Ekologické květinářství jako splněný sen

Michaela Krobová se pustila do plnění dětského snu o ekologickém květinářství a zatím se z něj neprobudila



Portál obchodu v rušné ulici na pražském Žižkově láká vystavenými květinami i úhlednými křídovými nápisy na dřevěných okenicích. Uvnitř se skrývá tak trochu jiné květinářství. Žádné exotické hýření tvary, barvami a vůněmi, ale kus poctivé české přírody měnící se podle sezony. Vítejte ve světě greenDECOR vyznávajícím férový a ekologický přístup a seznamte se s jeho osmadvacetiletou stvořitelkou Michaelou Krobovou.

Vlastní záhonek obhospodařovala už jako předškolačka a první květinovou vazbu vytvořila asi o čtyři roky později. Cestu za titulem inženýrky zahradní tvorby vzdala po bakalářském studiu kvůli obchodu.

„Byla jsem zvyklá pracovat při studiu už od šestnácti a do založení firmy jsem znala jen rytmus škola, práce, škola… Když jsem už měla greenDECOR a viděla, kolik příležitostí mi uniká, zatímco dělám úkoly do školy, nechala jsem toho a bylo to to nejlepší rozhodnutí. Už mě vše trochu zmáhalo a chtěla jsem se podnikání věnovat na sto procent,“ vysvětluje Michaela.

Oni si nás najdou!

Úvahy, zda založit vlastní obchod s květinami od českých zahradníků, jejichž pěstování nezatěžuje životní prostředí, rozhodla prohlídka zanedbané bývalé večerky. Michaela okamžitě věděla, že je to ono. Žižkov sice nenabízel vhodnou klientelu, výhodou však byl nízký nájem a Míša věřila, že si ji zájemci časem najdou. „Bez podpory rodiny, která si myslela, že jsem se zbláznila, a bez pomoci přítele Ondry a také jeho rodičů by to nešlo. I když mi říká, že jsem mašina na totálně pošahaný nápady, nakonec mě vždycky podpoří,“ směje se Michaela.

Úzký krámek s vysokými stropy vedoucí do cihlového dvorku pod Vítkovem sami přes zimu zrekonstruovali, řemeslníkům svěřili jen rozvody vody, elektřiny a štuky. Prodávat se začalo 4. 4. 2013. Michaela brzy přišla na to, že opatrnický přístup s minimem investic do zboží a poloprázdným prostorem zákazníky odrazuje.

„Amatéři si zkrátka bez jakékoli přípravy otevřeli obchod! Museli jsme se smířit s tím, že budeme nějakou dobu hodně neprodaného zboží vyhazovat, ale úsporná nabídka prostě nefunguje,“ přiznává. „Naštěstí jsem vždycky vystačila s půjčkami od rodiny nebo kontokorentem v řádu desítek tisíc na účtu. Po pracných začátcích provázených občasnými krizemi a úvahami, že jsem to úplně zvorala, firma vykazuje nulu s vidinou, že po pěti letech bychom už mohli mít komfortní příjem. Zatím si necháváme minimum a všechny vydělané peníze reinvestujeme. Lidé si nás opravdu našli, řekli si o nás a vracejí se, dokonce už dodáváme do několika restaurací, i když kromě webových a facebookových stránek žádnou propagaci nemáme. Vše začínáme rozjíždět až teď. Pracuji dvanáct čtrnáct hodin denně, ale neskutečně mě to baví,“ dodává Michaela.

Přísný výběr

Za značkou greenDECOR a greenGARDEN kromě Michaely stojí další dva spolumajitelé. Její přítel Ondrej Bálint zatím stále pracuje v IT službách, ale časem nejspíš nastoupí na plný úvazek. Kolegyně z vysoké školy Ivana Kopřivová se věnuje především tvorbě a údržbě zahrad.

Zaměstnávají i brigádnice, které pečlivě vybírají. „Doma se mi smějí, že dělám výběrová řízení jako do korporátu, a přitom je to je ‚jen blbý květinářství‘,“ směje se Michaela. „Jenže já chci zákazníkům nabízet kvalitu ve zboží i ve službách. Prodavačky musejí být nejen milé a vstřícné, ale také znát rostliny, jejich potřeby i ekologické postupy, aby dokázaly zájemcům fundovaně poradit. Tuhle se zákaznice v jednom květinářství, kde jsem byla okukovat, ptala, zda je gerbera v květináči trvalka, a dostala odpověď, že když ji vysadí ven, tak ano. Že pak v zimě zmrzne, prodávající nezmínila. To se u nás stát nesmí.“

Michaela navíc v zahraniční firmě, kde pracovala při škole, poznala jiné postupy, než jsou v Česku běžné. Přeje si, aby se u ní lidé cítili dobře, byli osobně zainteresováni, považovali firmu za svou a nad prací přemýšleli, ne aby ji vykonávali jako roboti. A také aby pochopili, že úderem šesté nemohou odejít a nechat vše ležet tak, jak jim to odpadlo od ruky. Tohoto přístupu se nehodlá vzdát, i když se v tuzemských podmínkách obtížně prosazuje.

Nabídku píše sezona

Představa nákupů květin od českých zahradníků se zcela nenaplnila, spoustu z nich po revoluci smetla vlna levného dovozu z Nizozemska a ti, kteří holandské tsunami ustáli, jsou dnes většinou příliš staří a nemají pokračovatele.

„Od jednoho takového pána jsme si pronajali zahradnictví v Dolních Měcholupech. Zatím ho dáváme do pořádku a vlastních květin nemáme pořád dost, ale příští rok už bychom je tam chtěli pěstovat v dostatečném množství. Ekologicky, bez přitápění, bez používání chemických hnojiv a pesticidů. Od dubna do října sklízíme přímo z pole a díky fóliovníku vyhřívanému sluncem lze v současných mírných zimách protáhnout sezonu od konce února do konce listopadu. Důležité je znát potřeby květin, mít dobrý výsevní a výsadbový plán a zvládnout ho v sezonním náporu dodržet. Zákazníci u nás sice v březnu nekoupí chryzantémy, leda ty vypěstované na některé z fair trade farem, odkud také odebíráme. Zato mají proměnlivou sezonní nabídku, která vyrostla bez zatěžování životního prostředí,“ vysvětluje zapálená ekoložka, pro kterou je samozřejmostí třídění odpadu, šetření vodou a energiemi i pečlivé plánování zakázek tak, aby jízd autem bylo co nejméně. V obchodě dokonce zpátky odebírají plastové obaly od sazenic a recyklovaná je i řada vkusných dekorací.

Pokusní králíci s kolem

Protože v tuzemsku chybějí vzory, Michaela pečlivě sleduje vývoj férového a ekologického zahradnictví v cizině. „Ovšem prodej řezaných květin z nákladního kola mě nejdřív napadl a teprve pak jsem zjistila, že v New Yorku už funguje,“ líčí s nadšením brzkou novinku.

„Chtěli jsme něco ekologického, netradičního, co by mělo náš rukopis. Správný podnikatel musí předvídat a vida, přišla jsem na to, že EU má program na podporu zásobování obchodů nákladními koly. Máme už vybraný speciální model, ovšem vyhovět požadavkům zdejší obrovské byrokracie nám dalo zabrat, řešíme to téměř nepřetržitě už rok. Prosadit v našich podmínkách nápad, který se nevejde do žádné tabulky, je problém. Ale jsme takoví pokusní králíci a máme už povolení pro dvě místa, během léta a na podzim budeme prodávat v Dejvicích a Riegrových sadech. Vychází to levněji než prodejna, jedinými náklady bude plat rozvozce, poplatek Technické správě komunikací a za zábor místa.“

Lavina změn

Do konce roku čeká greenDECOR další rekonstrukce zahrnující kompletní prosklení portálu, aby uvnitř bylo víc světla, francouzské okno vedoucí na dvůr a změna dispozice pro pohodlnější pohyb většího počtu zákazníků. Změny se dotknou také názvu a loga. „Stejně jako spousta jiných podnikatelů jsme si uvědomili, že se v původním názvu už necítíme dobře,“ vysvětluje majitelka.

„Zákazníci si naše názvy pletou, takže zůstane jen původní greenDECOR.“ Majitelé také plánují rozšíření sortimentu o zboží podobně orientovaných košíkářů či keramiků.

„A v půlce listopadu se nám narodí nový kolega nebo kolegyně, necháme se překvapit,“ tasí Michaela poslední eso. „Nebylo to plánované a pro lidi ve firmě to byl docela šok, ale jsme s přítelem už deset let, takže proč ne… Snažím se nepanikařit a brát to tak, že když všechno dobře půjde, po dvou třech měsících zase naskočím do procesu i s dítětem. Stejně jsme chystali spoustu změn, tak zkrátka máme jednu navíc,“ říká Michaela neohroženě.

Zajímá vás původ květin?

Většina řezaných květin v českých obchodech pochází z Keni, Kolumbie, Ekvádoru či Zimbabwe, ale dovážejí se i ze Zambie, Thajska, Indie a Jižní Afriky. Po častém mezipřistání na květinových burzách v Nizozemsku cestují dál do Evropy. Růže z nizozemských vyhřívaných skleníků vyprodukuje při růstu dvojnásobek CO2 (670 g) než ta dovezená z Keni.

Dalším hříchem konvenčního pěstování květin je intenzivní používání pesticidů a dalších agrochemikálií s různým stupněm toxicity a nadměrná spotřeba vody. Na vypěstování jednoho hektaru růží v Keni jí padne až 30 tisíc litrů, za rok odtud do EU přicestuje 85 tisíc tun květin. V Evropě už problematiku řeší a podporují ekologičtější rostliny s certifikátem „Fair Flowers Fair Plants“ či „Fairtrade“. Budou-li se po nich zákazníci ptát, mohou se objevit i v českých obchodech. (zdroj www.veronica.cz)


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová.

 

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme