Export českých e-shopů roste. Rekordně přibývá objednávek z Německa a Rakouska

E-shopy z Česka se stále více prosazují v západní Evropě. V posledním kvartálu roku 2024 zaznamenaly objednávky z Rakouska dvojnásobné zvýšení, a z Německa dokonce stouply meziročně o 130 procent. Potvrzují to data platební brány Comgate a poskytovatele e-shopového řešení Upgates.

Růstový potenciál se naopak vyčerpává v Maďarsku, kam zdražil dovoz. Čeští podnikatelé častěji vyvážejí i mimo kontinent, a to do zemí jako je Austrálie, Pákistán, Bangladéš nebo USA. V dalekých zemích bodují obchodníci s originálním zbožím či výrobky pro úzce vymezené hobby nadšence.

Nakupování na internetu, Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

České e-shopy postupně mění strategii expanze. Zatímco dříve se soustředily na střední a východní Evropu, nyní se prosazují i na západních trzích. Důvodem jsou větší trhy či vyšší kupní síla zákazníků, což českým obchodníkům skýtá rozmanitější příležitosti. Nejvíce je zájem o zboží z kategorie móda, elektronika a kosmetika.

Obzvláště v poslední době jsou stále častější vývozy do Německa a Rakouska. „Vidíme sílící chuť po expanzi do německy mluvících zemí, což je logické. Jde o velký trh, a tedy velkou příležitost. Zatímco v minulých letech české a slovenské e-shopy mířily hlavně na východ, i z nárůstu objemů transakcí je znát, že teď se obracejí spíše na západ,” uvádí Jakub Ouhrabka, generální ředitel platební brány Comgate.

Logistika pro e‑commerce: Fulfillment jako nový standard

Dokládají to i data společnosti Comgate, podle nichž ve 4. čtvrtletí loňského roku zaznamenaly nákupy z Německa meziroční zvýšení o 130 procent, z Rakouska pak stouply o 100 procent. „Desítky tisíc objednávek zaznamenávají také Nizozemsko a Belgie. S větším odstupem pak následuje Dánsko, kde se čeští obchodníci zatím houfněji neprosadili,“ doplňuje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Trojici nejrychleji rostoucích trhů z pohledu exportu lokálních e-shopů uzavírá slovenská e-commerce scéna, na níž se meziročně zvedl počet objednávek o 34 %. Zde je největší zájem o produkty z kategorie móda či elektronika.

E-shopy: Potenciál Maďarska stagnuje

Maďarsko, které dlouhodobě patřilo mezi oblíbené destinace českých internetových obchodů, nyní stagnuje.

„Zdejší e-commerce nabrala dlouhodobé zpoždění ve svém vývoji, takže skrýval značný potenciál. Velcí čeští hráči i menší obchodníci toho využili a při expanzi do Maďarska jim výrazně nahrála Zásilkovna. Díky svému působení totiž umožnila posílat balíčky rychle, pohodlně, do vlastních výdejních míst a navíc poměrně levně,“ vysvětluje Michal Benatzky. Spotřebitelé nejvíce nakupují v kategorii elektronika a výrobky pro dům a zahradu.

E-shopů v Česku stále přibývá, většina zakladatelů má s e-commerce zkušenosti

Maďarský trh navzdory příznivým podmínkám dosáhl svého růstového limitu. „Počet odeslaných objednávek i transakce se stabilizovaly a spíše stagnují, což přisuzujeme ekonomické situaci v zemi. Na vině je zejména oslabující forint, který zdražuje dovoz, a tudíž také zahraniční zboží,“ upřesňuje Jakub Ouhrabka.

Jihovýchodní Evropa roste pozvolna

Obchodní příležitosti se stále nabízí v Rumunsku, i když je jeho růst spíše pozvolný. Počet objednávek zde meziročně vzrostl o čtvrtinu, přičemž spotřebitelé zde nejčastěji vybírají v kategorii móda, kosmetika a doplňky stravy. Zajímavostí je, že sousední Bulharsko je oproti Rumunsku už mnohem méně lukrativní.

„Tento vývoj přikládáme výrazně menší spotřebitelské základně, složitější logistice či méně rozvinuté e-commerce. Svou roli zřejmě hraje i menší atraktivita Bulharska v porovnání s Rumunskem,“ přibližuje Michal Benatzky. Dodává také, že na jihu lákají trhy jako Chorvatsko, Slovinsko nebo taky Řecko, kde je však transport složitější a nákladnější.

Desítky tisíc objednávek zaznamenávají také Nizozemsko a Belgie. S větším odstupem pak následuje Dánsko, kde se čeští obchodníci zatím houfněji neprosadili

Michal Benatzky, Upgates

Tuzemské e-shopy pronikají i do Skandinávie. Švédsko s mimořádně rozvinutou e-commerce představuje výzvu kvůli silné konkurenci a náročným zákazníkům. Také Pobaltí se řadí mezi dravé e-commerce země, kde se šikovní čeští prodejci objevují stále častěji. Jediným úskalím zde může být o něco komplikovanější logistika.

Zdejší e-shopy nacházejí zákazníky i na vzdálených trzích, jako je Austrálie, Pákistán, USA nebo Bangladéš. Mnohdy se specializují na unikátní zboží, nebo úspěšně působí na globálních tržištích.

„Zájemce si najdou například obchodníci s originálními keramickými výrobky či dětskými stavebnicemi. Oblíbené jsou také produkty pro úzce vymezenou hobby skupinu, jako jsou například modeláři nebo letečtí nadšenci,“ dodává závěrem Michal Benatzky.

Redakčně upravená tisková zpráva Upgates

• Teritorium: Česká republika | Evropa | Německo | Rakousko
• Oblasti podnikání: E-commerce | Obchod

Doporučujeme