Doprava ve velkoměstech se stává stále větší výzvou pro inovace. Zatímco americký vizionář Elon Musk hledá řešení v síti tunelů pod velkoměsty, v Dubaji vsadili na létající taxi, český startup XTND věří elektrickým skateboardům.
Firmu založil Miroslav Peřina spolu s Danielem Gebnerem v létě 2014 poté, co prošli akcelerátorem Green Light a získali první malou investici. „Když jsem se poprvé potkal s Danielem a bavili jsme se o elektrickém skateboardu, tak jsem tak nějak cítil, že toto bude jednou velká věc,“ vzpomíná Miroslav Peřina.
„Navíc se mi líbilo, že většina lidí z toho měla srandu, a říkala, že děláme úplně nesmyslnou věc a předraženou hračku, kterou nikdo nebude chtít. Dnes tito lidé pochopili jak moc velkou přidanou hodnotu elektrický skateboard má a fandí nám. Tehdy před čtyřmi lety byl na trhu dostupný pouze nějaký čínský elektrický skateboard, který vypadal strašně a vážil 32 kg. Společně s Danem jsme věřili, že to dokážeme udělat lépe,” pokračuje Miroslav Peřina.
Učení za pochodu
I když měl předchozí zkušenosti s podnikáním, elektrický skateboard byl úplně odlišný typ produktu, s kterým ani jeden ze zakladatelů neměl prakticky žádné zkušenosti. „Při budování nové firmy jsme mohli těžit z mé dřívější praxe a mohli jsme se vyvarovat některých chyb, které jsem už udělal dříve. Ale i tak každý den řešíte plno nových věcí, které jste nikdy předtím nedělali a učíte se tak vlastně celý život,“ pokračuje Miroslav Peřina.
„Všechno řešíte za pochodu. To je na tom ale to nejkrásnější, protože se učíte obrovské množství věcí za velmi krátký čas. Ve startupovém světě je velmi důležitá exekuce a rychlost. U nás standardně pracujeme 12 a více hodin denně včetně víkendů. Vůbec nám to ale nevadí, protože jsme hladoví po tom posouvat se dále a tvořit nové věci,“ popisuje Miroslav Peřina specifickou startupovou kulturu.
I přes velkou výkonnost a zápal museli po prvním roce prakticky všechny předchozí návrhy hodit do koše. A začali úplně jinak. „Především šlo o změnu, jak jsme přistupovali k návrhu produktu. Do té doby jsme používali běžně dostupné komponenty a nějak je zkoušeli dát dohromady. Tento přístup není někdy špatný, ale výsledkem byla jen řada kompromisů a nikdy to fungovalo tak, jak jsme si představovali,“ vysvětluje Miroslav Peřina důvod radikálního kroku.
„Vždy jsme chtěli udělat produkt, který bude perfektní ve všech ohledech. Pokud máte toto za cíl, tak je nezbytně nutné si vše navrhovat a vyrábět sami. Jen tak dokážete dosáhnout perfektních výsledků. Hodně se inspirujeme Teslou a Applem. Jejich produkty vypadají perfektně, jsou dotažené do posledního detailu a hlavně dokonale fungují. To je přesně to, o co my v XTND usilujeme. Vytvářet produkty, které se jednoduše používají, vypadají perfektně a zároveň dokonale fungují,“ zdůrazňuje Miroslav Peřina.
Věří, že řešení od XTND může být lékem na nemoci současných velkoměst: dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst a přeplněné hromadné dopravní prostředky. „Elektrický skateboard je perfektní alternativa a dopravní prostředek do moderních měst na krátké vzdálenosti. Můžete se s ním velmi rychle pohybovat a vzít ho všude sebou. Šetříte tím nejen vaše nervy, ale také čas a peníze,“ popisuje Miroslav Peřina.
Pro milovníky Applu a Tesly
Primární využití elektrického skateboardu by proto mělo být jako nejefektivnější dopravní prostředek na krátké vzdálenosti do města. Stejně tak ale může posloužit jako víkendová zábava. „Zásluhou elektrického pohonu se nemusíte odrážet a nemusíte umět brzdit. Je velmi jednoduchý na používání a díky množství bezpečnostních prvkům je velmi bezpečný na používání,“ vysvětluje Miroslav Peřina.
Typickým uživatelem elektrického skateboardu by podle něj měli být styloví muži, kteří jsou nadšeni z nových technologií, designu a lifestylu. Tedy lidé, kteří často kupují nové hi-tech produkty a sledují trendy. „Jsou také stejně jako my milovníci Applu a Tesly. Myslíme si, že jsou to lidé napříč všemi obory, kteří jsou orientovaní na výsledek a uvědomují si hodnotu svého času,“ připojuje Miroslav Peřina.
Kromě unikátního designu je XTND Board výjimečný i v dalších ohledech. Jednou z jeho velkých předností je velmi nízká váha. Prkno váží pouhé 4 kilogramy a má dojezd 20 kilometrů na jedno nabití. Maximální rychlost je 45 kilometrů v hodině, poradí si s dvacetiprocentním stoupáním nabije se do hodiny. Je vyrobený z hi-tech materiálů jako je karbon a titan.
„Ale kromě toho je nabitý spoustou dalších skvělých věcí, jako je třeba inteligentní software, chytré senzory, které umí rozpoznat úroveň uživatele nebo to, jestli na prkně někdo stojí nebo nestojí. Je vybaven automatickými světly a umí se sám přepnout do režimu spánku. Má také vyměnitelné baterie, rekuperační brždění, motor umístěný v kolečku,“ vyjmenovává Miroslav Peřina přednosti skateboardu.
Mezi další prvky patří baterie a elektronika integrované do desky, beztlačítkové zapínání, bezdrátové nabíjení nebo protiskluzová vrstva, která neničí oblečení a neodře ruku. „Board jde také propojit s chytrým telefonem nebo hodinkami, kam vám chodí různé informace, a kde si může uživatel nastavovat řadu funkcí a sledovat data o jízdě,“ zmiňuje Miroslav Peřina.
I když je celý obor velmi mladý, rozhodně to neznamená, že by český startup neměl ve světě žádnou konkurenci. „Nejsme jediní na světě, kdo dělá elektrický skateboard. Poslední dobou se s tím trošku roztrhl pytel, hlavně s různými čínskými produkty s velmi nízkou kvalitou. Dva velmi seriózní konkurenty máme především v Americe. Motivuje nás to posouvat hranice našich možností,“ vysvětluje Miroslav Peřina.
Skateboard využívá umělou inteligenci
Několik důležitých věcí ale dělá český startup jinak. „Hlavní rozdíl je, že my se neprofilujeme jako skateboardová firma, ale jako technologická společnost, která lidem usnadňuje pohyb. Další velký rozdíl je, že se v poslední době hodně soustředíme na vývoj softwaru, který je těžko kopírovatelný a velmi výrazně nás to od konkurence odlišuje. Hodně se teď také zaměřujeme na umělou inteligenci a machine learning, protože v tom vidíme obrovský potenciál,“ porovnává Miroslav Peřina.
„Konkurenci moc neřešíme a soustředíme se hlavně na sebe. Víme, co chceme dělat a pro koho to děláme a jsme přesvědčeni, že trh je na to obrovský,“ dodává Miroslav Peřina.
Zkušenosti ze Silicon Valley
Český startup získával zkušenosti také na prestižních zahraničních akcích. Absolvoval například tříměsíční akcelerační program ABC Accelerator v Silicon Valley. „Tato zkušenost nás neuvěřitelně posunula dopředu. Dostali jsme veškerou podporu, kterou jsme potřebovali, naučili se, jak se staví globální firma a získali jsme plno kontaktů na perfektní mentory a investory,“ vzpomíná Miroslav Peřina.
Startup se představil také na velkých akcích, jako CES v Las Vegas, Pioneers Festival ve Vídni, TechCrunch Disrupt v Londýně a New Yorku, kam vyjel díky projektu CzechDemo agentury CzechInvest, nebo Slush ve Finsku.
„Těžko se to popisuje, je potřeba to zažít. Největší přidaná hodnota je, že můžete na vlastní oči vidět, jak se prezentují ty nejlepší světové startupy a potkáváte se tam s lidmi, kteří reálně mění náš svět. Toto jsou neocenitelné zkušenosti, které nám bez diskuze hodně pomohly,“ popisuje Miroslav Peřina.
Pobočka v Kalifornii
Tyto poznatky pomáhají českému startupu v budování firmy s celosvětovou působností. „Začali jsme sice v České republice, ale vždy jsme mysleli globálně. Dlouhodobě chceme působit především na americkém trhu a přesně pro tyto účely jsme nedávno založili americkou firmu XTND, Inc. se sídlem v Kalifornii. Byl bych rád, kdybychom tady v České republice prodávali hodně, ale klíčovými trhy jsou pro nás právě Amerika, západní Evropa a Austrálie,“ zdůrazňuje Miroslav Peřina.
I když na první pohled mohou znít jeho slova ambiciózně, český startup věří, že má pro takový úspěch potřebné podmínky. „Myslím si, že máme slušné technické zázemí, skvělý tým a špičkové mentory z firem jako jsou SpaceX nebo Faraday Future. Navíc jsme nesmírně rádi, že můžeme spolupracovat s dodavateli, kteří patří ke špičce ve svých oborech, proto se zatím nějak neobáváme, že bychom neměli dostatečné znalosti nebo kapacity,“ podotýká Miroslav Peřina.
„Samozřejmě plno věcí jsme ještě nedělali a nemáme s nimi zkušenosti, ale jsme mladí a odhodlaní se rychle učit,“ připojuje Miroslav Peřina.
Motivací pro český projekt je také to, že míří na velmi perspektivní oblast. „Trh s elektrickými dopravními prostředky je nejrychleji rostoucím trhem posledních let. Doprava ve městech je jedna z oblastí, která v následujících letech projde velkými změnami. Všechno nasvědčuje tomu, že budoucnost dopravy bude v elektřině, autonomii a sdílení. Jsme ale stále na úplném začátku a všechno máme ještě před sebou,“ plánuje Miroslav Peřina.
Skateboard je jen začátek
Jeho slova potvrzuje i to, že oba vizionářské projekty zmíněné v úvodu článku, jak tunely pod americkými velkoměsty tak létající taxi v Dubaji, jsou založeny na elektromobilitě.
„V XTND chceme pomoct budovat tento nový ekosystém inteligentní dopravy a tím pomoci tvořitlepší, chytřejší a zdravější města pro život. Na co se my zaměřujeme, je posouvání lidí vpřed. Děláme to skrze skvělý design a nové technologie a prvním produktem je inteligentní elektrický skateboard, který lidem usnadňuje každodenní dopravu,“ navazuje Miroslav Peřina.
Tento produkt je však podle něj pouze začátek. „Snažíme se přemýšlet hodně dopředu. Představujeme si, jak se asi lidé budou dopravovat za 5 nebo 10 let a jaké problémy asi budou řešit. Podle toho pak rozpracováváme koncepty na další produkty, které lidem pomohou dostat se z jednoho místa na druhé,“ uzavírá Miroslav Peřina.
Dalibor Dostál