Růstový potenciál se naopak vyčerpává v Maďarsku, kam zdražil dovoz. Čeští podnikatelé častěji vyvážejí i mimo kontinent, a to do zemí jako je Austrálie, Pákistán, Bangladéš nebo USA. V dalekých zemích bodují obchodníci s originálním zbožím či výrobky pro úzce vymezené hobby nadšence.
České e-shopy postupně mění strategii expanze. Zatímco dříve se soustředily na střední a východní Evropu, nyní se prosazují i na západních trzích. Důvodem jsou větší trhy či vyšší kupní síla zákazníků, což českým obchodníkům skýtá rozmanitější příležitosti. Nejvíce je zájem o zboží z kategorie móda, elektronika a kosmetika.
Obzvláště v poslední době jsou stále častější vývozy do Německa a Rakouska. „Vidíme sílící chuť po expanzi do německy mluvících zemí, což je logické. Jde o velký trh, a tedy velkou příležitost. Zatímco v minulých letech české a slovenské e-shopy mířily hlavně na východ, i z nárůstu objemů transakcí je znát, že teď se obracejí spíše na západ,” uvádí Jakub Ouhrabka, generální ředitel platební brány Comgate.
Logistika pro e‑commerce: Fulfillment jako nový standard
Dokládají to i data společnosti Comgate, podle nichž ve 4. čtvrtletí loňského roku zaznamenaly nákupy z Německa meziroční zvýšení o 130 procent, z Rakouska pak stouply o 100 procent. „Desítky tisíc objednávek zaznamenávají také Nizozemsko a Belgie. S větším odstupem pak následuje Dánsko, kde se čeští obchodníci zatím houfněji neprosadili,“ doplňuje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Trojici nejrychleji rostoucích trhů z pohledu exportu lokálních e-shopů uzavírá slovenská e-commerce scéna, na níž se meziročně zvedl počet objednávek o 34 %. Zde je největší zájem o produkty z kategorie móda či elektronika.
E-shopy: Potenciál Maďarska stagnuje
Maďarsko, které dlouhodobě patřilo mezi oblíbené destinace českých internetových obchodů, nyní stagnuje.
„Zdejší e-commerce nabrala dlouhodobé zpoždění ve svém vývoji, takže skrýval značný potenciál. Velcí čeští hráči i menší obchodníci toho využili a při expanzi do Maďarska jim výrazně nahrála Zásilkovna. Díky svému působení totiž umožnila posílat balíčky rychle, pohodlně, do vlastních výdejních míst a navíc poměrně levně,“ vysvětluje Michal Benatzky. Spotřebitelé nejvíce nakupují v kategorii elektronika a výrobky pro dům a zahradu.
E-shopů v Česku stále přibývá, většina zakladatelů má s e-commerce zkušenosti
Maďarský trh navzdory příznivým podmínkám dosáhl svého růstového limitu. „Počet odeslaných objednávek i transakce se stabilizovaly a spíše stagnují, což přisuzujeme ekonomické situaci v zemi. Na vině je zejména oslabující forint, který zdražuje dovoz, a tudíž také zahraniční zboží,“ upřesňuje Jakub Ouhrabka.
Jihovýchodní Evropa roste pozvolna
Obchodní příležitosti se stále nabízí v Rumunsku, i když je jeho růst spíše pozvolný. Počet objednávek zde meziročně vzrostl o čtvrtinu, přičemž spotřebitelé zde nejčastěji vybírají v kategorii móda, kosmetika a doplňky stravy. Zajímavostí je, že sousední Bulharsko je oproti Rumunsku už mnohem méně lukrativní.
„Tento vývoj přikládáme výrazně menší spotřebitelské základně, složitější logistice či méně rozvinuté e-commerce. Svou roli zřejmě hraje i menší atraktivita Bulharska v porovnání s Rumunskem,“ přibližuje Michal Benatzky. Dodává také, že na jihu lákají trhy jako Chorvatsko, Slovinsko nebo taky Řecko, kde je však transport složitější a nákladnější.
Desítky tisíc objednávek zaznamenávají také Nizozemsko a Belgie. S větším odstupem pak následuje Dánsko, kde se čeští obchodníci zatím houfněji neprosadili
Michal Benatzky, Upgates
Tuzemské e-shopy pronikají i do Skandinávie. Švédsko s mimořádně rozvinutou e-commerce představuje výzvu kvůli silné konkurenci a náročným zákazníkům. Také Pobaltí se řadí mezi dravé e-commerce země, kde se šikovní čeští prodejci objevují stále častěji. Jediným úskalím zde může být o něco komplikovanější logistika.
Zdejší e-shopy nacházejí zákazníky i na vzdálených trzích, jako je Austrálie, Pákistán, USA nebo Bangladéš. Mnohdy se specializují na unikátní zboží, nebo úspěšně působí na globálních tržištích.
„Zájemce si najdou například obchodníci s originálními keramickými výrobky či dětskými stavebnicemi. Oblíbené jsou také produkty pro úzce vymezenou hobby skupinu, jako jsou například modeláři nebo letečtí nadšenci,“ dodává závěrem Michal Benatzky.