Díly a mechanismy brněnské firmy Frentech Aerospace létají až k Jupiteru nebo na Mars

K leteckému průmyslu se zakladatel společnosti Pavel Sobotka dostal spíše náhodou, v kosmickém se pak prosadil díky tvrdé a cílevědomé práci. Náskok před konkurencí si firma drží i díky neustálým inovacím.



Foto: Frentech Aerospace Zatímco pro některé firmy je prestižní, pokud její produkty proniknou do Německa nebo dokonce zámoří, pro brněnskou společnost Frentech Aerospace je naprosto normální, že její výrobky létají k Jupiteru nebo na Mars. Kromě programu pro letectví se totiž zaměřuje na kosmický průmysl.

Společnost v roce 1994 založil Pavel Sobotka, který měl ve firmě podíl 51 procent, a Holandská firma Frencken Group s podílem 49 procent. „Chtěli jsme vybudovat firmu, která bude dodávat přesnou mechaniku, zejména pro přístrojovou techniku,“ popisuje Pavel Sobotka původní záměr společnosti.

Nebyl to přitom jeho první kontakt s podnikáním. „Od roku 1991 jsme měli malou firmu. Dělali jsme automatické parkovací systémy. Vše pronajaté, práce od rána do večera bez výplaty a k tomu dvakrát týdně cesta do Německa,“ vzpomíná Pavel Sobotka na svoji první společnost, kterou později prodal.

Ryze česká společnost

Pavel Sobotka. Foto: Frentech Aerospace U Frentech Aerospace šel opačnou cestou a v roce 2006 spolu se společníky veškeré podíly z Holandska odkoupili, takže nyní je firma stoprocentně česká. Ke kosmickému průmyslu přitom nevedla přímá cesta. „Vždy jsem chtěl dělat to, co je složité a na vysoké technologické úrovni. To, co děláme nyní, je z části náhoda a větší mírou tvrdá práce. V leteckém průmyslu jsme se ocitli neočekávaně. Měli jsme příležitost a tu jsme využili. Vesmírný průmysl je úplně jiná situace. Velmi tvrdě jsme pracovali na tom, abychom se ve vesmírném průmyslu prosadili. Byl to i náš dlouhodobý cíl,“ konstatuje Pavel Sobotka.

Začátky podle něj nebyly jednoduché. „Nejtěžší bylo získat úvěr. V České republice to možné nebylo, a tak jsme využili financování z Holandska. Měl jsem 100 korun v kapse a získali jsme úvěr 2 miliony guldenů! Byla to trochu drzost, ale vše se podařilo. V roce 1997 jsme bojovali s úrokovými sazbami až 180 procent!“ upozorňuje Pavel Sobotka.

I když dnes má firma jinou pozici a možnosti, podle jejího zakladatele před ní zůstává ještě velký kus cesty. „Přesto, že jsme již dosáhli pozoruhodných výsledků, mám pocit, že se ještě hodně musíme naučit. Požadavky a konkurence jsou velmi tvrdé a nesmiřitelné,“ popisuje Pavel Sobotka..

Pokračovatelé Magionu

V oboru kosmických technologií sice může společnost navazovat na tuzemskou tradici, k níž patří i konstrukce vlastní družice Magion, ale na druhou stranu působí v zemi, která vesmírný průmysl neměla. „To, že jsme dříve v České republice postavil družici, je úžasná věc a klobouk dolů před lidmi, kteří to dokázali. Také, že jsme měli kosmonauta je úžasné. I práce některých pracovišť jako například Astronomického ústavu si zaslouží velké uznání. Dnes je ale situace trochu jiná. My, společně s některými firmami v České republice, se snažíme vybudovat vesmírný průmysl. To tady nikdy dříve nebylo,“ zmiňuje Pavel Sobotka. Obor je podle něj velmi náročný nejen po technické a technologické stránce, ale je to i finančně náročná záležitost, kde se velké nároky kladou na komunikaci a dokumentaci. „Vždy se jedná o mezinárodní spolupráci, a to je na tom velmi pozitivní,“ podotýká Pavel Sobotka.

Vzhledem k tuzemské kosmické tradici považuje za prestižní záležitost pro Českou republiku přemístění centrály projektu Galileo do Prahy. „Na naši firmu to ale žádný vliv nemělo, protože zakázky na Galileo již byly ‚rozdané‘. Samozřejmě že se vytvořila příležitost pro firmy, které budou používat data z Galileo a budou vytvářet aplikační řešení,“ dodává Pavel Sobotka.

Společnost pracuje na projektech ESA, spolupracuje s firmami z Francie, Německa, Anglie a USA. „S každým novým projektem se otevírají možnosti k další spolupráci,“ zmiňuje Pavel Sobotka. V leteckém průmyslu patří k zákazníkům brněnské společnosti výrobci letadel a jejich dodavatelé. Některé zakázky dodává také do obranného průmyslu a pro výrobce přístrojové techniky. Od samého začátku je firma silně proexportně zaměřená. Od počátku vyváží 96 až 98 procent své produkce. „Dveře do vesmírných technologií nám otevřela spolupráce s ESA. V žádném případě to není lukrativní business, ale jsou to dveře, kterými se můžete dostat dále,“ popisuje Pavel Sobotka.

Důvěra se koupit nedá

Foto: Frentech Aerospace Co je důležité, aby se společnost na mezinárodní scéně prosadila? „Musíte mít špičkovou technologii, musíte investovat, ale hlavně musíte tvrdě pracovat, musíte mít špičkové spolupracovníky a nyní to nejdůležitější: někdo vám musí důvěřovat. To se koupit nedá! Také nic nejde rychle. Krok po kroku. Rychle ale můžete spadnou dolů, pokud se něco nepodaří,“ zmiňuje Pavel Sobotka.

U vyspělých technologií přitom není jednoduché v tvrdé konkurenci uspět. „Vyrobit není jednoduché. Složité je ale prodat. Trhy, pro které dodáváme jsou velmi tvrdé a nesmiřitelné. Není prostor pro chyby. Historicky bylo mnoho problematických bodů, ale to by bylo na dlouhé vyprávění,“ konstatuje Pavel Sobotka a navazuje: „Co mě ale přímo děsí je současnost. Bohužel. Je to úroveň managementu u velkých zahraničních korporací. Stále nemohu pochopit, že rozhodují lidé, kteří jen manažují, ale při tom ničemu nerozumí. Taková spolupráce je opravdu velmi těžká.“

Právě tyto změny a stále silnější role korporací vyvolávají u menších a středních firem jako je Frentech Aerospace velkou nejistotu. „Vždy si vzpomenu na metody řízení firmy Baťa a na slova pana profesora Zeleného, cituji: Vy tady v Evropě rozvíjíte americké metody řízení, i když je v Americe opustili, protože zjistili, že nefungují. Mnoho lidí se také ohání hesly Industry 4.0 a 3D print aniž by měli jasnou představu o realitě. Bohužel,“ podotýká Pavel Sobotka.

Díky produkci vyspělých technologií firma dodává na ty nejvyspělejší trhy, vybudovala si výborné renomé a nemusí se zbavovat nálepky firmy z „východního bloku“, která byla pro řadu firem ze střední Evropy u řady zákazníků mnohdy hendikepem. „Osobně si myslím, že alespoň co se týká naší firmy, tato nálepka již úplně neplatí, i když se výjimky objeví. Takové názory se ale objevují právě u těch, o kterých jsme mluvili před chvilkou. Lidé, odborníci a technici, kteří ví, se k nám chovají jako partneři a naší práce si váží. Prosadit se ale trvá dlouho,“ zdůrazňuje Pavel Sobotka.

Konkurenti jako možní partneři

Foto: Frentech Aerospace Být na špici v oboru přitom není jednoduché. „Ten, kdo chce být vpředu, musí vlastnit technologii. Na střední firmu investujeme opravdu hodně. To ale nestačí. Musíte mít schopné lidi. Takže se nejedná jen o technologii,“ podotýká Pavel Sobotka.

Mezi největší konkurenty brněnské společnosti patří firmy z EU i jiných regionů. „Konkurence je všude a je to v pořádku. Je to motivace k tomu, jak dělat věci lépe. Já se ale na konkurenty dívám tak, že to jsou možní partneři pro budoucí spolupráci,“ říká Pavel Sobotka.

Udržovat náskok před konkurencí se Frentech Aerospace daří především díky neustálým inovacím. „Máme trochu výhodu v tom, že vlastně každý projekt je inovace, protože to ještě nikdo dříve nedělal. Alespoň ne to stejné. Průběžně inovujeme naše výrobní procesy, zavádíme i některé nové, připravujeme se na upgrade systému pro řízení výroby. Zavádíme některé nové specifické procesy. Vše souvisí s tím, co děláme, a hlavně to chceme dělat lépe,“ uzavírá Pavel Sobotka. Podle jeho slov by do budoucna společnost chtěla dosáhnout na zakázky s vyšším stupněm integrace a také rozšířit svoje testovací schopnosti.

Dalibor Dostál

Společnost Frentech Aerospace v kostce

Zakladatel společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka působil sedmadvacet let v brněnské Tesle, jako vyučený soustružník tam pracoval ve výrobě elektronových mikroskopů. Dodnes je hrdý na to, že začínal jako dělník, protože když vidí na stroji závadu, dokáže ji opravit, případně se za stroj sám postavit. V roce 1991 založil firmu na výrobu a montáž automatických parkovacích systémů. Poté spolu s Holanďany začali vyrábět součástky do měřicích a laboratorních přístrojů.

Jejich produktů si všimli zástupci globální společnosti Airbus, brněnská firma od té doby dodává součástky do všech jejích letadel. Tím se firmě otevřela cesta do vesmírného průmyslu. Ročně vyrábí společnost s více než stovkou zaměstnanců například několik tisíc komponentů pro satelity na oběžné dráze. Pavel Sobotka získal titul Podnikatel Jihomoravského kraje, společnost pak zvítězila v soutěži Firma roku a v roce 2018 převzala cenu Ocenění českých lídrů.

• Oblasti podnikání: Letecký průmysl

Doporučujeme