V prvním pololetí letošního roku vzniklo nejvíce e-shopů v kategorii hobby a volný čas, dekorace a vybavení do domácnosti. Češi za nákupy na internetových obchodech utrácejí stále více peněz.
Celkový počet objednávek tedy stabilně mírně roste, jejich průměrný počet na jeden e-shop nicméně klesl přibližně o čtvrtinu. Důvodem je právě příliv nových internetových obchodů, vysvětlují odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Přes 60 procent majitelů letos vzniklých e-shopů již má předchozí zkušenosti s podnikáním v e-commerce. Jen dva z pěti zakladatelů nových projektů jsou úplní začátečníci.
„Z naší analýzy vyplývá, že e-commerce pohánějí vpřed ostřílení e-shopaři. Tedy ti, kteří už s internetovými obchody mají zkušenosti a zakládají další. Zároveň ale poměrně velkou část nových projektů mají na svědomí úplní nováčci, což je pro budoucnost online prodeje slibné,“ uvádí Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
Češi zkoušejí štěstí v e-commerce. Pro většinu znamená e-shop jen doplňkový příjem
Osm z deseti podnikatelů se přitom do stavby svého internetového obchodu pouští na vlastní pěst, jen 20 procent spolupracuje se specializovanou agenturou.
Drtivá většina nových e-shopů první rok přežije
Rozvoj české e-commerce se po pandemii covid načas zabrzdil, nyní už ale opět nabírá tempo.
„Pozitivní také je, že ukončení činnosti v prvním roce postihne jen malý zlomek e-shopů. Konkrétně jde o osm procent. Drtivá většina projektů naopak po prvním roce pokračuje dál,“ upřesňuje Michal Benatzky.
Proč se malým e-shopům v Česku daří i s nástupem online tržišť?
Jedním z nich je například alfiestore.cz s výšivkami z dětských kreseb. „První rok provozu byl velmi dynamický a plný výzev, ale i tak jej hodnotím jako úspěšný a raketový. Nabyté zkušenosti mi pomohly vylepšit procesy a přizpůsobit se potřebám zákazníků, jejichž získávání přitom vyžaduje neustálé úsilí,“ popisuje zakladatelka e-shopu Romana Sklář.
Kde se online prodeji daří nejvíce?
V letošním prvním pololetí vzniká nejvíce nových online obchodů v kategorii hobby a volný čas (12,3 %), následují dekorace (11,1 %) a první trojici uzavírá vybavení do domácnosti (8,9 %).
Kategorie dekorace si meziročně výrazně polepšila, počet nových e-shopů zde vzrostl o 89 procent. Rostl také počet internetových obchodů v kategoriích jako hračky a výrobky pro děti (o 38 %) či vybavení do domácnosti (31 %). Naopak v kategoriích sport či chovatelství vzniklo o 22, respektive o 16 procent nových e-shopů méně než v prvním pololetí loňského roku.
Firmy v IT a e-commerce se v roce 2024 chystají nabírat více lidí, více utrácejí
„Průřez e-shopů, které vznikají, je velmi pestrý. Ukazuje to, že segment elektronického obchodování v sobě stále ukrývá velký potenciál. Mezi novými e-shopovými projekty vidíme jak autorské prezentace, například keramika, oblečení, nebo design, tak také e-shopy zaměřené na průmysl, stavebnictví, nebo například servis těžké techniky. Stále vznikají tak nové B2B projekty, tedy e-shopy pro obchodování mezi firmami,“ doplňuje Michal Benatzky.
E-commerce na cestě k oživení
Průměrná objednávka, jejich celkový počet i tržby rostou na české e-commerce scéně stabilním tempem. Z aktuálních dat společnosti Upgates vyplývá, že celkový počet objednávek se meziročně zvýšil o pět procent. A zatímco průměrná výše objednávky v první půlce loňského roku dosahovala 1553 korun, letos je to 1580 korun.
Že jsou lidé stále motivovaní zakládat internetové obchody, ukazuje nejen jejich reálný přírůstek, ale také pokles průměrného počtu objednávek připadajících na jeden e-shop. „Zatímco za první pololetí roku 2023 jsme evidovali průměrně 852 objednávek, letos už toto číslo bylo 635, tedy přibližně o čtvrtinu nižší. To naznačuje, že na trhu stále vznikají nové e-shopy. Tím se totiž celkový průměr snižuje,“ vysvětluje Michal Benatzky.
Závěrem pak dodává, že celkový počet e-shopů u nás roste jen mírně. Důvodem je především to, že ačkoliv na jedné straně internetové obchody přibývají, další ukončují svou činnost. Tím takzvaný e-shopový fond mládne.