Expert: Malé firmy by měly vsadit na digitalizaci, nemusí je stát miliony a rok času

Digitalizace je pro malé a střední podniky klíčem k udržení či zvýšení konkurenceschopnosti. Mnoho z nich si ale stěžuje, že jde o složitý a časově náročný proces. O tom, jak ušetřit čas i peníze a proč není důvod se digitalizace obávat, si přečtěte v rozhovoru s Adamem Bártou ze společnosti Digi App.

„Státní podpora digitalizace malých a středních podniků je nedostatečná. Chybějí zde například programy zaměřené na podporu konzultantů. Ani strategický plán digitalizace Česka do roku 2030 není spásným řešením,“ říká Adam Bárta.

Adam Bárta (Digi App)

Jak hodnotíte dosavadní průběh digitalizace českých firem a zejména malých a středních podniků?

Ač malé a střední firmy tvoří páteř ekonomiky České republiky, tento sektor v digitalizaci zaostává a je přehlížen. Majitelé a majitelky těchto firem jsou zavaleni denním byznysem, administrativou a legislativou, což jim bohužel neumožňuje věnovat dostatek času na zavádění digitálních nástrojů.

Nezaostáváme v tomto ohledu za těmi nejvyspělejšími evropskými zeměmi?

Srovnání s ostatními zeměmi EU je obtížné, protože bohužel nemáme relevantní data. Poslední statistika, kterou jsem viděl, byla uvedena v národní strategii Česka do roku 2030 a opírala se o data, jejichž zdroj nebylo možné ověřit. Pocitově, na základě diskusí se zahraničními experty, bych řekl, že jsme někde uprostřed. Máme stále značné rezervy, ale ve srovnání se státy na východ od nás jsme na tom lépe. Jednoznačně však vidíme nárůst tempa digitalizace, jehož spouštěčem byla pandemie covidu. Tato situace přiměla mnoho podniků přehodnotit své procesy a urychlit přechod k digitálním řešením.

Ve třetině evropských zemí založíte firmu za jediný den, výrazně pokročila digitalizace

Zmiňujete pandemii covidu, ale zároveň i to, že situace není ideální. Jaké jsou podle Vás největší překážky rychlejšího tempa? 

Jednoznačně největší překážkou je nedostatečná podpora zavádění digitálních nástrojů a podpora ze strany státu obecně. Majitelé mají často mylnou představu, že digitalizace bude stát miliony a trvat měsíce či roky. To je posilováno mediálním obrazem, který neodpovídá realitě. Ve skutečnosti může být digitalizace efektivní a finančně dostupná i pro menší firmy. Další významnou překážkou je zmíněný nedostatek času kvůli přílišné byrokracii. Administrativní zátěž brání majitelům vidět potenciální přínosy a možnosti digitalizace.

Platí, že příklady táhnou… Neinspirují se podniky u konkurence?

Myslím, že se úspěšné příběhy firem, které již digitalizací prošly a dosáhly významných přínosů, málo sdílejí. Je pravdou, že inspirativní příklady by mohly povzbudit další firmy k tomu, aby se do toho také pustily. Mnoho podniků také nemá dostatečné informace o dostupných digitálních nástrojích a jejich výhodách. Roli hrají rovněž obavy z technologických změn, přechod do cloudu či nedůvěra k novým řešením. Implementace digitálních nástrojů vyžaduje kvalifikovaný personál, kterého může být nedostatek. I když samotné nástroje nemusí být drahé, náklady na školení a adaptaci zaměstnanců mohou být pro některé firmy překážkou.

Zbytečné obavy?

V rámci digitalizace se firmy nejvíce obávají, že tento proces bude stát miliony korun a trvat měsíce či roky. Mají zbytečné obavy, že zavádění digitálních nástrojů bude příliš složité a časově náročné, což jim znemožní soustředit se na svůj každodenní byznys. Tato představa může firmám bránit v tom, aby se pustily do digitalizace a využily její potenciál pro zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti.

Digitalizaci je třeba vnímat jako investici, která se relativně rychle vrátí. Zaměřte se na důležité procesy, které mohou být zlepšeny a zefektivněny digitálními nástroji, a uvidíte, že i malé kroky mohou přinést velké výsledky, shrnuje Adam Bárta.

Nejsou investice do digitalizace a moderních technologií stále spíše výsadou velkých podniků?

Jednoznačně jsou ochotné investovat i malé a střední firmy, ale stále jich není dostatek. Často k tomu dochází, když majitelé změní svůj mindset nebo jsou vhodně inspirováni příběhy ostatních podniků, které již digitalizaci úspěšně provedly.

Chtěl bych rozptýlit mýtus, že digitalizace je pouze pro velké firmy. To rozhodně není pravda. Digitalizace je dostupná pro každého, a to i pro začínající nebo malé a střední podniky, kde ceny mohou začínat na nižších řádech desítek tisíc až po nižší statisíce, takže návratnost investice vidíte velice rychle. Neznamená to, že všechno musí být hned digitální. Je důležité se soustředit na klíčové procesy a vždy se dívat na poměr cena/výkon, tak aby to dávalo smysl.

Není pro firmy největší strašákem právě návratnost investice? Co byste jim poradil?

Návratnost investice by neměla být vnímána jako strašák. Právě naopak, je skvělé, že můžete automatizovat jeden proces a vidět, co vám to přináší. Z vlastních zkušeností vím, že návratnost investice v segmentu malých a středních firem může být často v řádu jednotek týdnů či maximálně měsíců.

Firmám mohu pomoci tím, že jim ukážu konkrétní příklady a data, která rychlou návratnost investice dokládají. Pomáháme jim také identifikovat nejdůležitější procesy, které mohou digitalizovat a kde mohou dosáhnout největších přínosů. Takto mohou firmy lépe porozumět, že digitalizace není jen nákladem, ale především investicí do jejich budoucí efektivity, konkurenceschopnosti či omezení lidských chyb.

Bárta: Podpora digitalizace MSP ze strany státu je nedostatečná

Zmiňoval jste, že podpora státu není v tomto ohledu dostatečná? Kde vidíte největší rezervy?

Bohužel je to tak. Pro segment malých a středních firem nevidím žádnou významnou podporu. Pokud nějaká existuje, není směrem k těmto podnikům ze strany státu vhodně prezentovaná a komunikovaná. Poslední aktivitou, kterou jsem zaznamenal, je strategický dokument o digitalizaci Česka 2030, který mluví o dotacích a podpoře. Nicméně po konzultaci s experty na dotační programy vím, že tyto programy dávají smysl hlavně pro firmy, které budou do digitalizace investovat nejméně okolo jednoho milionu korun.

Jinými slovy: Malým firmám to benefity nepřináší…

Naše typické digitalizační projekty se pohybují spíše v řádu nižších desítek tisíc až statisíců korun. Vzhledem k tomu, že malé a střední firmy tvoří podstatnou část HDP, skutečně vnímám tuto státní podporu jako jednoznačně nedostatečnou. Rezervy vidím v tom, že zde skutečně nejsou programy více zaměřené na pořízení nástrojů typu software jako služba či na podporu konzultantů. Ti mohou firmám výrazně pomoci a být vhodnými průvodci při procesu digitalizace.

Jak neinvestovat do digitalizace špatně? Odpovídá Analýza českého průmyslu 2024

Zabýváte se digitalizací již několik let. Nedávno jste založil firmu Digi App. Na jaký segment firem se chcete zaměřit?

Dlouhodobě se zaměřuji právě na segment malých a středních firem. Tento segment je pro mě doslova srdcovkou, často jde o rodinné firmy s dlouholetou historií a krásným podnikatelským příběhem. Cílem Digi App je pomoci těmto firmám najít správné digitální nástroje, dlouhodobě edukovat trh o přínosech digitalizace třeba i prostřednictvím mého YouTube kanálu a inspirovat majitele k využití plného potenciálu digitalizace.

Jaký je tedy ideální recept na provádění firem světem digitalizace?

Být často v kontaktu přímo s majitelem dané firmy, který je ochoten rychle zapracovávat změny a vidět dopady na firmu ve velice krátkém čase. Všechno ale začíná správným pochopením jejich byznysu – zjištěním, co dneska dělají, kde jsou a kde chtějí být. Mapujeme aktuální stav jejich podnikání a kreslíme budoucnost na 3 až 5 let. Definujeme si cíle, kterých chceme dosáhnout, a dostupné zdroje. Díky tomu máme sladěná očekávání a dokážeme jim předložit jejich digitální strategii, kde digitální nástroje nebudou brzdou, ale podpoří danou organizaci v růstu. Myslím, že takový postup je nejvhodnější.

Potřebné technologie jim pomůžeme i dodat a postaráme se dlouhodobě o jejich provozování, aby se mohly plně věnovat svému byznysu, kterému rozumí nejlépe. Do budoucna chceme zrychlit tempo dodávání digitalizačních projektů, protože víme, že na všechno již existuje firemní aplikace a není potřeba „vymýšlet kolo“.

Pojďme to ještě rozvést. Představme si, že jsem jednatelem malé firmy a chci zvýšit svou konkurenceschopnost tím, že firemní procesy zdigitalizuji. Jaké možnosti na českém trhu mám?

V první řadě bych řekl, že není často potřeba digitalizovat hned všechny procesy. Opakuji, že pokud vám mám dobře poradit, musím nejprve pochopit váš byznys. Na základě zmapování aktuálního stav vaší organizace a vašich plány do budoucna můžeme provést drobné procesní změny, které vaší organizaci pomohou, až po dodání komplexního systému na řízení firemních dat – od obchodu a správy zakázek až třeba po fakturaci.

Nepotřebujete řešit všechno najednou, ale je důležité mít plán a strategii, kde podle priorit postupně naplňujete vaši digitální transformaci. Tento přístup vám umožní efektivně využívat dostupné zdroje a postupně zlepšovat klíčové oblasti vašeho byznysu. Na českém trhu je řada digitálních nástrojů a řešení, které mohou být přizpůsobeny vašim konkrétním potřebám a pomohou vám zvýšit konkurenceschopnost vaší firmy.

Jak klienty přesvědčit o nutnosti digitalizovat? Můžete zmínit nějaký příklad? 

Kdybych to řekl upřímně, ke mně se dostávají klienti, kteří už chtějí nějakou změnu. Možná ještě nevědí, jak konkrétně začít, ale vědí, že takto dál řídit firmu už jednoduše nejde. Pokud mám uvést nějaký příklad, který vidím velice často, je to potřeba efektivně řídit prodej a vztahy se zákazníky. Každá firma, aby mohla fungovat, musí prodávat své produkty či služby a k tomu potřebuje CRM nástroj. Tento nástroj umožňuje evidovat zákazníky, poptávky, zakázky a celkově řídit obchod podniku.

Ilustrační fotografie

Tyto nástroje už ale využívá velká část firem… Nebo se pletu?

Ze statistik ČSÚ bohužel dlouhodobě vyplývá, že CRM nástroj používá méně než 30 procent malých a středních firem, což je žalostně málo. Často vidím situaci, kdy firma má na svém webu poptávkový formulář, kam chodí poptávky, ale nemá přehled o tom, kdo co řeší a jak to dopadlo. Poptávky často končí v emailu, kde zapadnou, a podnik tak zbytečně přichází o obchodní příležitosti. Takových příkladů je skutečně mnoho. Práce s CRM nástrojem může výrazně zefektivnit procesy, zvýšit přehlednost a snížit riziko ztráty důležitých informací, což jsou klíčové přínosy digitalizace, které klientům ukazuji.

Jaká řešení jsou podle Vás pro menší firmy nejvhodnější?

Pokud jde o řešení, vždy je to hodně individuální a vychází to ze stavu zákazníka a jeho potřeb. Někdy stačí pomoci změnit pouze proces a více komunikovat se zaměstnanci, jindy vybereme vhodný hotový krabicový systém typu CRM, projektové nástroje, fakturace atd. A někdy jsou to komplexnější projekty, kde pomocí Low-code/No-code technologií stavíme digitální aplikace přímo šité na míru zákazníkům.

Dá se obecně shrnout, co pozitivního může digitalizace malé firmě přinést?

Přínosů je celá řada. Digitalizace může výrazně zrychlit procesy, což ve finále znamená, že můžete zpracovat více zakázek. Dále může snížit náklady či eliminovat lidské chyby. Majitelé jsou často překvapeni, kolik sekundárních efektů digitalizace přináší. Například zavedení CRM systému může odstranit neustálé zjišťování kontaktních osob nebo stavu zakázek. Firma získá jedno místo pravdy, na které se může spolehnout, a které je dostupné odkudkoliv.

V informovanosti pomáhá celá řada konferencí, ale stále zde existují velké obavy. Proto se snažím vytvářet videa, kde ukazuji, že digitální transformace může být i jen o malých krůčcích, kde přínosy uvidíte relativně brzy. Tyto malé kroky mohou přinést velké výhody, aniž by byly příliš finančně náročné, a pomoci firmám lépe pochopit a využít potenciál digitalizace.

Boom AI technologií

Využívají firmy už dnes smysluplně umělou inteligenci? K čemu nejčastěji a v jakých oborech?

Jak bylo řečeno, soustředím se především na malé a střední firmy a musím říct, že nás čím dál více podniků oslovuje s žádostí o pomoc se vstupem do světa AI. Většinou jsou jejich potřeby realizovatelné pomocí AI, nicméně když se zeptáme, kam budou dané informace ukládat či odkud budeme brát data pro práci s AI, často zjistíme, že firma nemá ani základní informační systémy. A když už je má, často jim chybí API, což je dostává do pasti.

Podle mého názoru je nasazení AI až třešnička na dortu. Nejprve musí firma digitalizovat alespoň některé procesy, poté automatizovat své rutinní a opakující se činnosti, a až poté může přijít na řadu diskuze o využití potenciálu AI. Zároveň existují případy využití AI v kontextu marketingu, kde může fungovat zcela odděleně. Jinými slovy, AI pomáhá firmám uvědomit si potřebu digitalizace v současné době. Nasazení AI má smysl až po zavedení základních digitálních a automatizačních nástrojů, které zajistí potřebnou infrastrukturu pro efektivní využití umělé inteligence.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme