýšení promítá také letošní řádná valorizace o 1,8 %.

Ekonomika ČR meziročně oslabila. Na 14. místo v EU nás stáhla vysoká inflace i nízká přidaná hodnota

Narostl také příspěvek na bydlení a podpory v nezaměstnanosti. Naopak výplata rodičovského příspěvku klesla. Čerpání ostatních dávek prozatím v rozpočtu nevybočuje od standardního vývoje předchozího roku. 

Podle Ministerstva financí ČR narostly také běžné transfery příspěvkovým a podobným organizacím (zvýšení o 6,2 miliardy). K jejich růstu nejvýrazněji přispěly výdaje na výzkum, vývoj a inovace (+6,0 mld.) určené především vysokým školám a veřejným výzkumným institucím z rozpočtů Ministerstva školství, Technologické agentury České republiky, Grantové agentury ČR a Akademie věd ČR.

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 10,2 miliardy. Meziroční pokles souvisel s loňskou lednovou výplatou úrokových výnosů plynoucích z protiinflačních státních dluhopisů.

Nižší je i pomoc podnikatelům

Výrazněji naopak klesly běžné transfery podnikatelům (o 5,9 miliardy korun do rozpočtu méně). Velká část jejich objemu i poklesu byla spjatá s dotacemi v oblasti energií (-8,7 mld.).

Kompenzace za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování cen dosáhly 9,2 miliardy a podpora obnovitelných zdrojů energie 5,7 miliardy. V obou případech jde o nižší částky než loni. Nové jsou jen dotace provozovatelům přenosové soustavy ve výši 1,3 miliardy (loni čistá nula).

Pomoc firmám v energeticky náročných odvětvích v tomto roce vyplácena není, stát tedy oproti lednu a únoru 2024 ušetřil tři miliardy. Naopak k navýšení podpory podnikatelů došlo v oblasti výzkumu, vývoje a inovací (+1,7 miliardy) a na rozdíl od minulého roku byla v únoru vyplacena dotace Podpůrnému a garančnímu rolnickému a lesnickému fondu v objemu jedné miliardy korun.

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme