Firmy nechtějí riskovat: Pět nejčastějších mýtů o digitalizaci podniku

Přináší klíčové výhody, ale také rizika, a jako taková je opředena řadou mýtů. Digitalizace. Jaké nejčastější omyly a předsudky zástupců podnikatelské veřejnosti musejí experti uvádět na pravou míru.

Vedle zvýšené efektivity, snížení nákladů či lepší komunikace se zákazníky přináší digitalizace také dlouhodobé benefity v podobě přesnější analýzy dat, vyšší bezpečnosti a lepší ekologie provozů. I přes to zvláště menší firmy bojují s řadou nepravdivých mýtů, které proces digitalizace brzdí.

Ilustrační fotografie

Digitalizace je drahá a nedostupná pro malé firmy

Často opakované tvrzení. U firem panují zbytečné obavy, že zavádění digitálních nástrojů bude příliš složité a časově náročné, pro malé a střední podniky navíc nevhodné. Mimo to ještě firmám znemožní soustředit se na svůj každodenní byznys.

„Na digitalizaci je důležité se dívat jako na investici, která se může už v řádu jednotek týdnů či měsíců vrátit. Nemluvě o sekundárních efektech, jako je zrychlení zpracování zakázek, zvýšení efektivity práce nebo zlepšení komunikace se zákazníky,“ vysvětluje Adam Bárta ze společnosti DigiApp, která malým a středním firmám pomáhá se zaváděním digitalizace.

Přechod trvá roky

Další značně rozšířený mýtus je, že digitalizace trvá roky, během nichž bude provoz firmy zatížen „nadbytečnými“ úkony. „U menších firem se pohybujeme v řádu jednotek měsíců. Důležité je zaměřit se na klíčové procesy, kde digitalizace a automatizace přinese kýžený efekt za přijatelných cenových nákladů. Není smyslem digitalizovat hned všechno, vždy je důležité sledovat poměr cena/výkon,“ přibližuje Adam Bárta. Podle něj navíc běžný chod firem bývá dotčen minimálně.

Expert: Digitalizace nemusí malé firmy stát miliony a rok času, měly by na ni vsadit

Automatizace procesů je jen pro velké a bohaté

Třetím rozšířeným mýtem je přesvědčení, že digitalizace je výhodná jen pro velké firmy. Digitalizace je přitom pro každého, a to i pro začínající nebo malé a střední podniky. Je sice pravda, že u nás jsou větší firmy a korporáty v digitalizaci dál, to ale neznamená, že menším nepřináší klíčové výhody. Konečné ceny mohou v případě menších a středních firem začínat na nižších desítkách tisíc, maximálně se dostanou na nižší statisíce, takže návratnost investice vidí podnikatelé podle experta velice rychle.

Pořídíme nástroj a máme vyřešeno

Předposledním mýtem je přesvědčení, že pořízením digitálního nástroje, softwaru a podobně, proces digitalizace končí. Spolu s implementací technologie je ale nutné změnit smýšlení lidí ve firmě.

„Důležité je věnovat čas mapování aktuálního stavu firmy a diskutovat o budoucnosti byznysu, plánech a vizích. Někdy se totiž ukáže, že firma očekává, že nástroj vyřeší jejich problémy, ale někdy jen stačí optimalizovat procesy. Pokud to situace vyžaduje, nasazení nástroje může být vhodnou podporou pro dané procesy. Nicméně digitální transformace firem je hlavně o změně mindsetu, kde firma musí chápat, že jde o kontinuální a nikdy nekončící proces,“ doplňuje Adam Bárta.

Cílem digitalizace je nahradit lidi

Pátým mýtem je přesvědčení, že cílem digitalizace je nahradit lidi. Ve skutečnosti je digitalizace zaměřena na zlepšení efektivity a produktivity, nikoli na úplné nahrazení lidské síly. Technologie mohou automatizovat opakující se a rutinní úkoly, což lidem umožní zaměřit se na komplexnější a kreativnější činnosti. Digitalizace podle experta přináší také změnu kompetencí lidí – s nástupem digitálních technologií je potřeba, aby se lidé přizpůsobili a osvojili si nové dovednosti.

Redakčně upravená tisková zpráva DigiApp

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme