E-commerce má zelenou. První rok přežilo 90 procent nových e-shopů

Češi se navzdory přicházejícím krizím stále častěji snaží prosadit v e-commerce. A vyplácí se. Drtivá většina loni založených e-shopů se totiž udržela na trhu. První rok provozu nepřežila pouze desetina.

Podle dat společnosti Upgates dominují mezi novými hráči internetové obchody s oděvy a módními doplňky, potřebami pro domácnost a dětským zbožím.

Ilustrační fotografie

Zelenou mají povolené produkty z konopí

Nejrychlejší růst zaznamenaly e-shopy prodávající výrobky s kanabinoidy HHC/CBD, jejich počet se oproti loňskému roku ztrojnásobil. Nejhůř je na tom kategorie elektroniky. Počet nových internetových obchodů klesl v tomto segmentu ve srovnání s minulým rokem o 88 %.

Ani v tomto roce se ovšem nic nemění na tom, že je český trh e-commerce relativně stabilní a podnikatelské prostředí přináší mnoho nových příležitostí.

Svědčí o tom i fakt, že 9 z 10 e-shopů, které loni vznikly, nejtěžší období přežilo. S neúspěchem se setkala pouze desetina projektů. To jsou ve srovnání s jinými druhy byznysu velmi pozitivní čísla. Většina e-shopů navíc vzniká kvůli přivýdělku jejich majitelů k hlavnímu příjmu, takže podnikatelé dokáží fungovat i při nízkém počátečním profitu.

Restart pro e-commerce? Úbytek e-shopů může zvrátit rychlejší digitalizace

„Přestože aktuální situace s sebou nese řadu výzev, česká e-commerce ukazuje svůj potenciál a poskytuje podnikatelům nové možnosti realizovat své obchodní nápady. Trendy v oblasti e-shopů ukazují, že existuje stále mnoho příležitostí pro rozvoj a úspěch na tomto dynamickém trhu,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Móda stále dominuje

Kategorie oděvů a módních doplňků si mezi nově zakládanými e-shopy suverénně udržuje první místo, spadá do ní každý čtvrtý nováček na poli e-commerce. Letos si tato kategorie dokonce polepšila, protože podnikavci založili o 37 procent více obchodů s módou než loni.

Druhé místo obsazuje kategorie potřeb pro domácnost a na celkovém počtu nových hráčů se podílí 15 %. Od počátku roku v této oblasti vzniklo o 50 procent více e-shopů než loni.

„Vypadá to, že lidé upřednostňují rychlé a pohodlné nakupování prostřednictvím internetu i v segmentu zboží pro domácnost. Nejčastěji vznikají projekty, které mají blízko k designu a estetickému bydlení. Jedná se například o dekorace, designové tapety, ručně vyráběné dřevěné výrobky, ale třeba také nábytek,“ vysvětluje Martin Pech.

Českým e-shopům se do budoucna vyplatí hledat klientelu převážně v zahraničí

Nejrychleji rostoucím segmentem v letošním roce jsou však e-shopy zaměřené na prodej zboží s HHC či CBD a také kratomem, což svědčí o vysokém zájmu spotřebitelů o zboží s obsahem výtažků z konopí a dalších přírodních látek.

Počet nových e-shopů se v této kategorii zhruba ztrojnásobil. Jde ale zřejmě jen o ojedinělý výkyv způsobený popularitou těchto látek, které se podnikatelé pokoušejí využít. „Na trhu navíc panuje nejistota ohledně jejich regulace. Její podoba sice není přesně známá, určitá forma regulace ale jistě dorazí,“ komentuje Martin Pech.

Elektronika a zboží pro kutily netáhnou

Na druhé straně výrazněji zpomalila v růstu kategorie elektroniky a zboží pro dům a zahradu. V segmentu elektroniky došlo k výraznému poklesu o 88 % nově založených e-shopů oproti loňskému roku. Podobný trend lze pozorovat u kategorie dům a zahrada, která zaznamenala pokles téměř o třetinu.

„Segment elektroniky je obzvláště konkurenčním odvětvím s velkým zastoupením silných hráčů, kteří zaujímají většinu trhu. Prosadit se mezi nimi je tak velice náročné,“ uzavírá Martin Pech.

S koncem pandemie covid-19 přišel silný útlum e-commerce a loni došlo k propadu celkového počtu e-shopů v ČR. Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a portálu Heureka.cz klesl v roce 2022 obrat e-shopů o 12 procent a jejich počet se snížil na zhruba 50 tisíc. Letos už se ale celé odvětví vrací k růstu.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme