Firma a Živnostník roku 2023: Bezlepkový pekař a MARLENKA vládnou Moravskoslezskému kraji

V Moravskoslezském kraji ovládla soutěž Firma roku 2023 společnost MARLENKA International, úspěšný výrobce medových dortů. Mezi živnostníky vybojoval titul Živnostník roku 2023 Moravskoslezského kraje Ladislav Michalík, bezlepkový pekař a cukrář.

V doprovodné kategorii MONETA Živnostník roku Srdcař, která v každém kraji oceňuje živnostníky, kteří dokázali překonat nejrůznější nástrahy podnikání, zvítězila Marta Jurkovská z Českého Těšína věnující se servisu kávovarů.

Zleva Ladislav Michalík a Gevorg Avetisjan (MARLENKA). Foto: Communa

V pionýrské době ho okolí odrazovalo

Vítězný živnostník Ladislav Michalík vyrábí bezlepkové potraviny, běžné pečivo, zákusky, těstoviny, trvanlivé pečivo, směsi na pečivo a chlazené potraviny. Počátek živnosti se datuje do roku 1999, kdy začal v malém stánku prodávat ořechy a zdravou výživu.

Zhruba po dvou letech se mu podařilo sehnat prostory v centru Ostravy, kde vybudoval prodejnu zdravé výživy. „Byla to taková pionýrská doba, kdy ještě nebyly zdravé výživy běžně dostupné, proto mé okolí namítalo, že se jedná o slepou uličku, ale já vytrval,“ říká Ladislav Michalík.

V Česku byla v té době velmi malá nabídka podobných potravin, proto se rozhodl, že se pokusí bezlepkové pečivo vyrábět. Odběratelé přibývali, a tak začal zásobovat prodejny se zdravou výživou po celé České republice a následně na Slovensku. Nic nerozpéká, vše vyrábí od úplných začátků. Zatím podobný model výroby bezlepkových potravin s okamžitým prodejem prý nikde neviděl. Jeho zákazníci jsou především lidé trpící celiakií.

Firma a Živnostník roku 2023: Na Zlínsku bodovala výroba westernových sedel a obuvnictví

„Zaměstnává další lidí. Peče obrazně řečeno i ze slunce, v jeho živnosti se odráží zelená energie. Pracuje už 25 let, přitom oblast bezlepkových potravin není úplně jednoduchým oborem. Navíc se mu daří prosadit se i v zahraničí. Několikrát se během podnikání dostal do krize, podařilo se mu však postavit na nohy a úspěšně pokračovat,“ ohodnotil vítěze za porotu Martin Petrek z MONETA Money Bank.

Pomyslné stříbro bere fotograf celosvětových témat David Bernard. Na třetí příčce se umístila dula a krizová interventka Dagmar Hricová.

Medový zázrak z Arménie

Vítězná firma MARLENKA International dnes patří k nejznámějším tuzemským podnikům. Zabývá se výrobou dortů a zákusků. Příběh medového dortu MARLENKA se začal odvíjet v roce 1995, kdy Gevorg Avetisjan se svou rodinou přicestoval do Česka z válkou oslabené Arménie.

Jednoho dne dostal nápad. Požádal svou sestru, aby upekla medový dort podle jejich rodinného receptu. Upečený dort odnesl kamarádovi do kavárny. Večer mu kamarád volal se slovy: „Upeč mi další, už se snědl. A upeč jich rovnou víc.“ Už za dva měsíce Avetisjanova sestra domácím pečením nestíhala uspokojit všechny zájemce o jejich domácí recept.

V roce 2009 proběhlo slavnostní otevření zcela nové velkokapacitní výrobní haly s unikátní, plně automatizovanou výrobní linkou. Za jednu hodinu se na ní vyrobí tisíc kusů medových dortů v několika nových variantách. Ale ani tato investice za 340 milionů korun už za tři roky kapacitně nestačila. A tak se staví dál.

Vítězové na jižní Moravě vyrábějí biočaje, nejlepší živnostník harfy

Dnes společnost vyprodukuje přes devět milionů výrobků ročně. Své produkty již vyvezla do dalších 52 zemí světa. „Marlenka také vyrábí špičkové zdobené dorty a speciální dorty na zakázku. Jeden byl dokonce vyroben u příležitosti 90. narozenin britské královny Alžběty II.,“ říká majitel Gevorg Avetisjan.

„Je to příběh exulanta, který začínal od ničeho se svou sestrou. Vybudoval neuvěřitelnou firmu, přinejmenším evropského charakteru, exportuje do více než 50 zemí. Chovají se skvěle ke svým zaměstnancům. Aktuálně plánují rekultivovat starší areál, takže mají i společenský přesah, věnují se jednoduše řečeno i svému okolí. Podnikatelský příběh ukazuje také na to, jaká je v České republice sociální mobilita. Žije ne americký, ale český sen,“ okomentoval volbu poroty Igor Wotke z PwC Česká republika.

Druhé místo vybojovala společnost VR LIFE věnující se rehabilitacím ve virtuální realitě. Na třetí příčce je firma Beskydský pivovárek.

Slavnostní vyhlášení v prosinci

Vítězové krajského kola se stávají zároveň celorepublikovými finalisty. Slavnostní vyhlášení celostátních výsledků soutěží PwC Firma roku 2023 a MONETA Živnostník roku 2023 se uskuteční 14. prosince na pražském Žofíně.

„Stejně jako se obou soutěží pravidelně účastní podnikatelské subjekty ze všech krajů, tak i naše stavební Skupina, která zastřešuje přes dvě desítky tradičních společností, pracuje na projektech po celé České republice. Synergie je o to těsnější, že ať už se jedná o dopravní stavby, budovy, vodní díla či městský mobiliář, vytváříme lepší podmínky pro život i podnikání. Sílu nastartovat další rozvoj jednotlivých regionů mají také inovace, které otvírají nové možnosti díky využívání nejmodernějších technologií nebo materiálů. To vidíme i v našem segmentu. Jsme proto rádi, že na inovativní postupy ve firmách upozorňují i soutěže Firma roku a Živnostník roku,“ sděluje Iveta Štočková, vedoucí útvaru komunikace a marketingu Skupiny VINCI Construction CS.

PwC Firma roku 2023 Moravskoslezského kraje:

1. MARLENKA international s.r.o. – výroba medových dortů (Frýdek-Místek)
2. VR LIFE s.r.o. – rehabilitace ve virtuální realitě (Ostrava)
3. Beskydský pivovárek, s.r.o. – pivovar (Ostravice)

MONETA Živnostník roku 2023 Moravskoslezského kraje:

1. Ladislav Michalík – výroba bezlepkových potravin (Ostrava)
2. David Bernard – fotograf celosvětových témat (Kobeřice)
3. Dagmar Hricová – dula a krizová interventka (Těrlicko)

MONETA Živnostník roku Srdcař 2023 Moravskoslezského kraje:

Marta Jurkovská – servis kávovarů (Český Těšín)

Ekonomicky nejúspěšnější firma roku 2023 Moravskoslezského kraje:

MARLENKA international s.r.o. – výroba medových dortů (Frýdek-Místek)

Medailonky vítězných firem

MARLENKA international s.r.o. – Frýdek-Místek
výroba medových dortů
www.marlenka.cz

Společnost se pohybuje v cukrářském odvětví a zabývá se výrobou dortů a zákusků. Příběh medového dortu MARLENKA se začal odvíjet v roce 1995, kdy Gevorg Avetisjan se svou rodinou přicestoval do České republiky z Arménie. Jednoho dne dostal nápad. Požádal svou sestru, aby upekla medový dort podle jejich rodinného receptu. Upečený dort odnesl kamarádovi do kavárny. Večer mu kamarád volal se slovy: „Upeč mi další, už se snědl. A upeč jich rovnou víc.“ Už za dva měsíce Avetisjanova sestra domácím pečením nestíhala uspokojit všechny zájemce o jejich domácí recept. V roce 2009 proběhlo slavnostní otevření zcela nové velkokapacitní výrobní haly s unikátní, plně automatizovanou výrobní linkou. Je dlouhá osmdesát metrů a za jednu hodinu se na ní vyrobí tisíc kusů medových dortů v několika nových variantách. Ale ani tato investice za 340 milionů korun už za tři roky kapacitně nestačila. A tak se staví dál. Dnes společnost vyprodukuje přes devět milionů výrobků ročně. Své produkty již vyvezla do dalších 52 zemí světa. „Marlenka také vyrábí špičkové zdobené dorty a speciální dorty na zakázku. Jeden byl dokonce vyroben u příležitosti 90. narozenin britské královny Alžběty II,“ říká Avetisjan.

VR LIFE s.r.o. – Ostrava
rehabilitace ve virtuální realitě
www.vrvitalis.cz

Firma dělá aplikace ve virtuální realitě pro zdravotnictví a sociální služby. Je tedy propojením světa IT a zdravotnictví. Primárně se zaměřuje na rehabilitaci a aktivizaci pacientů ve virtuální realitě, pomáhá jim rehabilitovat efektivněji hlavně tím, že zvyšuje motivaci pacientů pro cvičení. Ale vyvíjí i aplikaci, která má pomáhat pacientům a neurochirurgům při operacích nádorů na mozku, které je třeba dělat při vědomí pacienta. Převedením testování kognitivních funkcí pacienta do virtuálních brýlí chce snížit míru stresu, který na pacienta působí. „Nápad na využití virtuální reality u nás vznikl v době, kdy se o ní mluvilo ve spojitosti se sci-fi filmy,“ sdělují zástupci firmy. Zlomový okamžik nastal v období covidu, kdy se ukázalo důležité přenést péči o zdraví pacientů více do moderních technologií a budoucnosti. Společnost zahájila expanzi do zahraničí. Zákazníky jsou nemocnice, lázně nebo rehabilitační kliniky. Důležité je poskytnout pomůcku, která jim i pacientům výrazně zefektivní rehabilitaci.

Beskydský pivovárek, s.r.o. – Ostravice
pivovar
www.beskydskypivovarek.cz

Hlavní činností je výroba a prodej piva. Zakládá si na rozličnosti druhů piva. „Touha zúročit zkušenosti a být u zrodu vlastní značky piva byla natolik silná, že po zralé úvaze a silné rodinné podpoře jsme začali budovat.“ V roce 2023 oslavili jedenácté výročí Beskydského pivovárku a hosté se vracejí, stále přicházejí noví a ten, kdo v roce 2013 otevřel dveře hospůdky poprvé, je štamgastem a dnes již dobrým přítelem. Díky nabídce piva, hlavně její rozličností, ač chuťovou či typovou, správným postupem a technologií výroby piva, získali mnoho odběratelů po celé České a Slovenské republice. Návštěvníci hospod a restaurací potkají značku Beskydského pivovárku a můžou ochutnat beskydské pivo ve více než dvou stech provozovnách. Vybudovali rovněž restauraci pro dvě stě hostů s moderní kuchyní, kde vaří a připravují jídla z kvalitních a farmářských zdrojů. Otevřeli výrobnu sýrů a také návštěvnické centrum s názvem Stodola, kde pořádají různé komerční i kulturní akce.

Trojice nejlepších živnostníků

Ladislav Michalík – Ostrava
výroba bezlepkových potravin
www.bezlepkovaprodejna.cz

Vyrábí bezlepkové potraviny, běžné pečivo, zákusky, těstoviny, trvanlivé pečivo, směsi na pečivo, chlazené potraviny. Začátek živnosti se datuje do roku 1999, kdy začal v malém stánku prodávat ořechy a zdravou výživu. Zhruba po dvou letech se mu podařilo sehnat prostory v centru Ostravy, kde vybudoval prodejnu zdravé výživy. „Byla to taková pionýrská doba, kdy ještě nebyly zdravé výživy běžně dostupné, proto mé okolí namítalo, že se jedná o slepou uličku, ale já vytrval,“ říká Michalík. V Česku byla v té době velmi malá nabídka takových potravin, proto se rozhodl, že se pokusí bezlepkové pečivo vyrábět. Odběratelé přibývali, a tak začal zásobovat prodejny se zdravou výživou po celé České republice a následně na Slovensku. Zákazníky jsou lidé z řad osob trpících celiakií. Nic nerozpéká, vše vyrábí od úplných začátků. Zatím podobný model výroby bezlepkových potravin s okamžitým prodejem nikde neviděl.

David Bernard – Kobeřice
fotograf celosvětových témat
www.davidbernard.cz

„Je skvělé, že je tolik jiných fotografů, protože když pak člověk dělá něco odlišně, tak si svoji klientelu najde poměrně snadno,“ sděluje David Bernard. Dlouhou dobu se zaměřoval na fotografování společenských akcí. Covidová doba tyto akce značně utlumila, proto plynule přešel na firemní fotografování, většinou pro marketingové materiály. Často se jedná o firmy, které jsou špičky ve svém oboru a mají mezinárodní přesah. Vždy chtěl mít kontrolu nad tím, jak bude vést svůj život, a to by v roli zaměstnance nešlo podle představ. Takhle je pánem svého času. Drtivou většinu klientů získal tím, že ho viděli pracovat. Viděli, že svoji práci miluje a v dané chvíli do ní dává vše a hlavně s úsměvem ve tváři. Má rád tu zodpovědnost, kterou na sebe bere a ta mu nedává prostor k nějakým výmluvám na jiné osoby při případných nezdarech. Několik měsíců fotografoval hosty pro nejdražší resort na Maledivách. Dostal se k opravdu nejbohatším lidem planety a měl možnost jim tvořit vzpomínky.

Dagmar Hricová – Těrlicko
dula, krizová interventka
www.hricova.cz

Pracuje jako dula a krizový intervent. Provází ženy těhotenstvím, porodem, šestinedělím, včetně žen se specifickými potřebami nebo ženy a rodiny po ztrátě dítěte. Nově nabízí provázení žen v období klimakteria. Za patnáct let se podařilo vytvořit respektující a spolupracující prostředí se zdravotníky, zejména u porodu. Vzájemnou spoluprací se podařilo realizovat řadu pozitivních změn na poli porodnictví a osvěty o moderním pojetí a představách těhotných a rodících žen. Porodnice v kraji postupně reagují na zájem a přání klientek, modernizují porodní sály a mění přístup. „Jsem také lektorkou vzdělávání českých dul, kde se zaměřuji na profesionalitu dul a schopnost pružně reagovat na změny. Poskytuji praxi studentkám porodní asistence,“ sděluje Hricová. U klientů s různými handicapy se snaží o maximální podporu, aby mohli prožít mateřství a rodičovství dle jejich představ. Velká část zákazníků přichází na doporučení svých známých nebo blízkých, které samy byli jejími klientkami.

Portál BusinessInfo.cz je partnerem soutěže Firma a Živnostník roku

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme