V zemích Evropské unie je provozováno více než 630 tisíc veřejných dobíjecích bodů pro 4,5 milionů osobních bateriových elektrických vozidel. V Česku počet veřejných dobíjecích bodů překročil počet 4 600. Na téměř 22,5 tisíce pak vzrostl počet osobních bateriových elektromobilů. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy.
„Počet veřejných dobíjecích bodů v České republice přesáhl 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie, hned za Polsko a před Maďarsko. 61 procent dobíjecích bodů bylo evidováno pouze ve třech zemích, v Nizozemsku (23 %), Německu (19 %) a ve Francii (19 %). Po Lotyšsku a Chorvatsku máme třetí nejvyšší podíl (21 %) dobíjecích bodů s výkony 50-149 kW. Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury u nás, tedy ČEZ, PRE a E.ON, dodávají prostřednictvím svých stanic certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Nejvíc elektromobilů v tuzemsku prodávají značky Škoda, Tesla a Volkswagen
Kadula dodává, že v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs) nepatří Česko mezi zeměmi EU k premiantům. V zemi bylo na konci loňského roku provozováno asi 22,5 tisíce bateriových elektromobilů kategorie M1, když jen v loňském roce jejich počet v součtu nových i ojetých stoupl o více než 8 800.
Na jeden veřejný dobíjecí bod tak v České republice připadá necelých pět bateriových elektromobilů. Téměř čtvrtinu BEVs tvořily ojetiny, tedy vozidla s opakovanou registrací. Přes tři čtvrtiny elektromobilů bylo firemních. Z pohledu značek se na první Škodu (4 153) výrazně dotáhla Tesla (4 069), následoval Volkswagen (2 572), BMW (2 157) a Hyundai (1 638). V Praze bylo registrováno 40 procent těchto vozů. Následoval Středočeský (3 880), Jihomoravský (2 120), Moravskoslezský (1 267) a Ústecký kraj (911).