Jen necelá polovina podnikatelských subjektů má v současnosti profil na sociálních sítích. Ten využívá především k vlastní propagaci, komunikaci s klienty či získávání zpětné vazby od zákazníků.
Ukázal to průzkum agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) k tématu digitalizace služeb. Ta je jedním ze šesti hlavních témat AMSP ČR v rámci Roku digitálního podnikání 2019.
Šest z deseti dotázaných podnikatelů má konkrétní představu o tom, co znamená pojem chytrá služba. Hlavní devizou chytrých řešení jsou podle respondentů ulehčení práce a komunikace s klienty.
Mezi nejvyužívanější moderní nástroje a technologie patří online rezervace, online objednávky, sociální média nebo cloudové služby.
Zbytečné obavy
Už minulý průzkum mezi firmami působícími v obchodu ukázal, že se malé české podniky digitalizace a využívání moderních technologií stále ještě obávají.
Bez ní ale budou stále výrazněji zaostávat za konkurencí, varuje AMSP ČR. Na změnu, kterou do byznysu přináší digitální revoluce, se musejí podnikatelé připravit co nejdříve.
„Zástupci živnostníků a malých firem by si měli uvědomit, že digitalizace není hrozbou. Dnes se setkáváme s tím, že se mnozí s Průmyslem 4.0 jen těžko ztotožňují a považují ho za něco, co se jich netýká, co musejí řešit jen velké firmy. Jde ale o to, aby byli na nástup digitalizace dobře připraveni. Měli by vědět, jak se jich zásadní změna dotkne a jak do budoucna koncipovat své živnosti,“ připomíná expředseda AMSP ČR a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Digitalizace bude v příštích letech v podnikání hlavním trendem a bez ní v byznysu nepřežijete, varují odborníci.
Mizí strach z cloudů
S ohledem na digitalizaci služeb dnes firmy nejvíce využívají online rezervace nebo objednávky (56 %), sociální sítě a blogy (45 %), cloudové služby (41 %) a dále e-shopy a online marketing.
Software či aplikace pro vzdělávání zaměstnanců, online účetnictví, či videohovory zatím příliš v kurzu nejsou. Podle asociace se ale i v Česku začíná blýskat na lepší časy.
„Překvapením je ztráta averze vůči cloudovým řešením a větší zájem je o řešení pro vzdělávání zaměstnanců pomocí nových nástrojů,“ říká člen představenstva AMSP ČR s odpovědností za oblast digitalizace Evžen Reitschläger.
„Podnikatelé hledají nové nástroje pro ulehčení a zefektivnění zejména administrativní práce a práce s daty. Živnostníci jsou v tomto ohledu zdrženlivější. I proto si AMSP ČR dala za cíl v rámci projektu Roku digitálního podnikání 2019 oslovit skupinu menších firem a podnikatelů a ukázat jim jednoduše a srozumitelně možnosti, které se jim nabízejí a které jsou běžně dostupné,“ doplňuje generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.
Firmy zatím neinvestují do kybernetické bezpečnosti. „Češi kybernetickou bezpečnost stále podceňují, což je v současnosti velká chyba,“ připouští místopředseda představenstva AMSP ČR pověřený vedením asociace Zdeněk Tomíček.
Sofistikovaná ochrana proti kyberútokům stojí i stovky tisíc korun, ale jen čtyři procenta oslovených podniků investovala do kybernetické bezpečnosti více než 100 tisíc. A firmy, které neinvestovaly nic, v Česku – na rozdíl od vyspělých zemí na západě – stále převažují.
Ani další investice do digitalizace nejsou u podniků ani živnostníků vysoké – dvě pětiny subjektů v minulém roce věnovaly přes deset tisíc korun na účetní a finanční programy. Více než polovina v roce 2018 nakupovala software – týká se to ale spíše firem, živnostníci do svého softwarového vybavení investovali výjimečně a spíše nižší částky.
Klíčový je online marketing
Ti, kteří investují do online marketingu, na tuto oblast v minulém roce vynaložili většinou více jak 10 tisíc korun. Online marketing začíná být fenoménem a české firmy nechtějí zůstat pozadu. Trendem posledních let je nativní reklama, která otevírá menším podnikatelům nové možnosti.
„Kromě klasických online bannerů investuje stále více našich klientů do nativní reklamy. Ta klientům umožňuje odvyprávět příběh značky stylem, který čtenáře informuje, vzdělá nebo pobaví. Reklama tak má pro lidi i přidanou hodnotu. Ve světě jde o rozšířený trend a tento typ inzerce využívá řada předních mediálních domů. Nativní reklama má oproti klasické bannerové reklamě až o čtvrtinu vyšší vizibilitu,“ potvrzuje manažerka PR a interní komunikace společnosti Seznam.cz Aneta Kapuciánová.
Většina subjektů ve službách (71 %) využívá e-maily s firemní doménou. U malých a středních podniků se dnes jedná v podstatě o standardní nástroj prezentace a brandingu.
„I když vliv internetu a sociálních sítí je značný a stoupající, pro samotný byznys je to stále minoritní zdroj obchodních vztahů. To platí jak pro segment firem, tak pro živnostníky. Pouze pětina poptávek přichází podnikatelům a firmám z internetu,“ doplňuje Evžen Reitschläger.
Luboš Kastner, spolumajitel sítě restaurací Hospodska, k nástupu digitalizace uvádí: „Zatímco český host patří ve využívání moderních technologií k nejpokrokovějším v Evropě, u firem v pohostinství je tomu naopak. Gastronomové často nestíhají držet s hostem krok. Roztříštěnost trhu a vysoká nákladovost navíc často ani nedovolují podnikatelům investovat a věnovat se novinkám a inovativním řešením. A to je velká škoda.“
Chytré služby pomáhají držet s hostem dialog i mimo restauraci. Jsou součástí jeho celkového zážitku a následného vnímání restaurace.
„Proto je důležité, aby se s nástroji naučili pracovat samotní majitelé a aktivně využívali maximum možností. Je ale důležité, aby komunikace byla upřímná a zodpovědná,“ dodává Kastner
„Úspěšní podnikatelé se vždy vyznačovali tím, že dokázali dobře reagovat na potřeby a požadavky svých zákazníků, a to jak v produktu samotném, tak ve způsobu jeho prodeje. Žijeme v době, kdy můžeme platit mobilem, nakupovat potraviny z pohodlí obývacího pokoje či využívat všemožné služby prostřednictvím aplikací. Není tedy na místě uvažovat, zda digitalizovat či nikoli – nutné je řešit, jak rychle digitalizovat a v jakých oblastech nejdříve,“ shrnuje Zdeněk Tomíček.
Průzkum IPSOS pro AMSP ČR – Služby 4.0 (488 kB)
Redakčně upravená tisková zpráva AMSP ČR