ExportMag.cz: V Jordánsku Češi uspěli se sklem, voňavkami i fotovoltaikou

Jordánské království je až překvapivě stabilní trh v jinak turbulentní části Blízkého východu. V poslední době tam míří pivo Budvar nebo výrobce dortů Marlenka.

Lustry od Preciosy se pochlubil nový hotel Ritz Carlton v Ammánu, špičkové české vybavení dostala univerzitní nemocnice v Irbídu. Jordánsko mohou přitom české značky využít i jako bránu k dalším arabským trhům.

Každá schůzka – soukromá i obchodní – začíná v Jordánsku vždycky čajem na uvítanou.

Nevyhnutelně se nabízí jedno slovo: oáza. Jordánsko lze za oázu označit nejen proto, že centrální část této země je poměrně úrodnou oblastí v jinak nehostinné poušti Blízkého východu. Zároveň je to totiž v porovnání s okolními státy země překvapivě stabilní a klidná.

Toto království se už několik desetiletí nezapletlo do žádného vojenského konfliktu a také se mu jako jedné z mála blízkovýchodních zemí vyhnula po roce 2010 vlna takzvaného arabského jara, tedy série politických nepokojů a převratů. V zemi vládne už od roku 1999 král Abdalláh II. a během jeho éry země urychluje proměnu v relativně moderní ekonomiku.

Přitom zůstává Jordánsko opravdu tou oázou klidu, kam se ze sousedních států uchylují před konflikty proudy běženců. Kvůli válce v sousedním Iráku sem přišlo postupně víc než milion Iráčanů. Od severního souseda, ze Sýrie, uprchlo do Jordánska přes 1,2 milionu lidí. A vůbec největší proud přichází z druhého břehu řeky Jordán, tedy z Palestiny. Palestinců dorazilo postupně víc než 2,2 milionu…

S čím uspěli Češi na jordánském trhu?

Jak souvisí původ alkoholu s arabským regionem?

V čem spočívá megaprojekt na záchranu vysychajícího Mrtvého moře?

Více čtěte zdarma v plné verzi článku na sesterském webu EXPORTMAG.CZ.

• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme