Emiráty navíc slouží jako základna pro export do sousedních zemí Zálivu, což vytváří nové obchodní příležitosti. Na Spojené arabské emiráty se musí nahlížet jako na federaci sedmi jednotlivých státu, z nichž má každý svá vlastní pravidla pro výrobu a prodej alkoholu.
V zemi tak nalezneme například emirát Šardža, který přímo sousedí s Dubají, ale je úplně „suchý“ bez možnosti nalézt jediný bar s alkoholem. Oproti tomu pravidla v ostatních šesti emirátech se v posledních letech každým dnem zmírňují. Dříve měly licenci na podávání alkoholu pouze hotely a restaurace nebo bary, které byly součástí těchto hotelů. To se ale mění a stále častěji se udělují speciální licence, které umožňují výjimky.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Ještě nedávno bylo v Dubaji potřeba pro nákup alkoholu ve specializovaných obchodech vlastnit licenci. Podobně, jako tomu je v Ománu a Kataru. I to se ale v roce 2023 zrušilo a rezidenti i turisté mohou bez větších problému dorazit do prodejen alkoholu a bez omezení si koupit, co chtějí. Import alkoholických nápojů do SAE podléhá 50% spotřební dani a až do roku 2023 dále podléhal 30% dani z prodeje. V minulém roce ale došlo k velkým změnám ve federativních emirátských zákonech. Jednou ze změn bylo úplné zrušení zmíněné prodejní daně. Hlavním důvodem je údajně nutnost oživit turismus po úpadku v době covidových opatření.
První pobočka amerického pivovaru
Další zásadní změnou v SAE je udělení první licence na fermentování a vaření piva v zemích Perském zálivu. V prostorách hotelu Rosewood Abu Dhabí ohlásila první várku firma Craft, která je pobočkou amerického pivovaru Side Hustle, zásobující Emiráty svým pivem. I díky prvenství zahájil minipivovar Craft své první měsíce velmi úspěšně. České velvyslanectví v Abú Dhabí napomáhá, aby zde nabízený ležák byl z ryze českých surovin.
Ve Spojených arabských emirátech ještě jedna, tedy v pořadí druhá licence na pivovar. Ta je v emirátu Ras al Khaimah a nejspíše byla podle posledních informací zakoupena indickým podnikatelem. Hlavním problémem byla její cena a zaměření na velký exportní projekt. Jednalo se o 1 mil. USD za licenci plus řádově dalších několik milionů za pozemek. Výhodou ale je, že má jít o jedinou licenci s možností produkci rozvážet mezi ostatní emiráty a exportovat.
Poměrně malý trh ve Spojených arabských emirátech je velmi silně ovládán dvěma firmami z Dubaje. Pouze ty mohou distribuovat alkohol v tomto emirátu a pokrývají i z velké většiny ostatní emiráty v zemi. Pokud firma nemá velký marketingový rozpočet a zavedené jméno, je velmi těžké se k nim dostat. Dobrou cestou tak může být oslovení menších distributorů z okolních emirátů, které mají do budoucna potenciál růst, případně pokrývají dostatečně alespoň jeden z emirátů, ve kterém působí.
Abú Dhabí je otevřenější
Největší odbyt alkoholu samozřejmě díky turismu spadá na Dubaj, ale díky lepším cenám se stává populární nakupovat alkohol v Abú Dhabí. A zatímco jsou v Dubaji pouze dvě spřátelené firmy, v ostatních emirátech, jako je například Abú Dhabí, funguje trh výrazně lépe. Otevřený trh v Abú Dhabí tak díky zdravějšímu boji mezi konkurencí nabízí často mnohem zajímavější značky a typy alkoholu, než je tomu v silně komerčních dubajských obchodech.
Zajímavostí, která vyplývá z dat Světové zdravotnické organizace (WHO), je oblíbenost jednotlivých typů alkoholu, která je v regionu Blízkého východu velmi odlišná od té české. Zatímco v Česku vede žebříček pivo s 53,3 % a tvrdý alkohol upřednostňuje pouze 25,4 % konzumentů, na Blízkém východě vede naopak tvrdý alkohol. Nejvyšší příčku obsadily Spojené arabské emiráty, kde tvrdý alkohol upřednostňuje 81,9 % oproti 10,1 % pivařů. Třetí příčku obsadilo víno se 7,7 %.
To se ale v posledních letech mění a víno s pivem dostává v regálech místních obchodů mnohem větší prostor. Podle statistik konzultační firmy MarkNTel dosáhl v roce 2023 trh s alkoholickými nápoji v zemích Perského zálivu objemu přes 300 milionů litrů. Díky rostoucí populaci zahraničních pracovníků a rozvinutějšímu turizmu dále předpovídá roční narůst spotřeby alkoholu o 7,5 %.
Příležitosti rostou v celém regionu
Příležitosti k exportu tak stále rostou v celém regionu. Dá se očekávat, že sousední země budou velmi často importovat alkoholické nápoje přes Emiráty, jakožto nejbližší zemi, která již má vytvořenou obchodní síť a reexportní zázemí. Export do této země tak může v případě úspěchu znamenat vstup i na okolní trhy.
Obchodní úsek české ambasády v Abú Dhabí se na export alkoholických nápojů do SAE zaměřil. Je to cesta složitá, trnitá, ale ne nemožná. Polovičním úspěchem bylo úspěšné proběhnutí incomingové mise do ČR zaměřené na víno v roce 2023. Tři měsíce po akci se zástupci ambasády zúčastnili festivalu jídla v Abú Dhabí. Další projekt tak pomohl dostat česká vína na místní festival a s obrovským úspěchem je představit odborníkům i veřejnosti. V současné době se dokončuje již potvrzená první objednávka vín a piv, která budou co nevidět v regálech místních obchodů. Export alkoholických nápojů do tohoto regionu má určitě potenciál a zastupiteskému úřade v Abú Dhabí se daří českou stopu v Emirátech postupně prohlubovat.