Designérské skvosty jako byznys. Podnikatelka dává vintage nábytku druhou šanci

Vyhledává historický nábytek po celé Evropě a vdechuje mu nový život. Studio Lavish Vladimíry Ilavské nabízí zákazníkům v pražském Karlíně nábytek, svítidla či další bytové doplňky z umělecky plodného 20. století.

Mid-century styl, bauhaus, space age, art deco či funkcionalismus. Milovníci kvalitního interiérového designu minulého století si v karlínské pobočce studia přijdou na své.

Italská komoda ve stylu mid-century | Studio Lavish

Vladimíra Ilavská vybírá historické kousky nábytku na evropských burzách a spolu s týmem zručných řemeslníků je restauruje. „Mým cílem je kromě zachování původního designu obohatit interiér o nábytek, který nese příběh a okouzluje kvalitou a nadčasovostí,“ říká zakladatelka studia. 

Jej podnikatelský příběh se začal psát před šesti lety ve slovenské metropoli, kde studio Lavish vzniklo. Pražskou pobočku otevřeli letos v létě.

Lásku k umění a designu má v DNA

Láska k designu, která je ostatně součástí její DNA, se u ní projevovala už při studiu na vysoké škole. Na burzy se starožitnými kousky přivedl Vladimíru Ilavskou její strýc, který byl známým restaurátorem obrazů a starožitnostem se věnoval celý život.

Po škole nicméně začala budovat kariéru v HR v korporátní sféře. Po narození syna ji ale přece jen (v dobrém) dostihla ´rodinná kletba´.

Když jsem kdysi studovala knihu o art deco v angličtině, narazila jsem na slovo “lavish” (propracovaný, bohatý). Když jsem si zjistila, co znamená, neváhala jsem s názvem firmy ani vteřinu

„Po pár měsících na mateřské jsem si řekla, že potřebuji hlavu zaměstnat něčím jiným, protože jsem byla z jednosměrného zaměření a z práce, kterou jsem vždy dělala na 150 procent, unavená. Začala jsem přemýšlet, co dělat, abych měla více času a mohla se věnovat i rodině,“ prozrazuje Vladimíra Ilavská v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

Rodačka z Bratislavy se tedy vydala cestou dalších úspěšných žen, které během mateřské dovolené daly přednost nejistotě vlastního podnikání. Její největší vášeň se stala její prací.

Firma Lavish se v současnosti specializuje na restaurování a prodej vintage nábytku, zejména z Itálie, ale také z Dánska, Francie, Belgie či Maďarska. Ze slovenského a českého designu vybírá – jak sama říká – pouze ´chuťovky´.

Vladimíra Ilavská | Info.cz

Ve všech případech jde ovšem o kousky s osobitým charakterem. Milovnice historického nábytku pečlivě dbá na jejich stav a snaží se zachovat jejich autentičnost i to, čemu Němci říkají zeitgeist.

S Vladimírou Ilavskou běžně spolupracují vyhlášení architekti a interiéroví designéři, ve svém oboru je dnes uznávanou expertkou a věnuje se i vzdělávání lidí.

Těžké začátky: Byznys plán? K smíchu

Pocit, že vlastní byznys nemusí být nutně prací na plný úvazek, ji rychle opustil. Před rokem 2018 se světem podnikání žádnou zkušenost neměla a sama sebe si prý v roli podnikatelky ani nedokázala představit.

Aby nePrasklo. Křehkost skla kombinuje designérka s tvrdostí betonu

„Nedošlo mi, jak těžké bude působit v tomto byznysu sama. Na začátku jsem se setkávala s věcmi, které pro mě byly úplně nové. Marketing, obchod, rozhodování, co koupit a jak to vůbec nacenit – všechno mi na začátku přišlo nesmírně náročné,“ popisuje Vladimíra Ilavská.

Role poradce se tehdy naštěstí ujal její manžel, který je finanční ředitelem a dokázal novopečenou podnikatelku usměrnit: „Když se mě kdysi zeptali, jestli jsem měla nějaký byznys plán, musela jsem se smát. Věděla jsem maximálně to, kolik zaplatím za nájem a kolik musím investovat do nábytku.“

Hledání vintage pokladů není rychlé, pohodlné ani jednoduché. Ale ten pocit, když nějaký najdu, je neopakovatelný.

Nakonec se ovšem ukázalo, že cesta, na kterou se vydala s nepopulární metodou pokus – omyl, vede správným směrem. Postupně začali přibývat zákazníci a přibývalo i pozitivních ohlasů. „Zhruba po roce jsem si oddechla. Viděla jsem, že zaplatím všechny faktury, nemusím sahat do úspor a že to může fungovat,“ dodává.

Cenu určuje jméno designéra

Ve studiu Lavish dnes najdete mimo jiné unikáty, které jsou umístěné v proslulých zahraničních muzeích designu. „Ne za vším, co nabízíme, je ale nějaký špičkový nebo uznávaný designér. Některé kousky skutečně nejsou drahé. Je to také o materiálu a technologii výroby,“ usmívá se podnikatelka.

Vysokou cenu často určuje jméno a proslulost designéra či značky, případně použité materiály a náročnost výroby.

Zákazníci si mohou jednotlivé kousky prohlédnout a osahat přímo v showroomu. Designérské skvosty z kvalitního materiálu, které mohou obohatit váš interiér, vydrží i bez restaurování dlouhé desítky let.

Stolička s vanilkovým bouclé, 60. léta. Studio Lavish | Studio Lavish

V zahraničí – zejména v Itálii – má Vladimíra Ilavská vybudovanou síť dodavatelů (malé dílny i prodejci), které ji takový nábytek či doplňky pravidelně nabízejí. Někteří klienti mají speciální přání a požadují nábytek na míru.

„Je to náročné. Trh s vintage nábytkem není jako katalog nábytkové firmy, který si prolistujete a najdete si, co chcete. Klientům často říkám: když už něco hezkého objevíte a líbí se vám to, berte to, nemohu vám zaručit, že něco podobného za měsíc nebo za rok objevíme znovu. Buy now or cry later,“ krčí rameny.

Mezi zákazníky Lavish prý převažují ženy. Jejich mužské protějšky podle Vladimíry Ilavské preferují spíše moderní nebo high-tech design a starému nábytku nedůvěřují. „Musíte je přivést do studia a na místě je přesvědčit, že je to pevné, kvalitní a nelítají z toho moli,“ směje se podnikatelka.

Podle průzkumu jedné z amerických univerzit jsou lidé, kteří se doma obklopují pěknými věcmi, šťastnější.

Co poradit podnikavým ženám

A co by Vladimíra Ilavská poradila ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní byznys?

„Dosáhnout úspěchu nemusíte jen v podnikání, ale i v jiných životních situacích. Obecně je důležitá zvědavost, touha se něco dozvědět, vzdělávat se, mít pro věc nadšení a dělat to, co člověka baví. V podnikání ale musí ještě fungovat určitá nadstavba,“ popisuje podnikatelka.

Vladimíra Ilavská | Lavish Studio

Podle jejích slov musí úspěšný podnikatel umět odhadnout, zda se svým produktem na trhu uspěje: „Dobře si rozmyslete, jestli produkt na trhu je nebo není, jestli můžete onu mezeru zaplnit. Důležité také je dobře si zmapovat konkurenci. Jednoduše se pořádně připravit. Kdybych viděla, že je kolem dalších deset podobných prodejců vintage nábytku, asi bych do toho nešla. K čemu nosit dříví do lesa?“

Ženy podnikatelky by měly být ambiciózní. „Musíte mít chuť a energii něco vymyslet a přinést na trh, nikdo jiný to za vás neudělá. A nesmíte nikdy podléhat pocitu, že něco nezvládnete – všechno se dá vyřešit,“ dodává Vladimíra Ilavská.

K tomu, aby zvládla podnikání, je podle ní důležitá také podpora v rodině a partnerovi: „A schopnost umět si zorganizovat život a volný čas.“

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Design | Nábytkářský průmysl

Doporučujeme