Finanční úřady už přijaly většinu daňových přiznání: Elektronická podání vedou

Přestože mají podnikatelé s aktivními datovými schránkami na odevzdání daňového přiznání k dani z příjmu čas až do 2. května, respektive 1. července (s daňovým poradcem), většina už svou povinnost splnila do začátku dubna.

Po uplynutí základní lhůty pro podání přiznání k daním z příjmů (1.4.) eviduje finanční správa 1,635 milionu podaných daňových přiznání. Z toho je téměř 1,5 milionu od fyzických osob a 164 418 od osob právnických. Celkově by měl správce daně za zdaňovací období 2024 obdržet více než 2,5 milionu přiznání.

Ilustrační foto | Pexels

Poslední den lhůty, tedy 1. dubna 2025, přijala finanční správa bezmála 82 tisíc daňových přiznání. Více než 60 procent bylo podáno elektronicky, což potvrzuje rostoucí oblibu digitalizace při plnění daňových povinností.

V případě využití elektronické formy je možné dokument podat až do pátku 2. května 2025. Finanční správa doporučuje využívat pro správu daní portál MOJE daně, který umožňuje bezpečné a pohodlné online podání i přístup k osobním daňovým informacím.

Úředníci pomohli lidem s vyplněním desetitisíců přiznání

Od konce února pomáhali s vyplněním a podáním dokumentů pracovníci finančních úřadů na celkem 382 výjezdech ve 138 obcích, zejména tam, kde bylo v minulosti zrušeno pracoviště finančního úřadu. Experti na daň z příjmů pomohli v terénu občanům vyřídit 37 tisíc daňových přiznání. Prostřednictvím konzultačních infolinek v krajích odborní pracovníci finančních úřadů přijali a vyřídili téměř 40 tisíc dotazů.

SPECIÁL: Daně z příjmů 2024

„Zájem o elektronická podání daní je rekordní – poplatníci stále více využívají výhody online komunikace s finanční správou. Digitální podání jsou rychlá, pohodlná a dostupná odkudkoli, zároveň poplatníka upozorní na případné formální chyby. Naším cílem je v digitalizaci pokračovat a procesy dále zjednodušovat, aby správa daní byla co nejefektivnější a nejpřívětivější pro všechny,“ sděluje generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.

S blížícím se květnovým termínem pro elektronické podání daňového přiznání Simona Hornochová doporučuje: „Nenechávejte daňové přiznání na poslední chvíli, loňský nápor online podání na konci posledního dne lhůty významně zpomalil odezvy systému a uživatelům komplikoval využití portálu MOJE daně – včasné podání znamená klid a jistotu.“

Vracení přeplatků na daních z příjmů

Zpracování a následné vyplácení přeplatků na daních z příjmů z daňových přiznání podaných do 1. dubna, ať už v listinné či elektronické podobě, bylo zahájeno po skončení základní lhůty, tedy od 2. dubna 2025. Více si přečtěte v článku Podáváte i letos daňové přiznání? Jaké jsou nejčastější nejasnosti

Poplatníkům, kteří současně s přiznáním ve lhůtě do 1. dubna 2025 požádali o vrácení přeplatku, zašle správce daně příslušnou částku na jejich bankovní účet do 30 dnů po uplynutí základní lhůty, tedy nejpozději do 2. května 2025.

Jak se v roce 2025 zvýšila paušální daň? Komu se vyplatí?

U daňových přiznání podaných v elektronické podobě po 1. dubnu se uplatní již prodloužená lhůta do 2. 5. Případný přeplatek proto bude vrácen nejpozději do třiceti dnů po tomto datu.

Žádost o vrácení přeplatku je nejpraktičtější vyplnit rovnou na konci formuláře daňového přiznání. Obecně však lze tuto žádost podat i ve formě prostého dopisu, a to stejnými způsoby jako samotný formulář daňového přiznání:

  • Elektronicky – prostřednictvím portálu MOJE daně nebo s využitím datové schránky.
  • V listinné (papírové) podobě – osobně na podatelně příslušného finančního úřadu nebo poštou.
• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění

Doporučujeme