Pavel Ohnoutka: Bez digitální transformace to nepůjde

Skutečnost, že ve firmě požíváte Excel, Outlook nebo PDF Reader rozhodně neznamená, že je vaše firma dostatečně digitalizována a připravena na další rozvoj. Český inovátor Pavel Ohnoutka zdůrazňuje nezbytnost digitální transformace.

Pokud jste průměrnou menší tuzemskou firmu navštívili před takovými patnácti dvaceti lety, mohli jste ještě na vlastní oči vidět firemní procesy odpovídající první polovině 20. století: Zápisy z porad se mnohde pořizovaly na psacích strojích, organizace práce a plánování fungovalo s pomocí papírových kalendářů. Velké kartotékové skříně s papírovými dokumenty byly běžnou součástí firemní administrativy. Dokonce ani komunikace s klienty ve velkých call centrech se nezapisovala do počítačů, ale tužkou do velkých papírových knih.

Pavel Ohnoutka

Není digitalizace jako digitalizace

Dnes už je situace jiná. V naprosté většině malých a středních firem je už digitalizace v základní úrovni zavedena. Velká část, možná že i většina informací ve firmách neexistuje v papírové podobě, ale pouze v počítačích. V čem je tedy problém?

Většina firem se postupně naučila pracovat se základními elektronickými nástroji, které tvoří jakousi první generaci digitalizace. Zápisy z firemních porad vznikají na počítači, uvnitř firmy i s klienty venku se komunikuje e-maily i různými online komunikátory.

Nicméně většina těchto základních nástrojů je dostatečná jen pro malé pracovní týmy v počtu několika málo osob, nikoli pro rostoucí malé a střední firmy, které mají potřebu se udržet na dynamickém trhu. Pro další rozvoj je proto potřeba tyto základní kancelářské nástroje nahradit něčím efektivnějším. Stručně řečeno přestat úkoly rozepisovat do Excelu. Jednak proto, že běžné kancelářské nástroje pro rostoucí objem dat na požadované úkoly nestačí, jednak proto, že konkurence možná právě teď zavádí digitalizační nástroje vyšší úrovně.

Řada firem si neuvědomuje, že úroveň digitalizace, kterou disponuje, odpovídá potřebám prvních dvou dekád 21. století. S následujícími roky už ale budou spojeny vyšší požadavky. Brzdou rozvoje se v určitém smyslu mohou paradoxně stát i zavedené a populární kancelářské nástroje firem Microsoft, Apple, Adobe a jiných. Když totiž své kancelářské aplikace začaly nabízet formou cloudu, vznikl u mnoha menších firem dojem, že jde o digitalizaci, která je dostatečná a dostatečně trendová. Nicméně Excel ve formě sdíleného online dokumentu je stále jenom Excel.

Otazníky nad dalším směřováním digitalizace

V některých firmách si možná uvědomují nezbytnost další transformace, netuší ovšem, kterým směrem jít. Jak přitom v nedávném rozhovoru uvádí Pavel Ohnoutka, český inovátor v oblasti digitální transformace, na trhu existuje celá řada spolků a organizací, které se specializují na konzultace v oblasti digitalizace a digitální transformace. Rozhodně stojí za to se na jejich služby informovat a nechat si poradit.

Podle Pavla Ohnoutky je hlavním přínosem nezbytné digitální transformace skutečnost, že automatizací manuálních a polomanuálních procesů vznikají úspory nákladů. Firmy, které se s pomocí digitální automatizace naučí snižovat své náklady včas, budou mít zároveň konkurenční výhodu na trhu.

Jako u každé změny, také v případě digitální transformace vzniká samozřejmě uvnitř firem řada obav a otázek, zda jsou takové změny opravdu nutné. Pavel Ohnoutka takové obavy zmírňuje. Do žádné firmy podle něj nelze přijít a udělat změny v oblasti digitalizace ze dne na den. Ve skutečnosti je významná část digitální transformace spojena právě s lidmi, jejichž návyky a myšlení je třeba postupně přenastavit.

Aby byl proces digitální transformace ve firmě úspěšný a především efektivní, je nezbytné ke každé firmě přistupovat individuálně. Jedině tak je výsledkem řešení, které odpovídá skutečným potřebám konkrétní společnosti a není uměle diktováno výrobcem, poskytovatelem nebo správcem různých softwarových řešení.

Začátkem všech změn je nicméně včasná informovanost. Vedení firmy tak získá dostatečný prostor pro naplánování vhodné transformační strategie a také pro vyčlenění potřebných finančních a personálních rezerv. Podrobnosti se dozvíte ve videorozhovoru výše.

Zdeněk Bauer

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Management

Doporučujeme