Letos se tato kontrolní akce vůbec poprvé zaměřila na problém tzv. „lakování nazeleno“, což je praxe, kdy společnost tvrdí, že dělá pro životní prostředí víc, než je tomu ve skutečnosti.
V rámci kontrolní akce byla analyzována environmentální tvrzení, která se na internetu používají v nejrůznějších obchodních odvětvích, jako jsou odvětví oděvů, kosmetiky či domácích spotřebičů. Vnitrostátní orgány pro ochranu spotřebitele měly důvod se domnívat, že ve 42 % případů byla taková tvrzení přehnaná, nepravdivá nebo klamavá a potenciálně je bylo možné považovat za nekalé obchodní praktiky podle pravidel EU. Problém tzv. greenwashingu nebo „lakování nazeleno“ vzrostl, neboť spotřebitelé stále více vyhledávají výrobky šetrné k životnímu prostředí.
Komisař pro spravedlnost Didier Reynders k tomu uvedl: „Stále více lidí chce žít zeleně a patří se zatleskat společnostem, které se snaží produkovat výrobky nebo služby šetrné k životnímu prostředí. Existují ale také bezohlední obchodníci, kteří spotřebitele klamou vágními, nepravdivými nebo přehnanými tvrzeními. Komise je plně odhodlána posílit postavení spotřebitelů v rámci ekologické transformace a bojovat proti „lakování nazeleno“. To je právě jedna z hlavních priorit nového programu pro spotřebitele přijatého na podzim loňského roku.
Hlavní zjištění:
Po rozsáhlejší kontrole Komise a orgány pro ochranu spotřebitele podrobněji přezkoumaly 344 zdánlivě pochybných tvrzení a zjistily, že:
- Ve více než polovině případů obchodník neposkytl spotřebitelům dostatek informací k posouzení správnosti tvrzení.
- V 37 % případů obsahovalo tvrzení vágní a obecné výrazy typu „uvědomělý“, „šetrný k životnímu prostředí“, „udržitelný“, které měly u spotřebitelů vyvolat nepodložený dojem, že výrobek nemá žádný negativní dopad na životní prostředí.
- Kromě toho v 59 % případů obchodník své tvrzení nepodložil snadno dostupnými důkazy.
Při celkovém posouzení, s přihlédnutím k různým faktorům, měly orgány ve 42 % případů důvod se domnívat, že tvrzení může být nepravdivé nebo klamavé, a může tedy představovat nekalou obchodní praktiku podle směrnice o nekalých obchodních praktikách.
Další kroky
Vnitrostátní orgány se spojí s dotčenými společnostmi, aby je upozornily na zjištěné problémy a v případě potřeby zajistily jejich nápravu. Výsledky této kontrolní akce budou podkladem pro posouzení dopadů, které bude vypracováno pro nový legislativní návrh na posílení postavení spotřebitelů v rámci uskutečnění ekologické transformace, který byl oznámen v novém programu pro spotřebitele.
Souvislosti
Kontrolní akci tvoří soubor kontrol prováděných současně na různých internetových stránkách s cílem odhalit případy možného porušování spotřebitelského práva EU v konkrétním odvětví. Letošní kontrolní akce se zaměřila na společnosti, které tvrdí, že prodávají výrobky šetrné k životnímu prostředí.
Kontrolní akci koordinuje Evropská komise a každoročně ji provádějí vnitrostátní orgány pro prosazování práva v EU, sdružené v rámci sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele. Informace o předchozích kontrolních akcích naleznete zde.
Kvóty na české potraviny ohrozí některé prodejce, cenu i kvalitu
Letošní kontrolní akce byla koordinována nejen s orgány pro prosazování práva spotřebitelů v Evropě, ale po celém světě pod záštitou mezinárodní sítě pro ochranu spotřebitele a prosazování práva (ICPEN). Síť ICPEN dnes také zveřejňuje své výsledky, z nichž jsou patrné podobné trendy.
Kontrola internetových stránek se zaměřením na problém „lakování nazeleno“ je jednou z několika iniciativ, které Komise podniká s cílem posílit postavení spotřebitelů, a umožnit jim při nakupování činit udržitelnější rozhodnutí. Další iniciativou je závazek týkající se zelené spotřeby, který komisař Reynders vyhlásil dne 25. ledna 2021, jakož i legislativní návrh na posílení postavení spotřebitelů v rámci uskutečnění ekologické transformace s lepšími informacemi o udržitelnosti výrobků a lepší ochranou před určitými praktikami, jako je klamavá ekologická reklama a předčasné zastarávání výrobků. Dále bude následovat legislativní návrh týkající se odůvodňování environmentálních tvrzení založených na metodách environmentální stopy.
V rámci své strategie „od zemědělce ke spotřebiteli“ navrhne Komise harmonizované povinné nutriční označování na přední straně obalu s cílem umožnit spotřebitelům informovaná, zdravá a udržitelná rozhodnutí při nákupu potravin. U různých domácích spotřebičů již energetický štítek EU poskytuje jasný a jednoduchý údaj o energetické účinnosti výrobků, což spotřebitelům pomáhá ušetřit na výdajích za energii v domácnostech a zároveň snižuje emise skleníkových plynů v celé EU.
Podle nedávného monitorovacího průzkumu spotřebitelských trhů považovalo 78 % spotřebitelů při nákupu pravděpodobný dopad domácích spotřebičů na životní prostředí za velmi důležitý nebo poměrně důležitý.
Redakčně upravená tisková zpráva Evropské komise