5 Implementace a monitoring Exportní strategie
Základním předpokladem pro dosažení cíle Exportní strategie je nastavení vhodných mechanismů její implementace do praxe a systému pro monitorování plnění cílů v ní obsažených. V rámci této kapitoly jsou shrnuty základní fáze postupu při implementaci Strategie a návrh soustavy indikátorů ke sledování jejích výsledků. Strategie je plánována na období 2012–2020, což je z hlediska zahraničního obchodu relativně dlouhá doba. Z tohoto důvodu se předpokládají dva kontrolní body pro aktualizaci Strategie, a to rok 2014 a 2017. Tři roky se totiž jeví jako adekvátní doba k vyhodnocení a doplňování cílů stanovených ve Strategii v návaznosti na ekonomický cyklus, vývoj globální poptávky a aktivity ostatních států30. Období tří let zároveň umožňuje vyhodnotit výsledky všech realizovaných opatření (tedy i těch, jejichž výsledky se projevují až s časovým odstupem).
5.1 Implementace
Na základě finálních konzultací s klíčovými zainteresovanými subjekty je prvním předběžným krokem pro implementaci Strategie, a to ještě před jejím předložením vládě, sestavení projektových karet, které u navrhovaných projektů vytvoří konkrétní jízdní plán implementace projektů do praxe. Jako klíčová se jeví zejména organizace činností back-office. Ta bude při implementaci Exportní strategie výkonným orgánem, který bude monitorovat a řídit celý implementační proces a verifikovat jeho průběh s vývojem v zahraniční poptávce a s potřebami exportérů. Druhým klíčovým prvkem je založení řídící a komunikační platformy, která je základním předpokladem pro maximální využití synergií různých politik pro podporu exportu a internacionalizace.
V návaznosti na průběh vnějšího připomínkového řízení a jednání vlády (popřípadě i v návaznosti na další veřejné konzultace31) budou do Akčního plánu zapracovány připomínky tak, aby realizace jednotlivých opatření mohla být připravována neprodleně poté, co Exportní strategii schválí vláda.
Vzhledem k tomu, že tato Strategie přímo navazuje a v některých oblastech se dokonce překrývá se Strategií mezinárodní konkurenceschopnosti, bude třeba implementaci těchto dvou strategií provázat. Z tohoto hlediska se navrhuje jednak pravidelná výměna informací mezi implementačními útvary v rámci MPO (back-office a odbor mezinárodní konkurenceschopnosti) a dále i personální propojení mezi řídící a komunikační platformou a RVKIS a jejími pracovními výbory (řídící orgán Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti a jeho výkonné složky). Tímto způsobem bude zajištěno, že se projekty budou dobře doplňovat a nebude docházet k vynakládání prostředků na dublující se opatření apod. Tímto mechanismem dojde k provázání opatření v oblasti proexportního „softwaru“ a „orgwaru“ s „hardwarem“ – tj. s opatřeními zaměřenými na zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti ČR.
5.2 Monitorovací ukazatele plnění Strategie
Důležitou součástí implementace je monitorování výsledků plnění jednotlivých cílů Strategie – obecných i projektových. Specifikace soustavy monitorovacích ukazatelů by měla být součástí Akčního plánu, nicméně lze předpokládat, že jejich součástí budou následující indikátory32:
Kritérium A1 | Počet exportujících firem v jednom roce | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium A2 | Počet exportujících firem kumulovaně za období | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium A3 | Hodnota exportu na obyvatele | ČSÚ |
Kritérium A4 | Počet nově exportujících firem v jednom roce | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium A5 | Počet nově exportujících firem, kumulovaně za období | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium A6 | Zaměstnanost v exportně orientovaných společnostech | ČSÚ, MPO |
Kritérium A7 | Příjmy do veřejných rozpočtů z exportně orientovaných společností | MF, MPO |
Kritérium A8 | Počet exportujících | MSP ČSÚ, MPO |
Kritérium A9 | Průměrný podíl exportu na obratu exportujících | MSP ČSÚ, MPO |
Kritérium A10 | Podíl exportu MSP na celkovém exportu | ČSÚ, MPO |
Teritoriální diverzifikace exportu mimo EU | ||
Kritérium B1 | Objem exportu mimo trhy členských států EU | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium B2 | Počet exportérů vyvážejících do zemí mimo EU | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium B3 | Objem exportu mimo trhy členských států EU | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Kritérium B4 | Počet exportujících MSP vyvážejících do zemí mimo EU | ČSÚ, MPO, Celní správa |
Posun českých exportérů v hodnotových produkčních řetězcích do segmentů s vyšší přidanou hodnotou | ||
Kritérium C1 | Počet vysoce inovativních exportérů (born creative33) | ČSÚ, MPO, globals/CzechTrade |
Kritérium C2 | Podíl zastoupení produktů (výrobků) s vyšší přidanou hodnotou (podle čtyřčíselné klasifikace HS) | ČSÚ, MPO, CzechTrade, CzechInvest |
Kritérium C3 | Produktová koncentrace (pomocí Herfindahlova indexu na úrovni čtyřčíselné klasifikace HS) | ČSÚ, MPO |
Kritérium C4 | Podíl v ČR přidané hodnoty v exportech | ČSÚ |
Kritérium C5 | Počet velkých exportních projektů (nad 1 mld. Kč) | MPO, EGAP, CzechTrade |
Kritérium C6 | Objem exportu inovovaných produktů a inovací a služeb s vysokou přidanou hodnotou | ČSÚ, CzechInvest, CzechTrade, MPO |
Kritérium C7 | Objem exportů technologicky pokročilých produktů (podle čtyřčíselné klasifikace HS) | ČSÚ, MPO |
Kritérium C8 | Zvýšení objemu vývozu služeb | ČSÚ, MPO |
V návaznosti na Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012–2020 se ve vztahu k Exportní strategii budou sledovat rovněž souborné výkonnostní ukazatele:
- Reálný efektivní měnový kurz
- Jednotkové náklady práce
- Produktivita práce na odpracovanou hodinu
- Tržní podíl ČR na světovém obchodu
- Směnné relace
- Nové objednávky v průmyslu ze zahraničí
30) Zejména těch, jejichž exportéři přímo konkurují českým exportérům.
31) Doposud byly v rámci přípravy Strategie zorganizovány 3 kulaté stoly k Exportní strategii a několik jednání odborných komisí.
32) Metriky pro jednotlivé projekty jsou uvedeny v příslušných kapitolách. Způsoby provádění hodnocení se budou odvíjet od postupu dle ITC (http://www.intracen.org).
33) Včetně růstu jejich obratu, zisku a zaměstnanosti; společnosti aktivní v technologických, obchodních i kreativních inovacích
MPO v nejbližší době připravuje k implementaci Exportní strategie řadu odborných seminářů a přednášek s podnikatelskou veřejností, zejména v regionech. Jedná se o permanentní proces, jehož cílem je pružné a efektivní reagovaní na měnící se podmínky, především na zahraničních trzích a to v úzké spolupráci se zastupitelskou sítí ČR v zahraničí (zahraniční kanceláře CzechTrade a CzechInvest včetně zastupitelských úřadů).
Exportní strategie ČR 2012–2020 (503 kB)
Změny v Exportní strategii naleznete v článku Aktualizace Exportní strategie ČR 2012–2020.