Robotické rukavice vyvíjí tým výzkumníků z Centra dopravního výzkumu (CDV) a odborníků společnosti IMSEA. Výzkum s názvem RoTAS podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) částkou 5,6 milionu korun v Programu DOPRAVA 2020+.
Nově navržená platforma ve formě robotických rukavic propojených s virtuální realitou, případně rozšířenou realitou, by uživateli měla umožnit přirozenými pohyby efektivně řídit více než jeden stroj.
Uživatel by již držel například imaginární volant a z polohy rukou by bylo zřejmé jeho natočení. V projektu budou definovaná ovládací gesta určující, které úkony má autonomní systém provést. Musí být přesně vymezena, aby nedocházelo k jejich záměně.
„Zájem o rozvoj autonomních vozidel stoupá. Automatizovaná, digitálně a elektronicky propojená vozidla představují budoucnost nejen v dopravě, proto podporu podobných výzkumů považujeme za smysluplné,“ uvedl předseda TA ČR Petr Konvalinka.
Platooning je bezpečnější i ekologičtější
Tým expertů vytváří koncept pro prostředí, které se stále dynamicky mění a kde nelze naplánovat trvalé dopravní trasy. Zprostředkovaný 3D přenos s vizualizací dráhy by měl umožnit sloučení jednotlivých vozidel, která jedou těsně vedle sebe do konvojů.
Stát firmám pomůže s výzkumem a vývojem. V programu TREND je připraveno 1,35 miliardy korun
Gesty rukou bude uživatel schopen intuitivně plánovat a korigovat trasy autonomních systémů, tyto trasy multiplikovat, určovat lídry konvojů a podobně. Zvládne tedy reagovat na několik systémů zároveň.
Takzvané četování, neboli Platooning, snižuje spotřebu paliva a emise, je rychlejší, ekonomičtější a také bezpečnější.
„Zabýváme se rozvojem technických a technologických komponentů systému, který podporuje provoz a rozvoj autonomních vozidel, z velké části se dotýká zpracování obrazu a tvorby zprostředkování reality ve virtuálním prostředí. Nedílnou součásti řešení je využití robotiky, umělé inteligence a obecně digitálních technologií v dopravě. Systém ve virtuálním prostředí doplní metodologie,“ popisuje základní technologie užité ve výzkumu Radim Luža ze společnosti IMSEA.
Podstatou je virtuální realita
Virtuální realita (VR) s ovládáním prostřednictvím robotických rukavic je podstatou celého projektu. Experti chtějí vytvořit uživatelské prostředí odrážející realitu ve VR, a to jak s reálným výhledem z vozidel, tak bez něj, tedy na mapovém podkladu.
Virtuální realita je v projektu uchopena jako metoda, která rozšiřuje ostatní způsoby řízení a operátor se s jejím použitím stává aktivním prvkem. Díky zprostředkované realitě bude schopen předvídat případy, kdy je potřeba systém zkorigovat. Proto se výzkum zároveň zaměřuje na lidský faktor.
Testovací trasy i senzory. Rakousko se chystá na autonomní řízení
„Zkoumáme psychologicko-fyzickou zátěž, které by byl případný uživatel platformy vystaven, i uživatelskou přívětivost interakce člověka se strojem. Hledáme limity navrženého řešení i nové možnosti,“ informuje Štěpán Křehlík z CDV.
Metodika bude prý odrážet výsledky výzkumu, které pomohou s vytvořením legislativy pro zavádění autonomní dopravy s poskytováním lidské inteligence na vyžádání.
„Specifikujeme v ní i požadavky a doporučení na kvalifikaci telenavigátorů s ohledem na zajištění bezpečnosti v uzavřených areálech i v běžném provozu, kde nalezne při doručování zásilek tzv. „v poslední míli“ tento systém velké uplatnění, i s ohledem na kategorie vozidel, kterým navigátor poskytuje lidskou inteligenci,“ dodává Štěpán Křehlík. Výzkum by měl skončit v roce 2024.