ESG Reporting a CSRD: Jak se Green Deal stává iDeal

V posledních letech jsme svědky transformace firemního světa, kde udržitelnost přestává být pouze slovem a stává se klíčovým prvkem strategického rozhodování.

Zavedení nařízení Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ze strany Evropské unie od letošního roku a jeho transpozice do českého zákona o účetnictví je důkazem, že se tzv. nefinanční reporting mění v realitu.

Ilustrační fotografie

Tato směrnice rozšiřuje povinnosti nefinančního reportingu na všechny velké společnosti od 250 zaměstnanců, 1 miliardy obratu, anebo 600 milionů aktiv a také na podniky veřejného zájmu v EU, což znamená, že musí vykazovat své environmentální, sociální a governance (ESG) údaje. Green0meter mění tuto zdánlivě nadbytečnou povinnost v obchodní příležitost.

ESG již většina firem nevnímá jako povinnost, ale jako klíč k úspěchu, ukázal průzkum

CSRD je reakcí na rostoucí požadavky investorů a regulátorů na transparentnost ze strany společností a jejich řízení environmentálních a sociálních rizik a příležitostí. Povinné vykazování narovnává pravidla hry, kde společnosti nyní vykazují své ESG ukazatele dle přesně daných standardů. Díky tomu dopady společností můžeme nejenom měřit a řídit, ale v budoucnosti také porovnávat. Společnosti, které budou vykazovat pozitivní dopad a úspěšný trend ve výše zmíněných oblastech se tak můžou těšit větší oblibě, menším sazbám od bank a lepší státní podpoře.

Dopad na český průmysl a naše exportéry

Green0meter začal pozorovat dopady měnící se legislativy na českou ekonomiku ještě předtím, než Směrnice o nefinančním reportingu vůbec vstoupila v platnost. Klíčové dopady jsou viditelné především ve vztazích v dodavatelsko‑odběratelském řetězci. Rozšířeným příkladem, zcela zásadním pro českou ekonomiku, je automobilový průmysl, kde dnes pozorujeme, že si největší hráči v tomto oboru stanovují vlastní cíle v oblasti udržitelnosti, a především ve snižování uhlíkové stopy. Měří např. uhlíkovou stopu každého vyrobeného vozidla – a pro její výpočet logicky potřebují data i od dodavatelů jednotlivých součástek. Dopady těchto strategických rozhodnutí na sobě pocítili především čeští dodavatelé, pro které uspět v tendru dnes znamená mít spočítanou uhlíkovou stopu vlastní firmy nebo produktů.

Ilustrační fotografie

Uhlíková stopa hraje centrální roli v nefinančním reportingu a velké společnosti moc dobře ví, že klíč k jejímu snížení se skrývá právě v zapojení celého dodavatelského řetězce a v jeho emisích – tzv. Scope 3, kde se může schovávat až 90 % dopadu společnosti na klima. Práce s dodavateli je tak naprosto zásadní nejen kvůli tomu, aby společnosti byly schopné změřit svou uhlíkovou stopu, ale i kvůli tomu, aby ji byly schopny snížit. To znamená, že i když je společnost menší a nedopadne na ni zákonná povinnost, i přesto ji můžou oslovit její vlastní odběratelé.

ESG jako konkurenční výhoda v praxi

Některé společnosti tuto problematiku vnímají jako strategickou příležitost pro zvyšování konkurenceschopnosti na evropském trhu a způsob, jak obstát u největších odběratelů. Příkladem je třeba společnost KASKO, která se věnuje výrobě plastových dílů pro automobilový průmysl a další odvětví.

Společnost se rozhodla postavit k ESG proaktivně, a to na základě dvou hlavních aspektů: očekávání jejích zákazníků, kteří brzy budou požadovat tyto informace, a potřeby příprav na ESG reporting, který za několik let bude legislativně vyžadován. Rozhodli se proto začít s výpočtem uhlíkové stopy produktu pro firmu KASKO a divizi KASKO Formy, jelikož právě zde firma očekávala dobrý výsledek, a tedy i konkurenční výhodu. Ačkoliv jsou výsledky výpočtů stále ve fázi vyhodnocování, KASKO pozitivně hodnotí první indicie, které naznačují významně nižší dopady na životní prostředí ve srovnání s podobnými firmami v odvětví.

Bleskový výpočet uhlíkové stopy produktu byl rozhodujícím faktorem pro úspěch i v dalších odvětvích jako strojírenství. Například tradiční česká firma Tritón Pardubice, spol. s. r. o., známá svou rychlou adaptabilitou, potřebovala přes víkend spočítat uhlíkovou stopu svého produktu podle normy ISO 14067, aby mohla splnit náročné požadavky evropského zákazníka. Díky spolupráci s Green0meter, který disponuje pokročilou platformou pro rychlé a přesné výpočty, bylo možné tato data poskytnout v rekordním čase, což společnosti umožnilo uzavřít lukrativní kontrakt.

Společnostem se vyplatí začít s nefinančním reportingem dříve a nečekat na poslední chvíli

Vidíme, že velké společnosti, které dnes mají vlastní ambiciózní cíle v oblasti udržitelnosti, udávají tempo. Společnosti, které nyní stojí před volbou, zda s přípravou nefinančního reportu čekat na příští rok, kdy povinnost vstoupí v platnost i pro menší společnosti, nebo zda se začít připravovat už dnes, by měly mít jasno: štěstí přeje připraveným. Tento přístup si zvolila i česká společnost ComAp, která se specializuje na chytrá řešení pro řízení výroby energie a energetický management a podporuje přechod na udržitelnou energetiku ve světě.

Ilustrační fotografie

Příklad společnosti ComAp ukazuje, jak může být náročné začlenit do ESG reportů i dodavatele. ComAp se díky technologii Green0meteru nejen přizpůsobila novým požadavkům CSRD, ale také efektivně integrovala ESG vstupy od svých dodavatelů do svého reportu. To vyžadovalo koordinovanou spolupráci a výměnu dat, které byly zpracovány a přizpůsobeny dle příslušných standardů. Ze strany společnosti se tak jednalo o strategické rozhodnutí: začít s přípravami už v roce 2023 znamená včas identifikovat důležitá témata pro vykazování, a hlavně identifikovat zdroje dat, což v případě rozsáhlého hodnotového řetězce nemusí byt vždy jednoduché.

Implementace CSRD reportingu pomohla společnosti ComAp spatřit transformační potenciál v hodnotovém řetězci – od rychlých a jednoduchých opatření, jako je snižování množství odpadu z obalů a přechod na biologicky rozložitelné materiály, až po komplexnější opatření, jako je cirkularita produktů. Jako zvlášť důležité se ukázaly dekarbonizační iniciativy, které společnost nasměruje ke konkrétním významným dodavatelům.

Analýza neukázala pouze oblasti ke zlepšení. Díky mapování podnikatelských činností v souladu s EU taxonomií se ukázalo, že společnost ComAp je připravená zvýšit příjmy z ekonomických aktivit definovaných dle EU taxonomie, což je v souladu s její strategií pro rozvoj systémů řízení energie z obnovitelných a hybridních zdrojů.

Jak zajistit, aby se Green Deal proměnil v iDeal neboli chytrý Deal?

Firmy, které budou schopny efektivně měřit a reportovat své ESG údaje, nejen že se vyhnou potenciálním sankcím za nedodržení zákonných povinností a zbytečnému mrhání času sběrem dat, ale hlavně budou moci tato data využít i ve svůj prospěch. V tom jim pomáhá platforma Green0meter, která informace jednoduše posbírá, připraví povinné reporty, ale hlavně automaticky doporučí, co by daná společnost měla udělat, aby snížila svou uhlíkovou stopu, ušetřila na výrobě anebo zvýšila retenci a spokojenost svých zaměstnanců. Identifikace rizik a příležitostí v oblasti udržitelnosti navíc umožňuje firmám lepší navigaci v tržním prostředí, zvyšuje jejich atraktivitu pro odběratele a zároveň podporuje jejich dlouhodobý růst.

Výzvy spojené s implementací CSRD a účinným ESG reportováním jsou nemalé a mnoha společnostem přijdou nadbytečné. Díky moderním technologickým řešením, jaké nabízí Green0meter, se ale stávají lehce překonatelnými, díky čemuž se společnosti můžou zaměřovat na věci, na kterých opravdu záleží. A o tom by měl být nový iDeal.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Karel Kotoun, MiM Zakladatel společnosti Green0meter

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Voda, odpady a životní prostředí

Doporučujeme