Design Credits: Spolupráce s designéry je pro firmy zásadním bonusem

Inciativa Design Credits je součástí Národního plánu obnovy. Českým podnikům, orientovaným na průmyslovou či řemeslnou výrobu, je zde nabízena dotace až do výše 150 tisíc korun.

Globálním cílem této iniciativy je podpora oblasti design inovací a začlenění takzvaných kulturně kreativních odvětví do inovačního ekosystému ČR. Kvalitní průmyslový design přitom může být motorem inovací a růstu.

Ilustrační fotografie

„Iniciativa Design Credits, která byla zahájena v loňském roce, navázala na zvýhodněnou službu Individuální spolupráce s designérem, poskytovanou v rámci našeho interního projektu Design pro konkurenceschopnost do konce roku 2022,“ připomíná Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade.

Iniciativa Design Credits je vyhlášena v rámci implementace komponenty 4.5 „Rozvoj kulturního a kreativního sektoru, iniciativy: Kreativní vouchery“ a je určena pro malé a střední podniky. Iniciativa počítá s přidělením až 300 příspěvků na design do konce roku 2025.

„Prostřednictvím Design Credits pokračujeme v dlouholeté podpoře spolupráce průmyslových designérů z Adresáře designérů CzechTrade s českými výrobci, jejímž cílem je zvýšení konkurenceschopné produkce, úspěšné především na zahraničních trzích. Designéři mohou firmám výrazně pomoci inovovat jejich výrobky, rychle reagovat na požadavky trhu a tím posílit nejen exportní připravenost, ale významně zvýšit hodnotu jejich značky,“ popisuje Zuzana Sedmerová.

Iniciativu Design Credits připravila agentura CzechTrade ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR.CzechTrade, který Design Credits inicioval a významně se podílel na její přípravě, je pověřen administrací žádostí o dotaci. Klíčový je Adresář designérů CzechTrade, který firmy využívají k vyhledávání designérů, na jejichž služby je následně poskytována dotace,“ upřesňuje Zuzana Sedmerová.

Žádejte do konce července

Až do konce července 2024 mají malé a střední podniky možnost požádat o dotaci v rámci druhé výzvy č. 000462 NPO – Design Credits na spolupráci s průmyslovým designérem z Adresáře designérů CzechTrade. Do konce září letošního roku musí úspěšní žadatelé schválené projekty dokončit a požádat o proplacení.

Na akci Design Centra CzechTrade se představily unikátní projekty českých firem zaměřené na udržitelný export

Do první výzvy bylo v roce 2023 zapojeno 42 designérů z Adresáře designérů CzechTrade, kteří vytvořili nový design průmyslových produktů pro 46 firem, z nichž některé podaly více než jednu žádost. Do druhé výzvy je podle Sedmerové zatím zapojeno 20 designérů nebo designérských studií.

O významu průmyslového designu

„Prostřednictvím služeb Design Centra CzechTrade je rozvíjena infrastruktura v mnoha oblastech, od systémové podpory a financování, podporu exportu designu prostřednictvím národních expozic na mezinárodních designových výstavách až po spolupráci s globálními autoritami,“ shrnuje Zuzana Sedmerová.

Další důležitou aktivitou Design Centra je propagace českého designu v zahraničí prostřednictvím účasti na významných veletrzích a také pomocí online databáze Adresář designérů.

„Cílem je prezentovat Českou republiku prostřednictvím českých značek, které kladou důraz jak na kvalitu, tak na profesionální design. Počítáme proto s posílením aktivit v rámci mezinárodní organizace The Bureau of European Design Associations a aktivní zapojení do New European Bauhaus,“ doplňuje vedoucí Design Centra CzechTrade.

Centrum rovněž nabízí odborné semináře, workshopy, konference a kontaktní fóra pro firmy i designéry.

Dva nové projekty podporují expanzi českých exportérů. Jak je využít?

V čem vidí Zuzana Sedmerová přidanou hodnotu průmyslového designu? Jak může kvalitní design výrobků usnadnit vstup českých podniků na zahraniční trhy?

Kvalitní design často rozhoduje o tom, jestli jsou produkty na trhu úspěšné, vyrábí se sériově a jsou rovněž ekonomicky rentabilní. Kvalitní design produktu není jen estetická záležitost, ale může být onou přidanou hodnotou, která ovlivňuje prodej a má tak dopad na ekonomiku firmy. Mnohé české firmy ale stále průmyslový design opomíjejí.

„Současný stav, týkající se zapojování designéra do inovačních procesů, sledujeme v rámci monitoringů projektů Design pro konkurenceschopnost a mezi klienty agentury CzechTrade, kde vnímáme častou obavu z prodražení výroby a nárůstu nákladů spojených s kvalitním designem. Přitom právě správné a včasné zapojení designéra do inovačního procesu ve svém důsledku může náklady ušetřit, a naopak přinést ekonomické benefity,“ prozrazuje Zuzana Sedmerová.

Česká firma Plastia získala před lety prestižní cenu Red Dot Design Award | JIC

Podle ní je důležité, aby si české firmy uvědomily, že design je schopen fungovat jako strategický nástroj pouze tehdy, je-li aplikován důsledně a dlouhodobě.

„Jednorázové a nahodilé investice do designu často nenaplní očekávání výrobce o skokovém navýšení prodeje. Mohou sice na chvíli přitáhnout pozornost, ale z dlouhodobého hlediska nemívá taková investice požadovaný efekt a často investora od další spolupráce spíše odradí,“ dodává.  

Pro lidi z byznysu, kteří jsou už do značné míry opotřebovaní rutinou, znamená podle Sedmerové setkání s designéry, kteří přemýšlejí jinak, možnost získat nové kreativní nápady, které by možná sami ani nevymysleli.

red

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Design | Kreativní průmysly
Tématický Newsletter
Zajímá vás téma financování podnikání a dotací? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co vám nabízíme? Informace o podpoře podnikání financované z prostředků státního rozpočtu ČR, z fondů EU i z jiných zdrojů. Aktuální programy podpory, upozornění na důležité výzvy a uzávěrky a další zajímavé informace pro vaše podnikání.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme