Velký týden malých firem

Firma Kotmel Instalatéři přitáhla řemeslníky novou vizí

Podnikatel Martin Kotmel přinesl do stavebnictví svěží přístup. Vedle technické zručnosti rozvíjí u řemeslníků týmovou souhru, umění jednat se zákazníkem, organizaci času i další měkké dovednosti. Recept zafungoval a přitahuje k řemeslu mladé lidí.

Profilem společnosti Kotmel Instalatéři startuje seriál k iniciativě Velký týden malých firem, jíž je BusinessInfo.cz mediálním partnerem.

Martin Kotmel studoval matfyz, ale nebavilo ho to. Přeškolil se na instalatéra a našel v řemesle svou životní misi.

Sehnat dobrého řemeslníka je v současném Česku malý zázrak. Znají to všichni – podniky i domácnosti. Jak akutní nedostatek zručných lidí vyřešit a kdo za něj může, o tom se dohadují politici, školy i podniky už dlouho. Podnikatel Martin Kotmel, který se sám do manuální práce zamiloval, přišel místo mudrování s originálním řešením. A zafugovalo.

U Kotmeláků se kvůli chybě nehuláká

Firma Kotmel Instalatéři začala od roku 2019 postupně nabízet instalaci rozvodů či podlahového topení, montáž kotlů a tepelných čerpadel nebo plynařské práce. Martin Kotmel ovšem postavil svou firmu na přístupu, kdy u zaměstnanců rozvíjí nejen samotné řemeslo, ale také měkké dovednosti a jistou hrdost na práci a radost z ní. „Nerad spolupracuji s lidmi, kteří vnímají fakt, že skončili v montérkách na stavbě, jako životní prohru,“ říká podnikatel.

Podle něj se do takového nastavení mysli promítá přetrvávající předsudky a atmosféra v oboru. „V českém stavebnictví je ještě pořád hodně takové té negativní, silové energie. Na stavbách se hodně huláká,“ konstatuje. Řemeslníci jsou pak zakřiknutí nebo se bojí udělat chybu. „U nás jsme naopak vytvořili psychologicky bezpečné prostředí. Pokud zaměstnanec chybu udělá, nekřičíme, ale mluvíme o tom a poučíme se z ní.“

Firma Kotmel vede zaměstnance k tomu, aby si dokázali rozvrhnout nejen práci, ale i svůj volný čas.

Jak pracovat s kladivem a jak s časem

Martin Kotmel dále poukazuje na fakt, že v učilištích skoro nikdo řemeslníky měkkým dovednostem neučí. Žáci si osvojí sice práci s vrtačkou nebo hasákem, ale ne s tím nejdůležitějším – sami se sebou. „V učňáku je třeba nikdo nenaučil, jak si zorganizovat čas, jak si nastavit nějaké hranice, jak pracovat se stresem a jak si udělat taky někdy volno. Takže pak jdou často do obrovského přetížení a pod stresem se hroutí. Tím spíš, že v současnosti je velký převis poptávky po řemeslnících nad nabídkou,“ vysvětluje podnikatel.

Podle něj v tomto ohledu řemesla zaostávají za jinými obory. „Třeba právník má hodinovou taxu řekněme 2000 korun a tyto soft dovednosti se učí. Ale řemeslníci ne, přestože třeba u instalatéra je hodinová sazba v současnosti mezi 800 až 1000 korun, takže to už se blíží na podobnou úroveň,“ podotýká Martin Kotmel.

V jeho firmě tak naopak staví partu mladých srdcařů, kteří se vzdělávají i v tom, jak si rozvrhnout čas nebo jak správně komunikovat s klienty. Každý v týmu je specialistou na trochu jinou oblast stavařiny, takže se kolegové učí navzájem. „Kotmeláci jsou milí, otevření a chovají se k sobě s respektem. Neustále se vzdělávají a sledují novinky v oboru. Nestojí na místě. Takové prostředí je ve světě stavebnictví poměrně unikátní,“ popisuje své dojmy Michal Poppe ze společnosti COCUMA, která s instalatérskou firmou spolupracuje.

Neformální atmosféru mají jak porady firmy, tak i prostory jejího ústředí na pražském Smíchově.

Student matfyzu přešel do kurzu pro instalatéry

Nový přístup k řemeslu dokázal oslovit i zájemce, kteří původně do stavebnictví nemířili. „Rád pracuji s mladými lidmi, kteří zkusili třeba gymnázium a rok dva na vysoké škole a zjistili, že to není pro ně,“ říká Martin Komtel.

On sám je přesně příkladem takového životního příběhu. Po gymnáziu chodil rok na Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. „Moc mě to nebavilo, také mi nešla angličtina a několikrát jsem vylétl od zkoušky. Zároveň jsem doma pořád něco kutil a zjistil jsem, že s tím nářadím v ruce se cítím šťastnej,“ vzpomíná na své začátky.

Martin Kotmel říká, že nechtěl být „jen Čecháčkem, který nadává u piva“. Sám se tedy pokouší ke změně poměrů ve stavebnictví přispět.

Nakonec nechal studií na univerzitě a udělal si rekvalifikační kurz na instalatéra. Při startu živnostničení musel vystačit s minimem peněz. „Fungovalo to tak, že jsem třeba vzal zálohu na práci a hned honem utíkal koupit nejlevnější bourací kladivo za osmnáct stovek,“ vzpomíná.

Zárodek firmy se pak vylíhl za pochodu při práci. „K mým slabostem totiž patří, že jsem velký chaotik a bordelář. Takže jsem měl kolem sebe najednou stále víc lidí, kteří mi pomáhali uklízet nářadí nebo nosit materiál,“ směje se Martin Kotmel s tím, že tak se vlastně narodilo jádro týmu budoucí firmy.

Ta formálně pod názvem Kotmel Instalatéři vznikla v roce 2019 a pak začala rychle růst. V roce 2022 už měla obrat 16 milionů korun, loni si polepšila na 21 milionů a letos je cílem dosáhnout na hranici 30 milionů korun. Společnost sídlí v Praze na Smíchově, kde má ve skladu nářadí za víc než milion korun. Materiál nakupuje podle aktuální potřeby ve velkoobchodě. V týmu jsou v současnosti už dvě desítky pracovníků a firma hledá další srdcaře s láskou k řemeslu, v němž se „pracuje nejen rukama, ale i hlavou“.

V kanceláři mají Kotmeláci nástěnku společných akcí, na nichž utužují partu.

Kutilové si vyzkoušejí instalatéřinu v kuchyni

Svěží atmosféra, která uvnitř firmy panuje, se promítla i do růstu zájmu zákazníků. „Poslední dva měsíce už dokonce musíme odmítat drobné poptávky od domácností, většinu obratu nám v současnosti tvoří objednávky od stavebních firem a veřejné zakázky,“ vysvětluje Martin Kotmel. Mezi nejzajímavější reference firmy z poslední doby patřila třeba výměna vodovodního potrubí v pražské zoologické zahradě, rekonstrukce kotelny okresního soudu v Nymburku nebo montáž tepelných čerpadel do bytového domu v Klecanech.

Firma Kotmel se snaží u svých lidí vzbudit hrdost na řemeslo.

K popularizaci řemesel a vyvracení předsudku, že manuální práce je cosi podřadného, se snaží firma přispět osvětovými akcemi. „Uspořádali jsme například čtyři semináře o řemeslech pro skautskou organizaci. Teď v rámci Velkého týdnu malých firem chystáme na středu 2. října pro všechny kutily a bastlery zdarma workshop Instalatéřina v kuchyni. Koná se přímo v sídle naší firmy. Zájemcům ukážeme, jaké trubky v kuchyni najdou, vyzkoušejí si třeba také svařování plastového potrubí,“ říká vedoucí kanceláře společnosti Karolína Jelínková.

Zaregistrujte se zdarma na workshop Instalatéřina v kuchyni

Martin Kotmel také začal od začátku letošního školního roku učit v Akademii řemesel Praha na Zeleném pruhu zájemce o rekvalifikaci. Tématem jsou trubky, ale podnikatel chce do výuky promítnout vedle technické podstaty řemesla právě i postřehy z oblasti měkkých dovedností.

Firma musí „pučet“

Co se týče dalšího růstu firmy, nápadů má Martin Kotmel přehršel. „Naopak se spíš musím krotit. Nechci za každou cenu navyšovat obrat. Spíš se asi v určitý moment budeme muset rozhodnout, zda se budeme specializovat na velké klienty, nebo na drobné zákazníky. Je to úplně jiný styl komunikace a uvažování a pořád mezi tím přepínat mě vyčerpává,“ říká podnikatel.

Uvažuje ale o vstupu do dalších regionů. „Zatím máme většinu zakázek v Praze a Středočeském kraji. Říkám ale, že firma musí pučet. Uvažuji, jestli by bylo možné přenést náš koncept třeba do Brna a sestavit tam podobný tým lidí, kteří budou dělat řemeslo s radostí,“ nastiňuje Martin Kotmel další možný krok při rozvoji firmy.

Na každý pád chce ale udržet podstatu podnikání, která staví na různorodém týmu spokojených zaměstnanců. „Baví mě stavět firmu jak hrad z kostek. Firmu, z níž jdou lidi v pátek domů sice důkladně unaveni prací, ale šťastní,“ uzavírá.

Společnost Kotmel Instalatéři se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých firem v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. Velký týden malých firem probíhá od 30. září do 6. října, pro nějž mnohé společnosti připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který připravil o některých zajímavých malých firmách a živnostnících seriál článků.

Přečtěte si více o iniciativě Velký týden malých firem

Tomáš Stingl

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Služby | Stavebnictví a stavební materiály

Doporučujeme