Každý všední den v domluvenou hodinu zavolá lektorka studentovi a pět až patnáct minut si spolu povídají v cizím jazyce. Že takhle se jazyk naučit nejde? Patnáct let fungování této služby a spokojení klienti dokazují opak.
Příběh firmy Telf začal před 15 lety, kdy Jaromír Opatrný přišel s nápadem na krátké a pravidelné lekce, díky kterým by se jeho tehdy osmiletá dcera mohla jednoduše naučit cizí jazyk. Základem byly užitečná slovíčka a především neustálé používání jazyka. Po úspěchu s výukou dcery metodu vyzkoušel i se zaměstnanci své logistické firmy tentokrát pomocí telefonu. Odpadly argumenty o nedostatku času, protože čtvrthodinku i v nabitém programu našli všichni.
Výuky se brzy nato ujala lektorka Urszula Kurzyszová, která dnes firmu vede. Ze začátku se k metodě stavěla s pochybami, ale přesvědčilo ji, když se po dvou týdnech lidé rozmluvili a dělali v jazyce pokroky. Styl výuky se postupně vyvinul do současné podoby, kdy každá lekce, byť trvá pár minut, má svou strukturu.
Kurzy střižené na míru
Spokojený klient je pro firmu na prvním místě. Zvolit si může ze tří kurzů po pěti, deseti a patnácti minutách denně. Následně pomocí testu zjistí, jaký je studijní typ. „Spousta lidí netuší, jak se učit co nejefektivněji a co jim vyhovuje nejlépe,“ vysvětluje Urszula Kurzyszová. „Já jsem například kinestetický typ, takže se při učení potřebuju pohybovat. To však školy, které jsou orientovány na vizuální typy, moc často neumožňují. Naše testy pomáhají nejvíc právě kinestetickým a také auditivním typům.“ Na základě testu lektor sestaví výuku. Kromě jazyka si klient může vybrat také různé zaměření řeči.
Nejčastější motivací pro studium jazyků jsou u klientů Telfu kariéra a podnikání. Většinu studujících tvoří vyšší management, dále střední management a podnikatelé, kteří sice mají zaměstnance komunikující v cizím jazyce, ale při konverzaci se zahraničním klientem chtějí být v obraze. Senioři využívající služby firmy Telf si zase procvičují paměť a další část studentů tvoří cestovatelé, kteří se chtějí naučit alespoň základy jazyka. Lektoři přistupují ke každému studentovi individuálně a dávají mu tipy, jak jazyk implementovat do jeho života například doporučením filmů, a také radí, jak číst knihy či jak se efektivně učit pomocí podcastů.
Právě poslech je podle Urszuly Kurzyszové při studiu jazyka zásadní: „S mluvením zdánlivě nemá moc společného, ale jazyk je třeba naposlouchat. Stačí 10 minut nějakého podcastu denně, kdy se slovíčka otiskují do hlavy jako do plastelíny.“ Mozek si tak vytváří paměťové stopy, čímž se zlepšuje porozumění řeči a pochopení kontextu, a zvyká si na intonaci a rytmus cizího jazyka.
Každá žena má příležitost stát se královnou plánování
Vyučující jako přítel na telefonu
Ze školy si někteří zřejmě pamatují biflování slovíček a záludné gramatiky a strach z chyb. Toho se u kurzů Telfu není třeba bát. Telefonická výuka je koncipovaná tak, aby byla studentovi příjemná. Učit se slovíčka a probírat různá témata může při procházce v parku nebo doma v obýváku u dobré kávy. Odpadají také strach mluvit před ostatními studujícími, časově náročné dojíždění do kurzu nebo nutnost udržet pozornost téměř celou hodinu. Každý student postupuje vlastním tempem, nemusí se stresovat tím, že ostatní zdržuje. Sám se také rozhoduje, jestli využije doprovodné materiály, jako je například Quizlet, pomocí kterého si může procvičit slovíčka.
Firma si dává záležet na tom, aby vybírala kvalitní lektory, u nichž ověřuje jak jazykovou úroveň, tak i dobré komunikační schopnosti po telefonu. Klade důraz i na to, aby byl vyučující pohodový, výuka ho bavila a na studenty se těšil. „Z vyučujícího se často stává přítel na telefonu,“ říká Urszula Kurzyszová. Ze studentů díky tomu opadne prvotní ostych a rychleji se rozmluví. Lektor navíc prochází dvoutýdenním školením a pravidelným koučinkem a na vlastní kůži si vyzkoušel výuku podle telfovského systému.
Hledání lektorů je pro firmu největší výzvou. Zatímco dříve se na uveřejněnou nabídku práce přihlásilo sto zájemců, situace je dnes jiná. „Změnil se způsob vyhledávání zaměstnání,“ uvádí ředitelka firmy Telf. „Dříve nejlépe fungovaly sítě lektorů, kdy o sobě lektoři věděli a doporučovali další vyučující. Po covidu se to však změnilo, lidé se odcizili a vztahy se narušily.“ Této situaci se firma postupně přizpůsobuje.
Momentálně pro Telf pracuje patnáct lektorů, z toho drtivou většinu tvoří české lektorky. Urszula Kurzyszová vysvětluje, že pro výuku začátečníků a mírně pokročilých je česká vyučující lepší volbou, protože dokáže lépe vysvětlit pravidla a více se jí daří směřovat studenta k vytýčenému cíli, ať už je to opakováním slovíček nebo zlepšováním gramatiky. Rodilí mluvčí mají tendenci sklouznout k přátelskému povídání, což rozhodně není na škodu, proto je využívají pokročilejší studenti. Zvykají si na přízvuk a přizpůsobují se hovoru s člověkem, který mluví pouze cizí řečí.
Angličtina vede, italština zažívá boom
K jazykům, o které je v kurzech firmy Telf největší poptávka, patří angličtina. Po období útlumu se do popředí protlačuje němčina, populární je španělština a v poslední době také italština. „Spousta lidí míří na dovolenou do Itálie a chtějí umět alespoň základ jazyka,“ vysvětluje CEO firmy. „Takoví klienti většinou zvolí krátké kurzy, ale jsou i tací, které jazyk začne bavit a chtějí se mu věnovat i nadále.“ Firmu nezaskočí ani požadavek na netypický jazyk. „Učili jsme například japonštinu, kterou naše klientka potřebovala kvůli práci na olympiádě v Japonsku,“ uvádí jeden z příkladů úspěchu Urszula Kurzyszová.
Netradiční jazyková škola má do budoucna v plánu růst, ale pouze do té velikosti, aby si dokázala udržet ráz rodinné firmy, kdy vedení dobře zná svoje lektory a dokáže vycházet vstříc nejen jednotlivým studentům, ale i vyučujícím. „Několikrát jsem se snažila napasovat do nějaké byznysové strategie, ale vždycky jsem narazila,“ přiznává Urszula Kurzyszová. „My učíme srdcem. Mám radost z každého studenta, když vidím, že přestává mít strach, začíná komunikovat a vidí svůj pokrok.“
Co se týče dalších plánů, chystá firma Telf kampaně na sociálních sítích, i když se náklady na propagaci v minulosti nevrátily. „Výuka jazyků po telefonu se špatně komunikuje,“ vysvětluje ředitelka společnosti. „Taková služba ve světě moc neexistuje a lidé si ji nedovedou představit.“ Nejlepší reklamou jsou pro firmu doporučení studentů. Dobře funguje také LinkedIn a nenahraditelná jsou osobní setkání například během různých networkingů.
Znalost cizího jazyka má prokazatelné výhody nejen pro profesní růst, ale i osobní rozvoj. Z nepřeberné nabídky výukových metod si vybere každý, ať už zůstane u tradičních výukových metod, nebo vyzkouší něco nového.
Firma Telf se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.