„Když jsem žil před lety v Malmö, oblíbil jsem si minimalistický styl,“ ukazuje mi svou pracovnu podnikatel Petr Hanzlík. Dnes bydlí s rodinou v pražské funkcionalistické vile připomínající babylonský Zikkurat.
V moderním funkcionalistickém stylu je zařízen i interiér. Pokoj zdobí minimalistický stolek, jednoduchá knihovna, úsporné police, kulaté designové věšáky – plech v kombinaci s masivním jasanovým dřevem. Nic nenarušuje čistou linii tvarů.
Veškerý nábytek je od české firmy DURO DESIGN. „Věnoval nám ho kamarád z Brna ke svatbě ještě dřív, než jsme dostavěli. Jako by věděl, že sem bude dokonale pasovat. Vybavení nepůsobí stroze. Naopak se tu cítíte útulně,“ říká.
Jedna z kolekcí nábytku DURO DESIGN získala letos prestižní ocenění Red Dot Award. Cenu uděluje od 50. let Design centrum Severního Porýní-Vestfálska nejlepším designérským počinům z celého světa.
Pro jednatele rodinné firmy z Brna Zbyňka Midrlu je to nejlepší odměna za splněný sen. Vyučený truhlář vždy toužil vyrábět vlastní nábytek. Takový, který se bude lišit od masové produkce a „jen tak někde ho nenajdete“.
Dřevo, kov, emoce
Podle jeho manželky Venduly Midrlové je kvalitní a unikátní design pro výrobce základem úspěchu. Design či užité umění lépe prodávají produkty, rozvíjejí fantazii kupujícího a vyvolávají pozitivní emoce.
„Naše motto je „dřevo kov emoce“. Emoce je pro nás velmi důležitá a snažíme se ji do každého produktu vtisknout,“ shrnuje.
Schopný designér se umí vcítit do potřeb zákazníka, ale i firmy, pro níž výrobky navrhuje. Podle expertů bývají designéři už na školách trénování k empatii. Dobrý design musí přinášet přidanou hodnotu. Všem, kdo se na návrhu podíleli, ale především uživatelům.
A nakolik dnes doceňují význam užitého umění a designu české podniky? „Hodně výrobních podniků v ČR do designu investuje. Jsme si jistí, že naše firmy jsou stejně dobré jako ty zahraniční. Investice do designu není v naší zemi žádnou novinkou,“ připomíná podnikatelka.
Designem ke konkurenceschopnosti
Design zvyšuje konkurenceschopnost tuzemských podniků, lépe se prosazují i na zahraničních trzích. Pomáhají jim v tom také projekty agentury CzechTrade, která nabízí zvýhodněné služby průmyslových a produktových designérů z Adresáře designérů a podporu účasti na zahraničních výstavách a veletrzích zaměřených na propagaci designu. Jejích služeb využila i firma DURO DESIGN. „Myslím si, že je projekt Design pro konkurenceschopnost výborný nejen pro začínající firmy, které si nemohou dovolit pokrýt veškeré náklady za návrh designérů,“ říká Midrlová.
Vymýšlet důmyslná řešení je pro nás posedlostí
Zbyněk Midrla začínal před 15 lety v malé kovodílně. Za ponkem u něj vznikala myšlenka proměnit vztah k umění a estetice ve výrobu vlastního designového nábytku. Zakladatel značky přitom vystudoval obor umělecký truhlář, umí tedy pracovat se dřevem i kovem.
„Baví mě přemýšlet nejen nad produktem samotným, ale i nad celým konceptem tvorby interiérů – právě v tom vidím přesah a sílu značky DURO,“ prozrazuje na webových stránkách Zbyněk Midrla.
Naše dílna má stále charakter rodinného podniku. Ze všeho nejraději se pouštíme do výzev a speciálních prací na míru
Vendula Midrlová
„Pro Zbyňka byla výroba vlastního designového nábytku logickým krokem poté, co řadu let působil jako OSVČ v daném oboru. Důmyslná řešení a vzhled všeho kolem nás jsou pro nás doslova posedlostí,“ doplňuje manželka zakladatele projektu.
DURO je na trhu od roku 2017, Vendula Midrlová přišla do firmy v roce 2019. Předtím vystudovala obor management v kultuře na Masarykově univerzitě. Láska k umění, architektuře a designu ji doprovází celý život a práce v DURO DESIGN je také pro ni koníčkem.
Nábytek je vždy z kovu a velmi často v kombinaci s masivem, ať už jde o dubové či jasanové dřevo. „Máme rádi minimalistický styl a inspiraci skutečně hledáme jak ve skandinávských zemích, tak ve funkcionalismu. To se promítá do podoby našich produktů. Za konkurenční výhodu považujeme to, že vyrábíme minimalistický design, který pochází z české výroby od českých designérů a nemusíte pro něj až do Skandinávie,“ potvrzuje podnikatelka.
Za plus považuje také servis, který zákazníkům poskytují. Pokud je to v jejich možnostech, vycházejí prý klientům s případnými vylepšeními vstříc i dlouho poté, co si stolek, věšák nebo knihovnu nakoupí. „Stačí, když nám napíšete. Například u našich věšáků Pegs jsme na přání klientky nechali povrchově upravit černou barvu na zlatou,“ dodává Midrlová.
Důležitá je hravost
Důležitou esencí jejich tvorby je podle Venduly Midrlové hravost, konkrétně právě u oceněného nábytku. Všechny produkty ze zmíněné kolekce pojí jedno slovo – BEND, tedy ohyb.
„Zásadní je i to, že se zákazník podílí na finální podobě (ohyb kovové části), a tím si vytvoří vztah k danému produktu. Zejména u mužů to vyvolává velkou zvědavost, jak je těžké nebo snadné ohnout železo. Já vím, že je to snadné, už jsem si pár kousků naohýbala, ale byla jsem také zvědavá,“ směje se podnikatelka.
Kolekci navrhlo designové studio Herrmann & Coufal. Ke spolupráci využili Midrlovi právě projekt design pro konkurenceschopnost.
Díky jednoduchým a čistým tvarům s perforací působí celá kolekce lehkým a vzdušným dojmem. Kolekce je pro DURO ušitá na míru, nemohou proto chybět dva základní a ikonické materiály.
S klienty stále v kontaktu
Ve firmě se kromě sériové produkce soustřeďují také na výrobu na míru. S architekty a jejich klienty jsou v permanentním kontaktu. Občas se na ně zákazníci sami obracejí s požadavkem na návrh z jejich dílny.
„Od prvního produktu jsme k návrhu vždy přizvali designéry. Spolupráce fungovala tak, že jsme měli „jasnou“ představu, jaký produkt chceme. Designeři přichází se skicami a společně ladíme hlavně technické provedení, díky čemuž se posouvá i vizuální stránky hotového výrobku,“ říká Midrlová.
Red Dot Award přitom není jediným oceněním, které DURO DESIGN získal. „Začalo to získáním ceny za design na Czech design week, nominací na Czech Grand design a v letošním roce Red Dot Awards. My k výrobě přistupuje velmi zodpovědně, klademe velký důraz na kvalitu a detail provedení. Pokud výrobek získá jakékoliv ocenění, je skvělé že jej odborná porota ohodnotí.“
Když budete mít doma nábytek, který se vám nejen líbí, ale máte k němu i vztah (podíleli jste se například na jeho sestavení) je velká pravděpodobnost, že s vámi takový kousek bude dlouhý čas. Nebudete mít potřebu si místo něj kupovat nový.
Vendula Midrlová
Výhody rodinného byznysu?
Podle Venduly Midrlové má rodinný byznys své výhody i nevýhody. „My jsem ale za rodinnou atmosféru moc rádi, díky tomu dokážeme táhnout za jeden provaz a vzájemně se podporovat. O prodeji podniku aktuálně neuvažuje a doufáme, že jednou byznys předáme dál v rodinném kruhu. Člověk ale nikdy neví, to nám ukáže až budoucnost.
DURO DESIGN je malá firma, kde jsou jen čtyři kmenoví zaměstnanci a další externí pracovníci. Roční obrat za loňský rok – v době covidu, který jejich podnikání výrazně ovlivnil – byl tři miliony korun.
Krize spojená s pandemií se jejich byznysu dotkla zejména proto, že zákazníci přestali kupovat vybavení kanceláří. Už globální krize v roce 2009 byla pro ně velmi náročná. Přišli kvůli ní o klíčového klienta ze Švýcarska.
„Ale ustáli jsme ji a pevně věřím, že zvládneme i covid. Aktuálně největší problém vidíme ve zdražování a nedostatku materiálu, který zpracováváme. To se ale děje ve všech oborech a musíme se s tím prostě popasovat,“ doplňuje.