Zdroj: CzechTrade

Dubaj bojuje se špatnou dopravní situací pomocí výstavby nových stanic metra

Výkonná rada Dubaje oznámila plány na rozšíření dopravní služby z aktuálních 64 stanic na 96 stanic do roku 2030. Síť metra se tak do pěti let rozšíří o rovnou polovinu.

Obyvatelé, kteří se rozhodli žít v méně hustě osídlených a rozvíjejících se lokalitách, sice šetří na nájmu, ale tráví více času a peněz na dopravě. Proto, když vláda oznámila rozšíření metra v Dubaji – páteřního systému veřejné dopravy města – uvítali pozitivní dopad, který tato změna přinese do jejich každodenního života. 

Ilustrační obrázek dubajského metra projíždějícího mezi mrakodrapy
Ilustrační fotografie

„Plánované přidání stanic metra by bylo nesmírně přínosné. Zkrátilo by se nám dojíždění a bylo by spolehlivější, protože bychom se vyhnuli zpožděním způsobeným dopravní zácpou. To nejenže usnadní denní cestování, ale také zlepší kvalitu života,“ dodal jeden z obyvatel.

ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii

Výkonná rada Dubaje na začátku února 2025 oznámila plány na rozšíření dubajského metra z aktuálních 64 stanic (rozprostřených na 84 km) na 96 stanic (140 km) do roku 2030, s dalším rozšířením na 140 stanic (pokrývajících 228 km) do roku 2040. Rozšíření metra v Dubaji v následujících letech má za cíl zvýšit podíl veřejné dopravy v emirátu na 45 %, snížit emise uhlíku na 16 tun na obyvatele a zlepšit efektivitu a pohodlí udržitelné dopravy, uvádí Správa silnic a dopravy (RTA).

„Rozšíření systému metra je skvělým začátkem,“ poznamenala Monica Menendezová, prorektorka inženýrství pro postgraduální záležitosti na New York University Abu Dhabi (NYUAD) a ředitelka Výzkumného centra pro interaktivní městské sítě. Menendezová dodala: „Doufám, že to bude doplněno o rozšíření dalších druhů veřejné dopravy (například autobusového systému), a také o aktivnější způsoby dopravy (např. rozšíření a zlepšení infrastruktury pro pěší, cyklisty a další formy mikromobility) a o poskytování flexibilnějších konceptů (jako jsou sdílená vozidla a doprava na vyžádání) s pomocí nových technologických řešení vozidel.“

Rozvoj orientovaný na dopravu

Menendezová poznamenala, že rozvoj orientovaný na dopravu určitě změní tvář Dubaje, která je často vnímána jako město zaměřené na automobily. Husameldin Elsayed, súdánský ex-patriot žijící v Dubai Silicon Oasis, řekl Khaleej Times: „Autobusy jsou dobré, ale cesta se prodlužuje – zejména odpoledne, kdy se příjezdy do komunity přeplňují. Cílem je vytvořit systém veřejné dopravy, který nabízí co největší flexibilitu (a personalizaci), takže bude výhodnější jej používat místo našich automobilů,“ pokračoval profesorka na NYUAD z oboru stavebního a městského inženýrství.

Ilustrační fotografie dopravního kolapsu v Dubaji
Ilustrační fotografie | DedMityay / Shutterstock.com

Stejný názor sdílí Arijit Nandi, indický ex-patriot žijící v The Springs. Řekl, že by bez váhání opustil svůj vůz a využíval metro. „Pohodlí používání metra není jen o úspoře času, ale také o praktičnosti,“ uvedl a vysvětlil: „Hodně cestuji, proto upřednostňuji metro na cestu na letiště, protože je to pohodlnější způsob, jak se vyhnout dopravě a parkovacím poplatkům.“

Plánovaná dokončení modré linky do roku 2029 zahrnují poprvé i přejezdy vlaků přes historickou oblast Dubai Creek pomocí 1300 metrů dlouhého viaduktu, který podporuje vyvýšenou železnici a spojuje Al Jaddaf s Dubai Festival City a Dubai Creek Harbour.

Rozvíjející se oblasti

V nově se rozvíjejících (na rozdíl od zavedených) komunitách čekají obyvatelé na vybudování stanic metra. Mezi tyto lokality patří Dubailand, Jumeirah Village Circle, Damac Hills, Emirates Hills, Arabian Ranches, Dubai Sports City, Arjan, Dubai Land Residence Complex, obytná čtvrť Al Barsha, obytná čtvrť Jebel Ali a obytná čtvrť Al Barari, Dubai South a další. Pokud by však byla jedna nevýhoda z umístění stanic metra v těchto komunitách, pak by to bylo zvýšení nájmů, protože se očekává, že hodnoty nemovitostí výrazně vzrostou s očekávanou konektivitou a mobilitou v dané oblasti.

„Hodnoty nemovitostí mohou výrazně vzrůst v důsledku výstavby nových vlakových nebo metro stanic z řady důvodů, včetně zvýšené návštěvnosti, lepší dostupnosti, vyšší poptávky po nemovitostech a lepší konektivity. Nové dopravní spoje také podporují další investice developerů a mohou stimulovat další městský růst a přestavbu,“ řekl Andrew Elliott, ředitel Commercial Agency ve společnosti Chestertons, dubajské realitní poradenské firmy.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Spojené arabské emiráty
Zdroj: The Khaleej Times 

• Témata: Ekonomika ve světě

Doporučujeme