Za růstem stojí především vývoz nových odrůd hroznového vína, neboť představují až 65 % celkových exportů (zhruba 42 milionů beden, přičemž jedna bedna váží v průměru osm kilogramů).
Dle výkonného ředitele vinařské asociace Comité de Uva Ignacia Caballera jsou odrůdy kvalifikované jako nové atraktivnější pro zahraniční trhy, neboť jsou obecně vzácnější a zákazníci je vyhledávají pro jejich chuť, texturu a pevnost. Největší cílový trh pro chilské hrozny jsou dlouhodobě Spojené státy, kam putovalo 60 % z celkového vývozu. S výraznějším odstupem následuje Asie se 16 %, dále Evropa se 14 % a další státy zbylých 10 %.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Nově může být toto ovoce navíc vyváženo do USA prostřednictvím protokolu Systems Approach, tedy bez potřeby fumigace, pokud pochází z chilských regionů Tarapacá, Coquimbo nebo Valparaíso. To by mělo vyváženým bobulím obecně dodat více chuti a kvality a na chilské straně zase podpořit lokální zemědělce. Asociace Comité de Uva navíc v USA spustila marketingovou kampaň za účelem zvýšení povědomí o prodeji hroznů z Chile pomocí protokolu Systems Approach.
Rostoucí tendenci má také export lahvového vína, avšak pouze v objemu, nikoliv v hodnotě. V srpnu 2024 byly vyvezeny do zahraničí téměř 4 miliony krabic s lahvemi, což je v porovnání se stejným měsícem v roce 2023 nárůst o 7,7 %. Růst absolutního množství vývozu se však neprojevil do celkové hodnoty, neboť ta dosáhla podobného čísla jako v minulém srpnu, tedy 120 milionů dolarů. Průměrná hodnota krabice lahvového vína vyvezeného z Chile tak byla 30 dolarů, tedy o 6,6 % nižší, než v srpnu 2023.
Největším dovozcem chilského vína je v současnosti Brazílie, kam putuje 17 % chilské produkce. Narůstá také vývoz do USA, Velké Británie, Japonska, Kanady, Nizozemska, Mexika a Irska. Druhá v počtu dovezených lahví a třetí v počtu hodnoty zboží je stále Čína, přestože exporty vína do této země již několik měsíců v řadě klesají.
Kancelář CzechTrade Chile je připravena aktivně pomoci českým podnikatelům, kteří mají zájem o obchodní spolupráci s chilskými subjekty v oblasti potravinářství. CzechTrade Chile navíc pořádá prvním semestru roku 2024 odbornou misi zaměřenou právě na tento sektor. V případě předběžného zájmu se proto neváhejte obrátit přímo na zahraniční kancelář.