Dotazy na KCE: Vývoz dezinfekce i podvodné objednávky

Vývozci hledají u Klientského centra pro export v době pandemie rady ohledně exportu zdravotnických pomůcek do zahraničí nebo pomoci vlády firmám v době koronaviru. Evergreenem mezi problémy jsou podvodné firmy z Afriky, které fiktivně poptávají dodávky zboží, aby ve skutečnosti z exportérů jen lákaly peníze.

O služby Klientského centra pro export (KCE) je v době koronaviru ještě větší zájem než dříve. Jen v dubnu se počet dotazů předaných na KCE zvýšil oproti stejnému období loňského roku o více než 20 procent.

Exportéři chtějí vzhledem k postupnému uspokojení poptávky v České republice začít vyvážet dezinfekci či hygienické ochranné pomůcky do zahraničí.

Společný projekt agentury CzechTrade a ministerstev průmyslu a obchodu a zahraničních věcí, který poskytuje českým firmám informace, poradenské a asistenční služby při exportních aktivitách, přizpůsobil svoji činnosti požadavkům firem v době krizových opatření. Počet podniků, které se kvůli omezení činnosti v krizovém stavu ocitly ve složité situaci, se zvýšil. Souvisí to zejména s útlumem či změnou výrobní činnosti některých firem (výroba roušek či zdravotního oblečení místo původní konfekce, spodního prádla). Firmy také začaly hledat nová odbytiště pro stávající či nové produkty.

Firmy se zajímají o možnost exportu zdravotních pomůcek, u nichž se už nasytila poptávka v ČR (šití a dodávky roušek, zdravotnické oblečení, různé ochranné prostředky, dezinfekce) a které je možné po zrušení zákazu exportovat do zahraničí. Také se ozývají další firmy, jež mají zájem o služby CzechTrade zdarma a teprve nyní se rozhodly je využít. Jedná se například o nabídku českých ovocných sirupů, vyhledání odběratelů a distributorů pro koženou galanterii a další.

Neutuchají bohužel ani aktivity fiktivních firem z některých afrických zemí, které pod záštitou vymyšlené státní organizace poptávají nereálně vysoká množství různých výrobků (propisovačky, textilní výrobky). Tyto mnohdy podvodné firmy lákají na platbu předem, ale v konečné fázi pak jen inkasují od českého zájemce poplatky za různé údajné „provozní výdaje“. Dotazy směřují i k aktuálním podmínkám pro vycestování pracovníků na zakázky v zahraničí, například do Španělska, na Slovensko a do dalších zemí.

Termokamera využije na rozpoznání nemocného člověka umělou inteligenci

Příkladem produktu, který reaguje na růst poptávky po zdravotnických technologiích, jsou třeba nové termokamery, jejichž vývoj dokončila česká firma Satomar. Termokamery BeiCam automaticky identifikují osoby se zvýšenou teplotou a na zpracování dat využívají cloud a umělou inteligenci, díky čemuž se podařilo snížit cenu oproti jiným podobným systémům.

Nejjednodušší varianta pracuje s bezdotykovým měřením teploty z dlaně, vyšší modely vyhodnocují teplotu obličeje procházejících lidí. Pro jejich bezchybnou funkci je třeba umístit kamery do koridoru, kterým procházejí osoby postupně, nikoli ve skupině. „Naše termokamery jsou nyní ve fázi komplexně funkčního prototypu, výroba prvních kusů je již v přípravě,“ říká Radek Bábíček, jednatel společnosti Satomar.

„Jsou dostupným řešením pro malé provozovny i velké společnosti, kde mohou třeba i na několika místech současně monitorovat zdravotní stav zaměstnanců. Ke zprovoznění je zapotřebí mít v dosahu kamery pouze wi-fi nebo ethernetové připojení a elektrickou zásuvku,“ dodává. U vyšších modelů se cena pohybuje do 15 tisíc korun, vedle toho bude s provozem cloudového systému spojen měsíční poplatek v řádu stokorun.

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Jana Falathová, Klientské centrum pro export, CzechTrade.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme