Exmanažerka pojišťovny rozjela e-shop s cyklodresy. Nabízí pestrost a kreativitu

Vzdala se pozice HR ředitelky mezinárodní pojišťovny NN, aby rozjela vlastní úspěšný e-shop s cyklistickým oblečením a doplňky. Potřebovala jsem odvahu vystoupit z komfortní zóny, přiznává Andrea Podstrelencová.

Po šestnácti letech v korporátu se rodačka ze Slovenska rozhodla pro zásadní změnu a pustila se na tenký led budování vlastního byznysu. Založením vlastního e-shopu Holokolo si splnila sen.

Andrea Podstrelencová

„Věděla jsem, že jsem kreativní, baví mě obchod a miluji módu, a chtěla jsem to vše nějak zúročit. Motivovala mě i touha uspět jinak než jako vrcholná HR manažerka,“ vzpomíná Andrea Podstrelencová v další epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

Nesnáším monotónnost

Po dvanácti letech na trhu cyklodresy a další doplňky nejen dovážejí, ale vyrábějí také vlastní kolekci. „To je to, co jsem vždy chtěla dělat. Nemusím totiž hádat, co by zákazníci chtěli, po letech v oboru už to vím, a mohu se kromě prodejů zaměřit i na tu módní stránku věci. Móda totiž hraje prim všude i ve sportu,“ dodává Podstrelencová.

Cyklodresy z kolekce Holokolo jsou pestré a každý kousek je unikátní. Majitelé kladou velký důraz na design.

Zachránila známý módní brand, budoucnost Pietro Filipi je ale nejistá

Ptáte se proč, když se většina výrobců cyklistického oblečení zaměřuje především na funkčnost? Odpověď nabízejí následující slova: „V životě ani v podnikání nemám ráda ubíjející monotónnost, ale dynamiku a pestrost. A navíc miluji módu,“ popisuje Andrea Podstrelencová.

Kromě vlastní produkce najdete na Holokolo.cz cyklistické oblečení a doplňky od desítek výrobců. K nejznámějším a nejprodávanějším značkám patří Alé, Santini, Castelli nebo Haven.

Manžel prodával dresy závodníků Tour

Na počátku jí inspiroval manžel, který sám prodával dresy závodníků Tour de France. Lidé obvykle budují vlastní byznys v oboru, který vystudovali nebo v něm pracovali, podle Andrey Podstrelencové to ale není důležité.

„Na podnikání je skvělé, že nemusíte pro obor, v němž se rozhodnete podnikat, mít sami nějakou osobní vášeň a vztah, stačí v tom vidět potenciál. A podnikání vás pak může změnit,“ říká podnikatelka. A podnikání ji skutečně změnilo. Zatímco před dvanácti lety se sportu nevěnovala vůbec, dnes díky své firmě pravidelně cvičí a jezdí na cyklotrenažeru. 

Nejvíce mne povzbudí ranní procházka ve vinohradu a také inspirativní příběhy žen, které něčeho dosáhly

A jakou radu by dala zkušená zástupkyně byznysu začínajícím podnikatelkám? „Především podnikání vyzkoušejte, možná se vám stane, že se víckrát popálíte, ale ten pocit, že jste něco sami zkusili a něčeho dosáhli, je velmi povznášející. Každý, kdo teď váhá, musí vědět, že to není to lehké, ale splníte si své sny,“ říká Podstrelencová.

V oblasti e-commerce působí prý jen málo žen. Mezi majiteli e-shopů je zhruba patnáct procent zástupkyň něžného pohlaví.

I proto se Anrdrea Podstrelencová poslední dva roky věnuje i mentoringu žen, které si chtějí si založit vlastní podnikání. „Snažím se jim podávat pomocnou ruku a moc mne těší, když můžu sledovat nové úspěšné projekty, poslouchat nové podnikatelské příběhy. A nejvíc mne těší to, že ženy se sávají nezávislými,“ směje se.

Ilustrační obrázek (Holokolo.cz)

Na chyby se těším, posouvají mě dál

A jaké vlastnosti by měla mít úspěšná podnikatelka? „Důležité je mít vizi a jít tvrdě za svým cílem, pak se úspěch dostaví. A musíte být pracovití a systematičtí, pečení holubi sami do úst nelétají,“ dodává spoluzakladatelka Holokolo.

Podstrelencová připouští, že chyby a omyly jsou běžnou součástí podnikání. Paradoxně je ale vnímá pozitivně.

„Každý den dělám mnoho chyb, malých i velkých, ale já se na ně doslova těším. Pokud totiž v podnikání uděláte chybu a poučíte se z ní, okamžitě vás to posune dál,“ glosuje.

To je podle ní zásadní rozdíl oproti korporátnímu prostředí, kde se musíte přizpůsobovat mantinelům a pravidlům, jež určuje někdo jiný. Když podnikáte sám, daleko lépe si zorganizujte práci i volný čas. „Proto jsem až jako podnikatelka zjistila, co skutečně znamená sousloví work life balance.“

Když jsem začínala podnikat, chtěla jsem vytvořit velký evropský e-shop, kde by se prodávaly výhradně zavedené a známé značky. Holokolo se nakonec vydalo poněkud jiným směrem

Blahodárná krize?

Epidemie covid-19 paradoxně přinesla její firmě Holokolo prosperitu. „Všichni se teď hýbají a jezdí na kole, minulý rok byl pro nás velmi úspěšný. Vyrostli jsme téměř o 300 procent,“ přiznává Podstrelencová.

Důvodem mohl být i přesun zákazníků do on-line prostředí. Celkově se obraty českých e-shopů vyšplhaly v roce 2021 na 218 miliard korun, což je o 11 procent více než v roce 2020.

V letošním roce ale přišlo vystřízlivění. Vzhledem k inflaci a rychle rostoucím cenám lidé začínají obracet každou korunu a sahají spíše po levnějším zboží, připouští podnikatelka. I tomu museli s manželem přizpůsobit vlastní obchodní strategii.

Slovensko, Polsko, Maďarsko, Česko, Rumunsko, Slovinsko, Rakousko, Německo. To je oktet zemí, kde znají zákazníci značku Holokolo. „Prosadili jsme se výrazně na německém trhu a velký potenciál vidíme ve všech zemích, kde už působíme, takže se budeme soustředit především na to, abychom tu posílili svou pozici,“ doplňuje spoluzakladatelka.

Na každém zahraničním trhu, kde Holokolo působí, by měla Podstrelencová ráda i vlastní kamennou prodejnu. Nevylučuje ale že do tří let přijde další expanze. V plánu bylo i dobytí ukrajinského trhu, to se ale kvůli válce odkládá na neurčito.

Jakub Procházka

Doporučujeme