Drtivá většina startupů chce nabízet ve svých produktech umělou inteligenci

Až 90 % firem, které jsou financované Venture Capital fondy, plánuje zařadit umělou inteligenci do svých produktů. Dvě třetiny z nich to chtějí stihnout ještě v letošním roce.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Productboard, který proběhl během dubna a května. Vzorek zahrnul celkem 300 předních manažerů větších či menších společností z portfolií amerických VC fondů jako jsou Bessemer, Dragoneer, Kleiner Perkins a také z klientské databáze firmy Productoboard.

Ilustrační fotografie

Většinou se jednalo o softwarové či technologické společnosti. Třicet procent z nich bylo z jiných odvětví včetně finančnictví, zdravotnictví nebo vzdělávání.

„Milion uživatelů během pěti dnů – takový úspěch měl ChatGPT ve svých začátcích a  postupem času se jeho zásah jen zvýšil. To samozřejmě vyvinulo tlak na softwarové a technologické firmy, aby generativní umělou inteligenci začlenily do svých produktů. Uvažují o tom nejen mladé startupy, ale dokonce i tradiční společnosti,“ uvádí spoluzakladatel a CTO společnosti Productboard Daniel Hejl.

Na inovacích se nešetří

Většina oslovených společností vyčlenila pro implementaci AI do svého produktu speciální tým, jehož velikost se odvíjí od velikosti dané firmy (ty nejmenší začínají na jednom až dvou zaměstnancích, největší kolem desítky).

Přestože více než 30 procent podniků letos hodlá ušetřit na svých celkových výdajích, 80 % chce do výzkumu a vývoje posílat stejně nebo více peněz. U začínajících startupů se toto číslo vyšplhá na 95 %. Polovina oslovených uvedla, že výdaje v tomto směru navýší.

České firmy ovládly umělou inteligenci, ukazují finalisté Vodafone Nápad roku

Zároveň více než 35 % dotázaných oznámilo propouštění v roce 2023. Týmů zaměřených na výzkum a vývoj se však dotklo výrazně méně než jiných oddělení. Hlavní prioritou těchto týmů jsou inovace, další investiční prioritou je vylepšení produktu a odstraňování technického dluhu.

„Tato čísla dokazují, že řada startupů má od svých produktů velká očekávání a chce skrze jejich úspěch překonat současnou ekonomickou situaci, která není úplně příznivá. Tlak na výzkum, vývoj a především inovace, nebyl nikdy větší,” komentuje výsledky CEO Productboard Hubert Palán.

Podle Hejla je důkazem i zjištění, že desetina firem už s AI v nějaké formě ve svých produktech letos přišla, dalších 19 % to plánuje do poloviny roku. „Zdá se, že všechny produktové týmy si správně uvědomují, že konkurenceschopnost v tuto chvíli stojí na pochopení potřeb zákazníků a využití generativní umělé inteligence i ve svůj prospěch,” dodává Hejl.

Umělá inteligence pomůže s požadavky zákazníků

AI v rámci vlastního produktu neopomíjí ani Productboard. Ten již vyvinul a zpřístupnil beta verzi systému, který pomůže prostřednictvím umělé inteligence analyzovat zpětnou vazbu od zákazníků.

O začlenění generativní umělé inteligence do svých produktů uvažují nejen mladé startupy, ale i tradiční společnosti

Daniel Hejl, Productboard

Tato funkce, která nyní prochází testováním, by se měla v nejbližších týdnech objevit v aktualizované verzi softwaru využívaného více než šesti tisíci zákazníků z celého světa. Jejím cílem je dát firmám a především produktovým manažerům do rukou mocný nástroj, díky kterému dokáží ještě efektivněji a rychleji pochopit potřeby svých klientů a díky tomu dělat lepší produktová rozhodnutí. 

„Kvůli velkému objemu informací je pro firmy stále obtížnější do hloubky porozumět potřebám jejich zákazníků.  Smysluplné produkty dokážete vytvořit pouze, když víte, co a proč vaši zákazníci potřebují. Naše nové řešení dokáže automaticky roztřídit zpětnou vazbu ke konkrétním nápadům a následně na základě toho napsat produktovou dokumentaci a zasadit informace do kontextu. Tím produktovým týmům na celém světě ušetří hodiny času. A to je teprve začátek toho, co chceme jako Productboard v umělé inteligenci nabídnout,” uzavírá Hejl.

Redakčně upravená tisková zpráva

• Oblasti podnikání: Věda, výzkum a vývoj

Doporučujeme