Rozhovor

Externí interim manažeři dokáží pomoci firmám v krizi

Interim manažeři z České asociace interim managementu (CAIM) pomohli již stovkám firem a mnohým z nich zachránili existenci.

Podstatou interim managementu (IM) je rychlé a dočasné získání zkušeného externího manažera pro uskutečnění náročného projektu nebo překonání náhlé výzvy ve chvíli, kdy kmenoví zaměstnanci na daný úkol nestačí.

Ilustrační fotografie

Se službou IM získáte okamžitý přístup ke zkušeným odborníkům z různých oblastí s prokazatelnými výsledky. O výhodách, které služby interim manažerů (IMA) přináší, zjistíte více v rozhovoru s předsedkyní CAIM a certifikovanou interim manažerkou Ivou Hovadovou.

Iva Hovadová

Je předsedkyně České asociace interim managementu a certifikovanou interim manažerkou. Má více než třicetileté zkušenosti v oblasti managementu v průmyslových společnostech Karosa, Iveco nebo CNH a podílela se na záchraně firem TATRA TRUCKS, ESSA Czech, MICo a mnoha dalších malých i středních firem.

Na webové stránce to-mas.cz/interim-management najdete přehledně popsány výhody, které služby interim manažerů přináší. A také poptávkový formulář k získání úvodní konzultace zdarma.

Milan Hulínský: Co to znamená IM a čím se IMA liší od klasických manažerských pozic?

Iva Hovadová: IM je poskytování manažerských kapacit, dovedností a zkušeností na určité a předem definované dočasné období. Základním znakem je nasazení externího zkušeného profesionála v situacích, kdy firma nemá ve svých vlastních zdrojích dostatečné kapacity či dovednosti, nebo není možné, případně výhodné, hledat pro danou pozici stálého zaměstnance.

Odlišností od klasických manažerských pozic lze vyjmenovat celou řadu. Především jsou to zkušenosti, které IMA předávají lidem ve firmě. Mají vysokou kvalifikaci, resp. v mnoha případech i překvalifikaci, která umožňuje rychlé zapojení do téměř jakékoliv situace. Jsou flexibilní, protože se pohybují v prostředí neustálých změn, jsou orientováni více na výsledek a majitelům firem poskytují nezávislý a nezkreslený pohled. Důležitá je i zodpovědnost, finanční stabilita a hodnotový žebříček. Kvalitní IMA by to vše měl splňovat. Proto má naše asociace také etický kodex a členové jej musí dodržovat.

Vysoké náklady na zaměstnance a byrokracie: To jsou největší výzvy pro firmy na rok 2025

MH: Jaké jsou nejčastější situace, kdy si firmy najímají IMA?

IH: Podle účelu lze IM rozdělit na tři základní kategorie. Substituční IM je náhrada manažera nebo experta v organizační struktuře společnosti, a to na přechodnou dobu, například z důvodu nemoci kmenových manažerů, okamžité výpovědi nebo mateřské dovolené.

Projektový IM je vhodný pro situace, kdy společnost uskutečňuje specifický či náročný projekt, k jehož vedení nemá dostatek vlastních kompetentních manažerů. Může se jednat například o implementaci nových technologií či informačního systému, stěhování výroby, výstavbu nového závodu, akvizici nové společnosti, ale i o mnohem menší projekty jako nastavení nových procesů, reportingů atd.

Změnový IM je využíván v situacích, kdy firma nebo její majitelé potřebují provést v podniku výraznější změny svého fungování v relativně krátkém čase. Jedná se například o významné rozvojové změny strategie, fúze, přípravy na prodej firmy, zvládání nástupnictví, nastavení efektivnějších procesů, ale i o krizové či transformační řízení.

Ilustrační fotografie

MH: Jak probíhá proces výběru a nasazení IMA do konkrétní firmy?

IH: Zájemce o služby by si měl ověřit, jaké má IM reference a zkušenosti, zda má IMA pro danou situaci odborné a kvalifikační předpoklady, a hlavně nevybírat podle nejnižší ceny. Mnoho našich kolegů získává své zakázky zejména na doporučení, na webu asociace je uveden přehled všech členů i s kontakty a referencemi.

Někteří IMA mají osvědčení o profesní způsobilosti. Certifikát potvrzuje jejich vysoký stupeň odbornosti, manažerské a lidské kvality, etické standardy, flexibilitu, komplexní přístup k řešené problematice a zájem neustále na sobě pracovat. Certifikace společně s autorizací oboru IM, kterou České asociaci interim managementu jako jedinému subjektu udělila Hospodářská komora České republiky, je nejvyšším možným oficiálním potvrzením kvality IMA v České republice.

Česká asociace interim managementu

Je přední českou organizací, která sdružuje interim manažery, zprostředkovatele a zájemce o interim management (IM) v České republice. Založena byla v roce 2010. Posláním asociace je zvyšovat povědomí v této oblasti, šířit osvětu o výhodách IM i o možnostech využití a také rozvíjet tento obor. Proto její členové přednáší, připravují semináře a workshopy i publikují. Profesní společenstvo nastavuje a definuje v rámci své činnosti základní principy a standardy oboru. Vychází jednak z mezinárodních zvyklostí ve státech, kde má interim management delší historii, a jednak z praxe asociace a jejích členů za téměř patnáct let fungování.

MH: Uvádí se, že IM je vhodný například při krizovém řízení nebo reorganizaci…

IH: Pro většinu krizových situací je typické opomenutí nebo podceňování symptomů přicházející krize. Ta má často příčinu v selhání strategie nebo v neexistující strategii společnosti. Viditelně se projevují problémy v oblasti obchodu, od poklesu tržeb po nespokojenost zákazníků, přes negativní vývoj rozvahy a výsledovky až po chybějící cash‑flow, případně až po stadium předlužení a insolvence. V těchto situacích je pro odvrácení negativního vývoje nutné požádat o pomoc včas. Pozdní angažování IMA je v horších případech poslední šancí před nástupem insolvenčního správce. Ale interim krizový manažer či tým je schopen zabezpečit chod firmy i v průběhu insolvence ve spolupráci s insolvenčním správcem.


MH: Mnoho podnikatelů se obává vysokých nákladů na IMA. Může ve výsledku firmě ušetřit prostředky?

IH: Cena práce IMA obecně nepřesahuje náklady na kmenové zaměstnance i přesto, že na první pohled může působit jako vysoká. IMA má ve své sazbě již zahrnutou nejen odměnu, ale například i automobil, počítač a telefon. Oproti tomu pro běžného zaměstnance je nutné zahrnout kromě nákladů na mzdu také odvody, dovolenou, zaměstnanecké benefity, služební vůz, zaškolení, vzdělávání, případně hodnotu odstupného. IMA navíc přináší do dané firmy hodnotu svých zkušeností a znalostí, díky které je definovaný cíl rychleji a efektivněji dosažen. Veškeré tyto faktory mají samozřejmě pozitivní vliv na celkovou úsporu finančních prostředků, v neposlední řadě také na reputaci firmy a obchodní pozici.

Ilustrační fotografie

MH: Jakým způsobem IMA zajišťují, že jejich práce má dopad i poté, co jejich angažmá skončí?

IH: V rámci svého působení ve firmách předávají mnoho znalostí a zkušeností jak majitelům firem, tak spolupracujícím kmenovým pracovníkům. V rámci projektů zpracují různé dokumenty, návrhy řešení a akční plány, které slouží pro definici cílů a stanovení postupů, a po ukončení mise jsou dále firmě k dispozici k dodržování nastavených principů. V některých případech probíhá i po ukončení exekutivní části mentoring majitelů či managementu nebo neformální konzultace potřebných témat.


MH: V čem vidíte hlavní přínosy IMA oproti tradičním poradenským firmám?

IH: IMA vytváří řešení, vede jeho implementaci a má odpovědnost za výsledek. Tedy na rozdíl od některých poradenských firem nekončí poskytnutím rad a doporučení, ale je zapojen do exekutivy dané firmy a do praktického řešení jednotlivých oblastí. Odlišností může být i začlenění IMA po smluvní dobu do organizační struktury společnosti. IMA působí na některých projektech samostatně, ale stále častěji pracují v týmech, ve kterých lze kombinovat zkušené profesionály s různou odborností.


MH: Které sektory nejčastěji využívají tyto služby?

IH: IMA působí v celé škále oborů od průmyslu přes farmacii, logistiku, obchod, služby až po zdravotnictví. Nejvíce projektů je logicky z oblasti automotive, logistiky, strojírenství. Souvisí to s vysokým podílem průmyslu v České republice, jeho složitou situací a současně také s nedostatkem odborných kapacit v těchto oborech.

V čem mohou interim manažeři pomoci firmám

  • Aplikovat strategické řízení a plánování
  • Exekutivně řídit firmy
  • Koordinovat aktivity s advokátními kancelářemi a insolvenčními správci
  • Nacházet optimální řešení ke zvýšení výkonnosti firmy
  • Řešit mimořádné stavy společnosti až po zachraňování jejích provozů
  • Řešit firemní krize
  • Řídit akvizice a fúzování
  • Řídit změny a důležité projekty
  • Uskutečnit generační výměnu a podporovat předání firmy nástupcům
  • Vyrovnat se s nedostatkem či výpadkem odborných manažerských kapacit
  • Zvládnout změnu situace na trhu

MH: Kde se čtenáři dozví více informací o službách IM?

IH: V rámci spolupráce České asociace interim managmentu a Hospodářské komory ČR je možné získat více informací na webu to-mas.cz/interim-management, kde je současně link na stránku naší asociace. Prostřednictvím portálu je možné učinit i první krok k využití služby IM nebo jen k získání bezplatné konzultace zadáním svého požadavku do kontaktního formuláře. Další příležitostí jsou semináře, které se konají ve spolupráci s krajskými a regionálními hospodářskými komorami.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Milan Hulínský

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme