Z průzkumu pro společnost Amazon dále vyplynulo, že 92 procent dotazovaných podnikatelů by uvítalo pomoc se startem podnikání na zahraničních trzích. Jednou z nejčastěji zmiňovaných překážek a výzev je nedostatečná znalost zahraničního trhu (48 %).
Brzdy: Neznalost jazyka, byrokracie a malý kapitál
Mezi další významné překážky patří administrativní zátěž (41 %), legislativní bariéry (38 %), neznalost jazyka (29 %) a nízký finanční kapitál (27 %). Firmy se obávají také dalších faktorů, jako jsou měnové riziko (26 %), silná konkurence (27 %) nebo výzvy v oblasti logistiky (24 %).
Amazon se ve spolupráci s Profit&Roll, specialistou na e-commerce expanzi, snaží podporovat malé a střední firmy při vstupu na zahraniční trhy prostřednictvím marketplace.
CzechTrade bude spolupracovat s Amazon.com. Nabízí online semináře pro české exportéry
Podle výsledků průzkumu jsou firmy do zahraniční expanze ochotné investovat nejčastěji řádově desítky tisíc korun (44 %), statisícové investice si může dovolit jen každá pátá dotázaná společnost. Při zahájení podnikání za českými hranicemi by pak podniky nejvíce ocenily know-how zkušenějších osob v podobné situaci nebo obchodního partnera.
Co se týče preferovaných destinací pro export, většina malých a středních podniků by se při expanzi zaměřila především na sousední země. Německo je atraktivním trhem pro 55 % z nich, následuje Slovensko (53 %), Rakousko (48 %) a Polsko (39 %). Zájem je také o západní Evropu (32 %), případně Severní Ameriku (10 %).
Marketplace jako cesta k zahraniční expanzi?
Amazon s agenturou Profit&Roll pomáhají podnikům začít prodávat zboží v zahraničí prostřednictvím platformy marketplace. Ta má firmám zjednodušit vstup a orientaci na nových trzích, pomůže však také s logistikou, marketingem i nezbytnou administrativou.
Pomoc při expanzi: CzechTrade propojuje české firmy s globálními marketplace platformami
„Podnikatelé často čelí výzvám, jako jsou administrativní zátěž, legislativní bariéry a nedostatečná znalost zahraničních trhů. Naší prioritou je těmto překážkám čelit a poskytnout firmám potřebnou podporu, aby mohly na zahraničních trzích uspět. Vstup přes Amazon na nové trhy je poměrně levný a rychlý proces, náklady jsou v řádu několika desítek tisíc podle velikosti portfolia. Když si tuto částku porovnáte s potenciálem, který může přinést prodej v zahraničí, je to zanedbatelné,“ uvedl Jan Zbirovský, CEO agentury Profit&Roll.
„V září 2023 jsme podepsali memorandum o porozumění s Ministerstvem průmyslu a obchodu, které má za cíl identifikovat možnosti, jak můžeme přispět k digitalizaci a exportním příležitostem českých malých a středních podniků. Dosud již více než tři tisíce z nich využívá řadu našich služeb, včetně prodeje svých produktů v našich obchodech a využívání cloudu AWS k efektivnímu a bezpečnému provozu své online prezentace. Malé a střední firmy jsou páteří české i evropské ekonomiky, a proto věříme, že se bude naše vzájemná spolupráce dále prohlubovat,” říká Michal Šmíd, General Manager ze společnosti Amazon.
Mnoho českých firem, jako například Alpine Pro, Vuch nebo Notique, již této pomoci využilo. Na propojování českých pondiků s globálními marketplace platformami se podílí také agentura CzechTrade.
Průzkum Instant Research proběhl v říjnu 2024 na vzorku 300 firem, přičemž respondenty byli podnikatelé (OSVČ), majitelé firem a vysoký management malých a středních podniků do 100 zaměstnanců podnikajících v oblasti maloobchodu, velkoobchodu, internetového prodeje nebo výroby.