ExportMag.cz: Skláři chystají unikátní sklářskou vanu. Reagují na green deal i drahé energie

Křišťálový pavilon a skleněný maskot René pro Světovou výstavu v Japonsku. Prototyp sklářské vany kombinující teplo z plynu i elektřiny. Obří skleněné kyvadlo kreslící do písku v Emirátech. To jsou jen některé z vizitek českého sklářského průmyslu, který v moderní éře chytře pracuje s designem a inovacemi.

Česko zůstává sklářskou velmocí. Každý den tuzemské firmy vyrobí mimo jiné třeba čtyři tisíce tun skla nebo čtyři miliony lahví. A spoustu dalších výrobků. Obor dává práci 21 tisíci lidem a loni za prodej vlastního zboží a služeb utržil téměř 64 miliard korun.

Doma i ve světě si pod visačkou českého skla zákazníci představí hlavně umělecká díla. Největší podíl na obratu odvětví má ale ve především ploché sklo určené pro automobily nebo stavebnictví

Zároveň patří sklo a keramika stále k tahounům českého exportu. Loni měl vývoz hodnotu 57 miliard korun, přičemž 80 procent zboží šlo do Evropské unie coby nejdůležitějšího odbytiště. V Unii je výhodou nejenom trh bez bariér, ale i geografická blízkost. Doprava je u skla dvojnásob důležitou položkou. „Delší přeprava je a bude drahá. Do vzdálenějších destinací se mohou vydat jenom speciální výrobky s vysokou přidanou užitkovou nebo uměleckou hodnotou,“ říká Petr Mazzolini, prezident Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR…

Jaká je aktuální situace českého sklářského průmyslu si přečtěte v plné verzi článku zdarma na portálu ExportMag.cz.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Sklo

Doporučujeme