O spolupráci s designéry podle ní ale roste zájem u nábytkářských a dřevozpracujících firem. Stát chystá na pomoc designu nové dotace či podporu firmám na mezinárodních veletrzích.
Design lze skloubit s obchodním úspěchem. Napadá vás nějaký aktuální příklad z českého prostředí?
Modelovým příkladem správného využívání designu je pro mne třeba společnost Plastia. První spolupráce v rámci podpory designu proběhla již před více než třinácti lety. Tenkrát kromě asistence při vstupu na francouzský trh využili také služby designérů z Adresáře designérů CzechTrade. Ve spolupráci s designérem Janem Čtvrtníkem vznikl květináč Calimera a stojany od studia Boadesign. O kvalitě designu hovoří také zisk mimořádně prestižního světového ocenění Red Dot Design Award za oba výrobky. V roce 2011 nominoval CzechTrade společnost Plastia do soutěže Design Management Award. Vyhlašování ceny proběhlo v Estonském Talinu a Plastia si tenkrát odvezla nejen čestné ocenění, ale také cennou zkušenost a inspiraci, jak se dá využívat design v průmyslu a výrobě spotřebního zboží. Troufám si říci, že na úspěchu značky Plastia má design a jeho správné využívání velký podíl.
Takže se investice do designu vracejí i prostřednictvím zviditelnění výrobku na festivalech?
Ano, z nedávných příkladů bych ráda zmínila ještě společnost Wood 4 Ever a její nábytkovou kolekci Signature. Ta vznikla ve spolupráci s designérkou z Adresáře designérů CzechTrade Ivou Bastlovou. Finanční podpora šla z projektu Design pro konkurenceschopnost. Tato kolekce měla tuzemskou premiéru na veletrhu For Interior 2021 a jeden ze solitérů byl součástí expozice Design Centra CzechTrade Design Library na letošním Designbloku. Kolekce Signature je vyrobena z dubového masivu a obsahuje promyšlený bar s různými přihrádkami, skládací stolky dva v jednom, které slouží i jako sedátka, multifunkční kontejner s výsuvnou pracovní deskou na kolečkách, servírovací stolek na kolečkách s odnímatelným tácem. Pro firmu bylo příjemným překvapením, že takto specifické solitéry zaujaly napříč věkovými kategoriemi. Firma zaznamenala bezprostřední zájem o nové produkty a také abnormálně časté focení těchto solitérů a detailů, což pro ni nebylo zcela běžné.
Nedávno byla obnovena činnost Design Centra CzechTrade. Které služby nabízí?
Pomáhá s financováním rozvoje designu a podporuje také český design v zahraničí právě prostřednictvím účasti na významných veletrzích. Nabízí také přístup k online databázi Adresář designérů. Centrum bude pokračovat i v nabídce odborných seminářů, workshopů, konferencí a kontaktních fór pro firmy i designéry. Počítáme také s posílením aktivit v rámci mezinárodní organizace The Bureau of European Design Associations a aktivním zapojením do vznikajícího New European Bauhaus.
Jaké dotace nabídne v nadcházejícím roce stát v oblasti designu?
Na kterých veletrzích budou moct české společnosti vystavovat se státní podporou?
Jak má postupovat firma, která se rozhodne aktivně rozvíjet design svých výrobků?
Více zdarma v plné verzi článku na sesterském webu EXPORTMAG.CZ.