Digitální revoluce na realitním trhu: Startup zlepšuje postavení makléřů i péči o klienty

Džungli tuzemského obchodu s realitami chce zkultivovat český startup Igluu. Jeho spoluzakladatel Martin Mucha plánuje, že se Česko už brzy stane lídrem digitální transformace realitního trhu a inspirací pro celou Evropu.

„Loni jsme chtěli koupit levný dům za Prahou. Dlouho jsme ho sháněli na největších českých realitních serverech. Na jednom srovnávači jsme si vyhledali seznam největších a nejpopulárnějších portálů a vyzkoušeli jsme drtivou většinu,“ popisuje otec tří dětí Michal Petřík.

Foto: Igluu

„Následně jsme se ale od známého, který pracuje jako realitní makléř, dozvěděli, že na nich desítky procent nemovitostí vůbec nenajdete. Nechápu, proč neexistuje nějaký centrální registr všech nabízených nemovitostí,“ krčí rameny.

Na všech otevřených velkých realitních portálech, jako například Sreality, Bezrealitky nebo České reality, jsou dnes v nabídce jen zhruba dvě třetiny všech v tuzemsku nabízených nemovitostí.

„Z našich průzkumů skutečně vyplývá, že na velkých realitních portálech není centralizováno asi třicet procent nemovitostí a ty najdete pouze na jednotlivých malých webových stránkách,“ potvrzuje spoluzakladatel startupu Igluu Martin Mucha.

Odpověď na otázku proč je podle něj jednoduchá: „Stojí to peníze a je to poměrně drahé.“

Český realitní trh je v současné době roztříštěný a realitní makléři se potýkají s náročnou administrativou – často na úkor péče o klienta.

Tento stav chce Igluu co nejdříve změnit a postupně sdružit na své platformě všechny nabídky na trhu.

„Naše výhoda je v tom, že si neúčtujeme denní poplatek za nemovitost. Přidanou hodnotou je, že může být všechno v jednom systému,“ doplňuje zakladatel startupu.

Prodeje nemovitostí v Česku už dva roky klesají. Předloni realitní trh zamrzl a počet prodaných nových i starších bytů a domů klesl v letech 2022 i 2023 meziročně zhruba o polovinu. Prodejci, kupující i realitní makléři by si zjednodušení a kultivaci celého procesu zasloužili.

Martin Mucha, spoluzakladatel Igluu

Inspirace za velkou louží

Martin Mucha je vizionářem, nikoli ale snílkem bez praktických zkušeností. Ty nasbíral během svého pobytu ve Spojených státech a Kanadě, kde se podílel na rozvoji mimořádně úspěšné realitní platformy.

Tento kompletní realitní ekosystém v současnosti používá přes 55 tisíc makléřů ve státě New York a více než 75 000 (tedy téměř 60 procent) makléřů v Kanadě.

Startup Igluu, který založil ve spojení s ČSOB a americkými partnery, přináší do Česka tamní know-how a také mezinárodní realitní standard RESO pro standardizaci dat.

Inovace na prvním místě: Česká firma odstartovala revoluci ve výrobě nanovláken

Koncept Igluu se podle zakladatele startupu formoval od roku 2019 a po delších přípravách byla firma založena v roce 2021. Loni byla platforma oficiálně představena veřejnosti a startup zároveň – za inovace a šíření dobrého jména ČR na poli zahraničního obchodu – získal cenu Exportní hrdina v rámci Ocenění českých exportérů 2023.

Na uskutečnění smělé vize spolupracuje Igluu s významnými realitními kancelářemi. Mezi prvními profesionálními klienty jsou Century21 ČR a Realitní Kancelář Evropa. Další významné ´realitky´ se na spolupráci s Igluu chystají.

Instantní nájmy do hodiny

Martin Mucha chce co nejdříve zjednodušit život mimo jiné těm, kteří si nemovitosti pronajímají.

„Naší vizí jsou instantní nájmy, tedy nájmy sjednané do hodiny, což moderní procesy umožňují. Mohu uvést příklad: Po domluvě s makléřem si může klient byt online zarezervovat, online se okamžitě prověřit, vyplnit nájemní smlouvu, zaplatit, sjednat si pojištění, převést si energie a podobně. To vše by mělo být v úplné digitální podobě možné do konce roku 2025,“ věří.

Igluu se stalo Exportním hrdinou 2023. Cenu převzali Boris Musatov a Lucie Poulová

Mucha je v tomto ohledu optimistou. Česká infrastruktura je prý na takovou změnu připravená a Igluu má být průkopníkem.

„Co se týká koupě nemovitostí, tam je to vždy složitější. Zde ten proces bude nějakou dobu trvat vždy. Ale stále si myslím, že lze výrazně zjednodušit. Česká republika má několik výhod, důležitou je bankovní identita, která stále není běžná napříč celou Evropou, digitální katastr, digitální vklady včetně digitálních podpisů,“ doplňuje zástupce Igluu.

Český katastr je skutečně plně digitální a navíc – například na rozdíl od Spojených států – celostátní. Podle Martina Muchy je na tom Česko velmi dobře i v celoevropském srovnání.

Startup plánuje v neposlední řadě zjednodušit oceňování nemovitostí a sjednávání hypotečních úvěrů. Zájemce si bude moci s Igluu sjednat hypotéku sám z pohodlí domova, jednoduše a transparentně, a to do patnácti minut. Digitální hypotéka, na které pracují se skupinou ČSOB, by měla začít fungovat už v letošním roce.

Česko plné datových ostrůvků

Jedním z hlavních problémů, který je nutné v rámci digitalizace vyřešit, je standardizace realitních dat.

„Česká republika má takové malé datové ostrůvky, každý si dělá věci po svém. Není tu žádná robustní datová standardizace. Lidé rádi mluví o digitalizaci, ale aby mohla fungovat, musíme se vrátit o dva kroky zpět. Prvním krokem je právě standardizace, a tím druhým čistá data. Centralizace by umožnila menším firmám efektivněji stavět na těchto základech a tím urychlit inovace,” sděluje Martin Mucha.

Foto: Igluu

I v případě standardizace dat se Martin Mucha inspiruje za oceánem. Každý stát USA měl podle jeho slov historicky vlastní datové struktury a standardy, které mezi sebou v minulosti nebyly kompatibilní.

„To znamenalo, že pokud člověk postavil systém například v New Yorku, přenést ho do Texasu nebo Kalifornie bylo velmi složité. Vznikl tedy takzvaný RETS, který měl za úkol harmonizovat tato data. A po RETS přišlo RESO, jednotný datový mezinárodní standard, který je adoptován různými zeměmi po světě, což přináší velké benefity do budoucna,“ vysvětluje zástupce Igluu.

Realitní makléři v České republice by se díky RESO měli snáze dostat k zajímavým softwarovým nástrojům, které na jeho základě fungují.

„Osobně jsem velkým zastáncem RESO modelu, na kterém dnes běží už přes milion realitních makléřů po světě a ČR se k nim díky platformě Igluu a prvnímu českému MLS přidá,“ dodává Mucha.

V Igluu jsme velkými příznivci standardizace a harmonizace realitních dat v celé Evropě. Zvýší to konkurenceschopnost, urychlí inovace a možnost nabízet softwarová a technologická řešení na celém kontinentu.

Martin Mucha

Jak pomoct realitním makléřům?

„Věříme, že realitním makléřům přinášíme komplexní moderní digitální platformu, kde mohou vše dělat na jednom místě. Výrazně to usnadňuje jejich práci a jsou pak mnohem efektivnější. Spousta úkonů je na naší platformě automatizovaných tak, aby o nich nemuseli přemýšlet,“ prozrazuje podnikatel.

A co to znamená v praxi? Makléři v současnosti používají velké množství různých systémů a nástrojů, které jsou roztříštěné, a to přináší zbytečnou byrokracii a návazné problémy. Igluu nabízí jedno robustní digitální řešení.

Makléři s Igluu nebudou muset přepisovat stejná data stále dokola, chodit na katastr, vyhnou se zbytečnému papírování a vyplňování stále stejných formulářů.

Platforma má podle Muchy lepší analytiku a její uživatelé větší přehled o tom, co se na trhu s realitami opravdu děje. Odpadají tedy téměř všechny rutinní kancelářské činnosti a makléři se mohou více zaměřovat právě na práci s klienty.

Péče o klienty realitek v plenkách

To, co dnes Česku citelně chybí, je péče o klienty realitních kanceláří. Systém, kdy člověk navštíví velké realitní portály, podle reklamy si sám vybere byt nebo dům a sám kontaktuje makléře, je podle Martina Muchy neudržitelný.

„Zde totiž makléř zastupuje pouze prodávajícího. Tím pádem tu není nikdo, kdo by zastupoval zájmy kupujících či nájemníků a pomáhal jim při koupi/pronájmu. Makléř by jim měl například pomoci zjistit, zda za stejnou cenu neexistuje lepší varianta, zda nepřeplácejí až moc, jakou má nemovitost budoucnost, jaká je historie domu či bytu a podobně,“ doplňuje zakladatel Igluu.

Digitální propojení pomocí MLS

Jednou z inovací je takzvaný MLS systém (Multiple Listing Service). Na MLS pro Českou republiku Igluu spolupracuje s Asociací realitních kanceláří. Společně vytvořili pravidla, která nastavují procesy systematické spolupráce mezi lidmi v oboru.

„Díky integrovaným MLS pravidlům mohou realitní makléři systematicky spolupracovat na transakcích, sdílet navzájem nabídky a rozšiřovat tím svůj dosah na trhu,“ vysvětluje spoluzakladatel Igluu.

´Realiťáci´ mohou efektivněji spolupracovat s kolegy z jiných realitních kanceláří, což zvyšuje šance na úspěch pro všechny zúčastněné strany.

Foto: Igluu

Když majitel prodává byt, chce pracovat s někým, kdo je zkušený. Stejně tak pokud někdo nemovitost kupuje, vyžaduje makléře, který se na trhu vyzná, má dlouhou praxi a bude spolehlivě zastupovat jeho zájmy.

„Dnes u nás realitní makléři nejsou připraveni pracovat s kupujícím. Člověk přijde, chce si koupit byt a je odkázán na reklamní servery. Makléři ale pro nás mají přidanou hodnotu, neboť jsou to profesionálové, v realitách se vyznají – nemovitosti prodávají každý den,“ říká Martin Mucha.

Kultura excelentnosti

„Spousta lidí má za to, že aby byl nápad originální, musí být nový. To je ovšem falešný předpoklad,“ řekl kdysi profesor Cornellovy univerzity a autor bestselleru Demokratický převrat Ozar Varol.

Ani Martin Mucha s kolegy nepřináší zcela nové, ale pro Česko a Evropu jistě originální řešení problémů na trhu s realitami.

Startup Igluu se v tuzemsku snaží „vytvořit kulturu „excelentnosti“ a zároveň přijímat změny prostřednictvím kreativní destrukce.“ Co si pod tím představit?

„Často u nás říkáme, že je něco perfektní. To ale vlastně znamená, že to onou domnělou dokonalostí končí – snažíme se dosáhnout něčeho finálního, což je perfektní produkt, perfektní služba. V našem pojetí ale perfektní není nic a vše se dá vždy zlepšit,“ popisuje filozofii Igluu Martin Mucha.

Startup chce proměnit realitní trh v Česku. Klíčem je digitalizace

„Kultura excelentnosti tedy znamená – dnes děláme to nejlepší, co můžeme, ale víme, že zítra to zase můžeme udělat trochu lépe. Věci nejsou finální, konečné, vždy se dají zlepšit.“

Kreativní destrukce, jak ji definoval známý rakouský ekonom Josef A. Schumpeter, „je tím novým, co vytváříme, přitom určitým způsobem likvidujeme dosavadní věci, které tu byly před námi, ale zároveň na nich dále stavíme a posouváme se tím dál,” dodává Mucha.

Klíčová spolupráce s ČSOB

Klíčové je pro startup již zmíněné partnerství se skupinou ČSOB.

„Ono to může vypadat velice jednoduše, ale postavit společný produkt je velmi náročné nejenom technologicky, ale i v rámci vize pro daný trh. Naším spoluvlastníkem je ČSOB, což nám dává příležitost spoluvytvářet nové inovativní produkty jak pro realitní trh, tak pro koncové uživatele moderní doby, kteří de facto žijí se svým telefonem,“ popisuje Martin Mucha.

Díky spolupráci s bankou, která má vysoké nároky na ochranu a bezpečnost dat, je startup schopen do platformy Igluu integrovat bankovní a pojišťovací služby, které také mohou výrazně zjednodušit život lidem. Mělo by jít o zmíněnou digitální hypotéku nebo Fincheck, který umí prověřit vaše finanční zdraví.

Igluu navíc nebude nabízet zmíněné služby, to jest digitální hypotéku a Fincheck, pouze klientům ČSOB. Budou dostupné i pro ty, kteří mají účty u ostatních bank, podmínkou je pouze to, aby měli bankovní identitu.

Jakub Procházka

Doporučujeme