Patří mezi ně například zavádění alternativních pohonů. Vyplývá to z průzkumu leasingové společnosti Arval.
Asi 22 procent dotázaných plánuje během příštích tří let rozšířit svůj vozový park. Tato rozhodnutí jsou často spojena s novými obchodními aktivitami, které vyžadují rozšíření firemní flotily.
Asi šestina firem chystá pro zaměstnance možnost sdílených vozidel. Snížení daní jako motivaci pro zvětšování flotil uvedlo 15 procent společností.
Roste poptávka po elektromobilech
„Očekáváme, že rozšiřování firemních vozových parků půjde ruku v ruce se zaváděním elektrifikovaných vozidel. Rostoucí poptávku po elektromobilech vnímáme dlouhodobě,“ komentuje výsledky průzkumu generální ředitel Arvalu Aleš Polák.
Zavádění elektromobility a dalších alternativních paliv představuje poměrně velký odklon od toho, na co byly firmy dosud zvyklé. Se změnou souvisí potřeba nové infrastruktury i vypořádání se zatím vyššími pořizovacími cenami nových elektromobilů.
Firmy pořizují elektromobily pomalu. Vadí jim ceny a chybějící infrastruktura
Právě zavádění nových technologií uvedlo jako výzvu celých 31 % dotázaných firem. Kromě samotných technických změn potřebují znát zástupci podniků legislativu, jaké jsou daňové povinnosti a další náležitosti. Samostatnou kategorií je pak schopnost přesvědčit zaměstnance o prospěšnosti změn a ke spolupráci při jejich zavádění.
Chceme být uhlíkově neutrální
Na tuzemském trhu nicméně existují subjekty, které do elektromobility „šlapou“ s předstihem.
„Přechod k elektromobilitě je logickým krokem k dosažení našeho cíle být v roce 2025 uhlíkově neutrální. S tím souvisí i naše rozhodnutí odebírat od našich dodavatelů výhradně zelenou elektřinu,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank.
Zvláštní pozici pak mají logistické firmy. Silniční přeprava produkuje poměrně velké množství emisí CO2, úplný přechod na elektromobilitu ale zatím není možný.
„V příštích třech letech rozhodně plánujeme další rozšiřování vozového parku. Ve hře jsou i elektrifikovaná nákladní vozidla, možnosti jejich využití jsou ale v logistice v tuto chvíli omezené,“ říká Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben pro ČR a SK.
Sníženou efektivitu elektrifikovaných nákladních vozidel ukázal i průzkum leasingové společnosti Arval realizovaný u firem v anglickém Bedfordshire. Z průzkumu vyplynulo, že přeprava těžkých nákladů snižuje reálný dojezd elektrických užitkových vozidel o 23 až 31 procent. V budoucnu proto bude nezbytné se zaměřit na výzkum ohledně zvýšení dojezdů a budování potřebné infrastruktury.